Buren: per se vrienden..?

Discussion in 'De lounge' started by abcd1234, Oct 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    We wonen nu anderhalf jaar in een hoekhuis, dus we hebben maar aan 1 kant buren. Een aardig stel, maar meer dan dat ook niet wat ons betreft.

Nu nodigen ze ons alleen regelmatig uit om iets te komen drinken, of voor een verjaardag. Daar hebben we eigenlijk geen zin in (ook vanwege de kids natuurlijk; zij hebben die niet overigens) vooral omdat we niet zonodig die sociale verplichtingen willen... Wij nodigen hun niet uit als we zelf jarig zijn... Maar we willen ook niet botweg zeggen dat we geen zin hebben en dus niet komen...

Iemand ooit eenzelfde probleem gehad? Hoe ga je hier het beste mee om?

2. Niboma

Niboma Fanatiek lid

Nov 20, 2008
    1,439
    0
    36
    Female
    Veluwe
    Jaaah hier ook . Ook wij wonen in een hoekhuis. Alleen onze buren zijn zeikerds eerste klas, dus wij hebben wel duidelijk aangegeven dat we geen zin in al die 'verplichte' burendingen hebben, en ons liever met onze echte vrienden en familie bezig houden en nu negeren ze ons. Heerlijk rustig dus :D

3. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

Nov 13, 2008
    3,423
    447
    83
    Limburg
    Wij doen met onze buren af en toe een bakkie koffie maar verder niet de verjaardagen ofzo.
    Vind het wel prima zo voor af en toe.
    Misschien is dat ook een idee voor jullie bv 1 of 2 keer per jaar en het dan daarbij ook laten. Ook aangeven dat jullie verjaardagen dan niet zien zitten.

4. Djamila

Djamila Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,221
    3
    0
    Wij wonen ook in een hoekhuis, maar wij hebben hele lieve buren. Ze hebben ook 2 kinderen van dezelfde leeftijd als bij ons. Ik ben echt blij met mijn buren.

Ik zou ze als ik jou was toch een keer zeggen dat je niet zonodig die verplichte burendingen wil doen, dat je er gewoon geen behoefte aan hebt.

5. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

Nov 2, 2008
    1,853
    127
    63
    In een huis
    Heb aan beide kanten buren, met de "rechtse" buren hebben we geen contact eigenlijk.. alleen maar begroeten als we elkaar zien.
    En bij de "linker" buren hebben we wat beter contact.. eens een praatje maken etc. maar niet bij elkaar in huis ofzo.

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

hier ook niet zo veel contact met de buren, nemen pakketjes aan voor elkaar en begroeten elkaar in de lift, maar meer behoefte ook niet aan hoor.
    zou het gewoon duidelijk maken dat je er geen behoefte aan hebt.

7. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Ik zou het ook gewoon eerlijk zeggen. Heb ik ook met allebei mijn buren gedaan en die snappen het prima. Geen problemen mee en iedereen weet waar ze aan toe zijn.:D

8. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Aargh, irritant is dat! Onze buren (buurvrouw) doen dat ook..
    Ik vind het prima om af en toe een keertje koffie te drinken maar zij wil echt vrienden zijn ofzo. Als we elkaar spreken krijg ik de volgende ochtend alweer een sms 'zullen we even winkelen met de kids?' of ze belt een dag later aan om te vragen hoe het is en we worden ook voor elke verjaardag uitgenodigd.. Het meest vervelende is nog dat als wij onze verjaardag klein vieren, dus alleen ouders en eventueel goede vrienden, staan ze zelf gewoon op de stoep:$ 'We komen even een kadootje brengen'. En toen onze zoon geboren werd en we een kraamfeest gaven omdat we geen visite wilden stonden ze hier ook op de stoep en belden regelmatig.
    Ik ben toen nogal 'streng' geweest en heb ze niet binnen gelaten:)
    Toen was ze beledigd en sindsdien heb ik geen last meer van dr:)

9. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Als ik jullie verhalen lees wordt ik gewoon jaloers.
    Ik heb een buurvrouw die TE vaak langskomt. Soms 3x op een dag. Ze is 41 maar lijkt wel een oud wijf dat alles in de gaten wilt houden.

Echt iedere dag wordt er geklopt op mijn rolluik, deze laat ik naar beneden s'ochtends op de hoop dat ze dan niet komt maar ze kan via haar tuin zien of mijn tv aan staat. We hebben 1 grote ramenkant aan de achterkant. Van de week was ik het echt beu en ben luxaflex gaan halen dan kan ze niet zien of de tv aanstaat. Ook als ik naar mijn keuken loop en ze staat toevallig in de tuin dan ziet ze me, nu dus niet meer heeeeeeeeeeeerlijk. :)

Vandaag of morgen ben ik het echt beu.
    Gisteren stuurde ze en sms hoe het was en dat ze me niet meer ziet (hahaha logisch als sinds eergisteren de luxaflex hangen) en ik heb geantwoord dat ik het druk heb en blij ben s'ochtends even tijd te hebben voor mezelf.

Oeps beetje off-topic.....

Weer on-topic, onze andere buren is eigenlijk alleen zomers.
    Als we buiten zitten ofzo dan roepen we ff "biertje?" maar gebeurd niet vaak.
    Tussen deze buren zit een lekkere hoge muur bij die eerste dus een laag muurtje.

Je moet doen wat je zelf het fijnste vind en misschien op een rustige manier zeggen dat je er niet zo'n behoefte aan hebt.

10. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,480
    113
    Met onze oude buren hadden we wel een vriendschappelijk contact ondanks het leeftijdsverschil (wij 25 hun 70).
    Als ze gingen overwinteren dan hadden wij de sleutel van hun huis, hielden het in de gaten en stuurden de post na.
    Zomers deden we zo om de maand een bakkie bij hun, ze vonden het prettiger als we bij hun kwamen ipv andersom.
    Samen hebben we een schutting tussen onze tuinen gezet (stonden hele hoge coniferen)
    Helaas is de buurman vlak na Kylian's geboorte overleden en de buurvrouw voelde zich (na een brandstichting bij hun in huis) niet meer veilig.

Nu hebben we nieuwe buren, een jong stel van begin 20 en het klikt voor geen meter. We hebben er een keertje koffie gedronken maar daar mag het van ons bij blijven.
    Daarbij horen we hun genoeg want ze hebben minsten 2 x per week knetterde ruzie.
    We zeggen ze goedendag en maken af en toe een praatje op straat als we elkaar toevallig tegenkomen.

11. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    ghehehe...moet er niet aan denken..buren op je verjaardag!

Hier gelukkig nieuwbouw wijk dus iedereen kent elkaar nu bijna 2 jaar....sommige zijn wel vrienden...anderen niet.

Ik eigenlijk ben overdag altijd thuis maar ken niemand van gezicht. Ja de buurman en vrouw en zoontje en de andere buurvrouw en buurvrouw.

Maar op de koffie, nee...met oud op nieuw ff bij de buurman binnen. Maar ik zit niet op me gemak.... Mijn man heeft daar geen problemen mee, vraagt ook wel eens of de buurman een biertje moet...maar hij heeft tot nu toe nog maar 1 keer tijd gehad (pfffffffieeuwww...) Voel me meteen verplicht om alle rommeltjes op te ruimen die er liggen hahahaha.

En vaak is het ook, ik heb niet zo heel vele in huis om de verleiding te weerstaan (want in huis is ook zo op...) Dus een koekje aanbieden kan ik niet, en dan schaam ik me hihi.

Ach, het is goed zo...we nemen pakketjes aan..we praten met elkaar...en we helpen elkaar als het nodig is...we overleggen over de schuttingen en delen een stukkie stoep (bij ons achter, wat dus bij onze grond hoort maar doodlopend is) Voor de afvalbakken en het plastic....(wat ik dus wel heeel irritant vind want nu liggen er dus gemiddeld 6 zakken met vuil los op de stoep....)

Das oftopic hahaha, maar hoe doen jullie dat eigenlijk je plastic scheiden?

12. Dribbel

Dribbel Actief lid

Jul 31, 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou het eerlijk zeggen tegen ze. Nu zit je er iedere keer tegenaan te hikken als ze jullie uitnodigen en daar word het ook niet gezelliger op denk ik ;)

Wij hebben daar gelukkig geen last van. De buren aan de linkerkant (rond de 20) groeten we alleen en aan de rechterkant heeft mijn vriend af en toe een praatje met de buurman (denk dat die mensen rond de 70 zijn), maar meer ook niet. Heb daar totaal geen behoefte aan en ben iemand die graag op zichzelf is zonder bemoeienissen van buren ;)

13. mendy

mendy Bekend lid

Jul 27, 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Hou op schei uit.. Buren!!! Wij zijn samen erg op ons zelf en onze privacy gesteld, zeg wel hallo tegen de buren en soms zo af en toe een praatje maar meer ook niet... Dit ten ongunst van ons rijtje, zo'n 12 boten.
    Bij ons verwachten ze ook echt van alles, en dat stuit mij zeer tegen het zere been.. Ik ben hier voor ons komen wonen en niet voor andere buren.. Zo werd vriendlief een tijdje geleden gevraagd of die iets aan iemand z'n dak kon doen, kijk als je dat vriendelijk vraagt is dat ok, maar deze buurvrouw zei ja wij doen alles voor elkaar, dus je moet dat even doen..
    Dan zit je bij gewoon aan het verkeerde adres..

14. Dribbel

Dribbel Actief lid

Jul 31, 2010
    260
    0
    0
    NULL
    NULL
    :$ Lekker brutaal!

15. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hier een goed contact, dat wil zeggen, groeten op straat en af en toe een praatje. 1x per jaar hebben we een BBQ met het blok.

Is wat mij betreft ook voldoende.. Ik vind het soms al moeilijk om te voldoen aan alle sociale verplichtingen en dan ook de buren er nog bij ! :(

Mocht er iets zijn dan kunnen we wel bij elkaar terecht maar ieder heeft zijn eigen vrienden etc..;)

16. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

Aug 28, 2009
    1,350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben blij dat ik niet gek ben met onze behoefte aan privacy, haha :)

Wij nemen ook pakjes voor elkaar aan, en ik pas graag op hun plantjes en leg de post even weg als ze op vakantie zijn hoor, geen probleem. Maar altijd maar opdraven als er een verjaardag is, en dan ook nog een cadeau meenemen...

Waarom we er misschien ook nog niks van gezegd hebben is dat ze niet oorspronkelijk uit Nederland komen (maar uit de VS) en dat ze al eens een opmerking gemaakt hebben dat ze het zo jammer vinden dat het in Nederland zo ieder voor zich is, en dat mensen niet zo gastvrij zijn tegen hun buren...

17. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

aan de ene kant goede en leuke buren, we lopen de deur niet plat voor koffie ofzo, maar afentoe een bakje of een borreltje (paar keer per jaar) idd geen verplichtingen met verjaardagen.
    als we op vakantie gaan doen zij onze kat en konijnen en het huis, en afentoe laten ze onze honden uit(komen ze zelf vragen)
    maar ze gaan verhuizen:( al over 4 wk.

de andere buren zijn stelletje zeikerd, bschuldigen ons dat we takken van hun bomen afbreken, ja right. en hun honden blaffen en gillen de hele dag door, ook laten ze de honden zomers snacht som 2 a 3 uur nog buiten blaffen, die van ons mogen na 10 uur savonds niet meer blaffen(blaffen zowiezo weing) en hun kind schreeuwd die praat niet die schreeuwd en nog met een afschuwlijke stem ook, strond verwend bah. die groeten niet eens, ja zeuren en klagen.

voorderest groeten we de buren in de straat wel, afentoe een klein praatje maar daar houd het wel mee op, kwam ook omdat ik fulrime werkte en niemand zag of sprak

18. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    In onze vorige wijk hadden we goed contact met de buren, regelmatig op de koffie en zomers samen bbq-en, voor elkaar huisdieren en planten zorgen als we op vakantie waren, even een trapje of boor bij elkaar lenen, dat soort dingen. Soms ook verjaardagen, maar dat was totaal geen verplichting. Bovendien liepen we niet de deur bij elkaar plat, want dat hoef ik ook niet.
    Als je weinig contact met buren wilt, zou je hier moeten komen wonen waar ik nu woon. Hier zijn mensen echt bang voor contact, hallo kan er nog net af, dan schieten ze snel hun huizen of auto's in. Dat vind ik ook weer het andere uiterste.
    Beter een goede buur dan een verre vriend, ik vind contact met de buren wel heel waardevol, maar mijn familie is het niet, dagelijks koffieleuten enzo is mijn ding niet. Ik denk dat je dat gewoon het beste ook eerlijk kunt zeggen op een aardige manier, anders houdt het waarschijnlijk niet op of barst de bom een keer en heb je ruzie.

19. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Da's wel zo vind ik. De maatschappij is al zo aan het verharden hier, dan vind ik het fijn om goed burencontact te hebben. Af en toe een babbeltje, een bbq, borreltje, iets voor elkaar doen, vind ik normaal zolang je elkaar mag. Zo ben ik opgevoed (misschien speelt dat een rol), in de tijd dat ik nog bij mijn ouders woonde hadden we ook zulk contact met onze buren en sommige buren van hun buren.

Uiteraard heeft iedereen z'n grenzen wat betreft privacy, bij mij hoeft de deur ook niet elke dag plat te worden gelopen en tolereer ik ook geen big brother toestanden :)

20. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Wij wonen ook op een hoekhuis, maar onze buren zijn zulke lieve mensen. (Chinezen) kennen ook geen Nederlands, alleen maar Hallo volgens mij haha
    maar altijd zwaaien voor het raam en altijd een glimlach. leuke mensen, leuk klein kindje ook wat vaak in onze tuin loopt achter mijn katten aan haha.

Maar uitnodigen ben ik zelf ook niet zo van. Ik gooi een kerstkaartje in de bus en hun bij mij en dat vin ik wel genoeg :D

Share This Page