karyotypering /erfelijkheidsonderzoek

Discussie in 'Miskraam' gestart door Siamara, 25 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Na drie miskramen kwam ik in aanmerking voor bloedonderzoek. Daar is niets afwijkend uit gekomen. Karyotypering / erfelijksheidsonderzoek is echter niet gedaan; dit raadde de gyn ons af omdat er bijna nooit iets uit komt, en omdat het €1000 pp kost en nooit vergoed wordt.

    Een collega zei echter dat het bij haar wel gewoon vergoed is, na één miskraam al. En dat was maar een paar jaar geleden. Hoe kan dat? Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb het royaalste verzekeringspakket van OZF Achmea en zie in mijn polis staan dat een basisverzekering al recht geeft op 100% vergoeding van erfelijkheidsonderzoek na verwijzing door arts of verloskundige... Is dat niet hetzelfde als kardyotypering of heeft de gyn ons verkeerd geïnformeerd?

    Ik ben net weer pril zwanger en wil zo graag dat het dit keer goed gaat...
     
  2. caletto

    caletto Actief lid

    13 sep 2019
    224
    146
    43
    Karyotypering ;) wordt wel vergoed maar ik denk dat je het verkeerd hebt begrepen of je gynaecoloog het verkeerd heeft verwoord: het gaat van je eigen risico af.
     
  3. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Wordt wel vergoed, maar gaat van jouw + je vriends eigen risico af, dus als je geen andere zorgkosten hebt, ben je ongeveer 750€ verder. Mits je geen vrijwillig eigen risico hebt. Aan jullie de afweging of je het wil. Wij hebben het niet gedaan, maar de kosten waren niet de reden, wel dat er bijna nooit wat uit komt (en het wel consequenties voor bv hypotheek aanvragen kan hebben).
     
  4. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik heb het zeker niet verkeerd begrepen, hij heeft speciaal de tarieven voor ons opgezocht en zei dat hij het niet zou doen vanwege de kosten. Hij zei dat zelfs goede verzekeringen het niet dekken en dat de volledige €2000 voor eigen rekening zou zijn. En ik heb zelf geen eigen risico, ben even in onze verzekeringen gedoken en het zou ons in totaal €385 kosten... Nogal een verschil. Heb maar even gebeld, ze bellen zo terug..

    Bedankt voor het weghalen van de d haha ;) Kan helaas m'n bericht niet meer aanpassen...
     
  5. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Wat zijn de consequenties voor een hypotheekaanvraag? :eek:

    Bij 5% komt er wat uit... Ik vind dat best veel. Bij m'n collega kwam er iig wel wat uit en ik wil geen risico nemen. Sowieso hang ik niet meer zo aan percentages, na miskraam nummer 1 deed ik dat wel, maar inmiddels niet meer. Zeggen toch geen moer over mijn persoonlijke situatie..
     
  6. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    https://www.huisartsengenetica.nl/info/erfelijkheid-en-verzekeren
    Ligt dus aan of je een levensverzekering wil en voor hoe hoog dan als je ook een hypotheek afsluit. En stel ze vinden iets (5%), dan is het nog maar de vraag of dat echt de oorzaak is en of ze er iets aan kunnen doen.
    Wij hebben destijds besloten het niet te doen, en volgende zwangerschap(pen) eerst af te wachten voor het wel zouden doen. Maar dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
    Om het heel heel positief te zien: jullie zijn in 1 jaar tijd wel mooi vier keer zwanger geworden. Dus stel je hebt iets erfelijks, dan bestaat ook de kans dat je het niet door geeft, en bij zoveel zwangerschappen in korte tijd, is die kans in die korte tijd best aanwezig.

    Maar het klinkt alsof jullie het wel willen doen, en dat is uiteraard gewoon prima! Doe wat goed voelt voor jullie. En gefeliciteerd met deze zwangerschap :)
     
  7. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Wauw, dat wist ik niet... Dat vertelt niemand je ook even... Bedankt!
    En idd, we durven nog wel positief te zijn, we worden steeds zo snel zwanger... Het moet dan toch een keertje goed gaan, zou je denken? We duimen...
     
  8. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Karyotypering wordt gewoon vergoed hoor. Idd kost t alleen je eigen risico. Als je dat niet meer hebt zou ik t zeker laten testen. Zelfs al komt er iets uit waar ze nike je kunnen weet je de oorzaak. DiT bent veel onzekerheid weg.

    Hebb je bekend met de Facebook groep herhaalde miskramen?
     
  9. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Yup, daar zit ik in. :)
     
    zonnetje2015 vindt dit leuk.
  10. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Echt waar joh? Lijkt mij een privacykwestie toch, waarom zou een hypotheekverstrekker dit mogen weten?
     
  11. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Bij ons hoefden we aleen ons eigen risico zelf te betalen. En waren wij die een op duizend waar helaas iets uit kwam.
     
  12. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Wel iets waar iets aan te doen was? En ja, die percentages zeggen me niet zoveel meer, ik ken te veel mensen bij wie er wat uit kwam...
     
  13. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Nou niet iets dat te verhelpen is. Er is een translocatie gevonden in mijn vriends dna. We gaan nu voor een ivf-pgd traject waarbij er alleen gezonde embryo’s teruggeplaatst worden. Kans op weer een miskraam neemt op die manier heel erg af. Ben blij dat we het weten, we hebben hiermee ook een grotere kans op een kindje wat laat in de zwangerschap overlijdt of levend geboren wordt maar zwaar gehandicapt is.. Als ik natuurlijk zwanger wordt raden ze een vlokkentest aan om dit alles uit te sluiten. Dus hoewel het niet te verhelpen is vinden wij het kostbare informatie. Wie weet hoe een volgende zwangerschap gelopen was als we door waren gegaan. Daarnaast, als er niets uitgekomen was dan had het ons wellicht gerustgesteld dat het in elk geval geen chromosoomafwijking was. (Met die instelling hebben we het onderzoek laten doen).
     
  14. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Pfoe, wat heftig... Maar idd wel erg fijn dat je het weet en er rekening mee kunt houden..!
    ik twijfel nog steeds... Wil ik het nu meteen of alleen als het een 4e keer misgaat..?
     
  15. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ja herkenbaar. Wij hebben t ook pas na de 4e keer laten doen.. Mocht je nog vragen hebben of iets kwijt willen mag je me een pb sturen :) Hopelijk dit maal een goede zwangerschap en is het allemaal niet nodig
     
    Siamara vindt dit leuk.
  16. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Erfelijkheidsonderzoek naar aanleiding van herhaalde miskramen zal niet zomaar gevolgen hebben voor een hypotheekaanvraag. Zij hebben daar niks mee te maken. Erfelijkheidsonderzoek wat kan bepalen of jouw leven in de toekomst in gevaar komt (kans op bv borstkanker) kan wel gevolgen hebben voor een hypotheekaanvraag. Een hypotheekverstrekker wil tenslotte graag z'n geld hebben...
     

Deel Deze Pagina