Meisje is 2 jr en 1 mnd en rommelt ineens enorm met het slapen. 'S nachts wakker, of 's avonds al, en om 6u ook alweer paraat. Gisteravond sliep ze letterlijk pas om 23.15, maar om 6.30u was ze alweer wakker. Eerst zat ze in een sprongetje, toen was ze verkouden, nu lijkt alles wel weer okee maar hebben we dit 7u slaap is toch niet genoeg?? Zucht. Mijn vraag: passen jullie de 5 min regel of soortgelijks nog toe op deze leeftijd bij een boze peuter die "wil wakker blijven" en huilt? (Als je weet dat er verder niets is.) Het is echt hartverscheurend soms hoor, ze lijkt echt super verdrietig. En volgende vraag, kan het al tijd zijn het middagslaapje eraf te halen? Ze is vaak super moe en valt heerlijk in slaap, slaapt soms wel 3u, meestal wel 2, thuis dan. Maar ook dat wisselt enorm nu, op het kdv slaapt ze vaak niet of een uurtje maximaal, thuis soms ook niet of heel kort. Er is ook geen peil op te trekken of ze nou moe is of niet, het wisselt per dag en lijkt niet af te hangen van wel of geen slaap soms.
ik zou de middag slaapjes verkorten... als onze zoon smiddags slaap dna gaat hij pas om 23 uur na bed en als die niet smiddags slaap rond 7 uur half 8 mooie tijd en word pas rond half 7 half 8 smorgens weer wakker... Als hij toch smiddags moe is mag hij niet langer dan 1,5 uur op bed liggen van mij anders zit hij tot 23 uur op en dat wil ik niet.. dus half uur nodig om in te dutten en een uur slapen...maar meestal gebeurd dat alleen als hij bij me ouders is elke vrijdag op zaterdag...Bij ons thuis doet hij het niet en slaat hij de middagdutjes over...
zelfde idee. Hier sliep ze met 2 jaar nog maar 2 uurtjes en langzaam liep die terug tot nu. En nu slaapt ze niet meer.
over het vroeg wakker worden, tis gewoon een fase als je duidelijk maakt dat het niet acceptabel is...vroeg wakker worden wordt op een gegeven moment een gewoonte. Duidelijk maken dat ze 1 keer mag roepen als ze wakker is en als papa en mama zeggen dat ze nog moet slapen dat ze dat dan ook doet. Huilen is nergens voor nodig, voor 7 uur is hier nog nacht en dan slapen we punt! Als je maar duidelijk bent. Ik zou wel even kijken of het verkorten van het middagslaapje helpt, kan best idd.
Nu twee dagen gedaan, ze werd in elk geval vanmiddag super makkelijk wakker en was verder vrolijk, een stuk beter dan hoe ze soms van de wereld was/is na een lange slaap! Ze heeft de eerste nacht om 2u nog even gepiept (bij oma), maar sliep braaf door na kus en instoppen. Vannacht weer keurig doorgeslapen. Wakker om 7.15 (gister) en 6.40 vandaag. Dat is nog wel te doen. @tulip, hoe bedoel je dan, als ze vroeg wakker worden ga je wel erheen, en dan duidelijk "toespreken" en vervolgens laten liggen (tot uur of zeven) ook al blijven ze miepen? Hier werkt het ieg niet om door de babyfoon te zeggen dat het nog nacht is. Ze blijft gewoon piepen en gaat uiteindelijk hard huilen - tot we haar halen. We zijn dan ook niet echt "helder" genoeg om heel verstandig te gaan doen moet ik zeggen.
Nog even een update: Slapen lijkt ook weer op orde, pfff Opgelucht. Vanochtend om 7u eerste geluid en toen nog half uurtje stil. En het kortere slapen in de middag doet haar ook echt goed, ze wordt frisser wakker lijkt wel.
ja ik ga er dus wel heen, door een muur of babyfoon heen vind ik zo afstandelijk en maak ook duidelijk dat er niet gehuild wordt. Nacht is nacht en dan slapen we. Ik hoef dan ook echt niet boos te worden hoor. Hier is het sporadisch een paar keer gebeurd dat ze een keer wat vroeger wakker werd en omdat we dan meteen duidelijk zijn gebeurd het verder nooit eigenlijk.
Wij hebben altijd laten slapen op verzoek. Mijn zoontje mag slapen als hij moe is en wakker zijn als hij uitgeslapen is. Ik vind wakker houden 's middags not done. Krijg je alleen maar een strontchagrijnig hangerig kind van is mijn ervaring. Middagslaapje inkorten kan je wel doen, als je kind daar tegen kan. Mijn ervaring is dat een kind dat 's middags goed gerust heeft beter slaapt 's nachts. Nu slaapt mijn zoontje 's nachts sowieso erg goed en wordt vrijwel nooit wakker (vraagt soms slapend om een slokje water). Je dochtertje zal nog wel een paar keer van slaappatroon wisselen de komende jaren! Hier wordt na het verzetten van de klok goed geslapen van 19.30/20.30 tot 06.30/07.30.
Als je kind sporadisch wat vroeger wakker wordt, dan denk ik niet dat het verder niet gebeurt doordat je zo duidelijk bent. Dan heb je gewoon een goede slaper. TS: komen er misschien kiezen door?
Wij leggen onze dochter terug, ze kwam ook uit bed, de eerste keer zeggen we dat het midden in de nacht is en iedereen nog slaapt. Gaat al beter, ze komt er niet meer uit maar is nog wel om 4 uur wakker maar ze valt vaak wel weer in slaap maar soms ook niet. Vandaag zijn we begonnen met beloningssysteem, ze mag bed niet uit totdat het lampje van de wekker op dag springt, hopen dat het werkt. Middagslaap inkorten werkte hier niet in ieder geval, ze raakte er alleen maar oververmoeid door..
Hier lijkt het inkorten echt wel te werken, ze wordt juist frisser wakker dan na een lange slaap. Maar het gaat wel wat tegen je gevoel in, ik vond het altijd zo heerlijk zo'n diep slapend kindje in de middag (En ik was zelf zo moe, haha). Het wakker maken valt erg mee, als je precies na 1,5 uur bent is er net weer een slaapcyclus afgelopen. De deur zachtjes opendoen is meestal al genoeg, gister werd ze zelf wakker. De nachten zijn nu ook weer prima. Ze had ook net een sprongetje gehad, grappig, en in 1x dus een andere slaapbehoefte. @ZG idd goed om te beseffen dat die patronen af en toe weer wijzigen, ben je er sneller bij om je rituelen aan te passen @Kiezen, dank je, ook goed idee, maar er is/was niets te voelen, dat had ik ook al gecheckt.