Hoi, Ik zit sinds half december in de ziektewet omdat ik doorlopend moet overgeven en erg moe ben. Nu zag ik dat mijn salaris van december was overgemaakt door mijn werkgever als 'voorschot salaris december'. Dat woordje 'voorschot' erbij is nieuw. Mijn salaris voor januari is er nog niet. Kan ik dit gewoon op de normale datum (een dezer dagen) verwachten van mijn werkgever en is het dan ook een voorschot, of komt het bijvoorbeeld van het UWV en later? En waarom zet mijn werkgever erbij dat het een voorschot is, ik neem aan dat ik het niet moet gaan terugbetalen want ik zit bepaald niet voor mijn lol thuis? Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Dat kun je het beste aan je werkgever zelf vragen. Bij de ene word het rechtsstreeks via het uwv aan jou betaald, en bij de andere gaat het via de werkgever. Het kan zijn dat jouw werkgever het salaris van de maand December beschouwt als een "voorschot" op je ziektewet uitkering omdat hij zelf nog geen geld heeft gehad. In principe krijg je gewoon volledig doorbetaald, dus de kans dat je terug moet betalen lijkt me vrij klein...
In dit geval is dat helemaal niet van toepassing, omdat de klachten van de TS gerelateerd zijn aan de zwangerschap. Daar mogen ze niet eens op korten.
Je krijgt je salaris gewoon van je werkgever. Je werkgever kan dit als voorschot zien om dat deze het ziekte geld op zijn beurt terug krijgt van het UWV. (dit is omdat het ziekte i.v.m. zwangerschap betreft)Hij schiet het als het ware aan je voor... betaald het niet uit eigen zak... en krijgt vervolgens van het UWV dit bedrag terug. Denk dat hij het daarom als voorschot aanmerkt.
Tenzij je werkt via een uitzendbureau in fase A. Dan krijg je wel je ZW via het UWV, omdat het dan wordt gezien als "opzegging van het contract", als je dan weer beter bent, dan start er een nieuw contract. Maar als je gewoon een contract hebt met je werkgever, dan wordt je ZW gewoon via je werkgever betaald en krijgt je werkgever geld van het UWV.
Bedankt voor jullie reacties. Ik zal niet meer schrikken van het woord 'voorschot' op mijn afschriften