Levensgevaarlijke genezers

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door nana33, 17 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Hey ladies,

Het is alweer een wat oudere documentaire (afl. v. Zembla), maar omdat ik er hier op het forum best veel over lees wilde ik hem toch nog even posten - voor wie hierin geinteresseerd is en hem nog niet heeft gezien. Toen ik hem voor het eerst zag ben ik er best van geschrokken. Ik had er al wel het één en het ander over gelezen, maar Zembla presenteert dingen toch vaak erg overtuigend (vind ik) :)

Afleveringen: ZEMBLA

2. Is dat die over alternatieve genezers?

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    ja, inderdaad. Als je erop klikt staat er ook een korte samenvatting van de aflevering.

4. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Ik ga nu even kijken,er zijn behoorlijk veel verschillende alternatieve geneeswijzen,maar feit is gewoon dat iedereen wel iets kan roepen.
    Je kan natuurlijk wel een papiertje aan de muur hebben hangen,maar dat zegt helaas ook niet alles.

5. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Wat eng van die chiropractor.....moet eerlijk bekennen dat ik niets eens wist dat dat ook onder alternatief viel...:)

6. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ja, eng he. Ik schrok ook. Kennelijk zijn osteopaten (en chiropractors) niet alternatief zolang ze zich bezig houden met het behandelen van rugproblemen, maar in alle andere gevallen wel. Terwijl ik hier ook heel vaak lees dat mensen met huilbaby's naar de osteopaat gaan.

7. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    O dat babytje..verschrikkelijk.:(

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een osteopaat is iets anders als een cranioasacraal therapeut (daar ging baby dood)!

9. Nu vind ik het ook wel vaag dat die mensen gewoon iemand uit het telefoonboek hadden gebeld en hoe dat ging had ik het niet vertrouwd.
    Wij zijn zelf ook met mijn zoon bij een osteopaat geweest en dat was een enorme verbetering voor mijn zoon. Maar die deed láng niet zulke enge dingen. En zo ken ik veel vrouwen die met hun baby bij een osteopaat zijn geweest met goede ervaringen.
    Er zitten helaas gewoon kwakzalvers bij :( die controle erop zou wel beter moeten inderdaad

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Een osteopaat manipuleert/kraakt niet en de behandeling bij baby's is heel voorzichtig.

11. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Sommige osteopaten doen dit kraken helaas wel :(. Zolang osteopaten zich alleen bezig houden met het oplossen van rugwervelproblemen is er volgens mij niets aan de hand, maar ze moeten geen andere problemen willen oplossen.
    Ik vind het echt eng dat er nauwelijks controle op dit soort praktijken is. Als ouder kun je onmogelijk alles uitzoeken en als je van meerdere mensen positieve dingen over een behandelaar hoort, kan ik me voorstellen dat je daar dan naar toe gaat - zeker als het gaat om een fysiotherapeut of osteopaat.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Daar gáán we weer!:(

Osteopaten kraken niet! Zij maken heel zachte handbewegingen.

Chiropractors en cranio-sacraaltherapeuten en manuele therapeuten (niet alternatief) kraken wel.

Deze docu, waar osteopaten onterecht in een negatief daglicht zijn gesteld, heeft heel veel schade aangericht bij betreffende beroepsgroep!

13. Lara11

Lara11 Niet meer actief

over mijn osteopaat geen kwaad woord, hij heeft mij EN mijn pasgeboren zoon waanzinnig goed geholpen. Maar voor elke beroepsgroep geldt dat er idioten in rondlopen... helaas

14. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ja, dat is zo. Er zou gewoon betere controle moeten zijn.

@Zogelukkig: Je hebt gelijk dat osteopaten niet horen te kraken, maar sommige doen het dus wel. Ik zeg ook niet dat alle osteopaten kwakzalvers zijn, alleen degene die dingen doen waarvoor gewoon geen enkel bewijs is en die gevaarlijk kunnen zijn. Wanneer chiropractors en cranio-sacraaltherapeuten en manuele therapeuten kraken (nek en hoofd heb ik het dan over) dan is dit per definitie alternatief! Het idee van kraken is alternatief- er is geen wetenschappelijk bewijs voor-, het gaat niet om de persoon die het uitvoert, maar om de handeling. Als een chirurg bijklust door mensen met stenen te "genezen" is dat ook alternatief. Dat is juist het meest verradelijke- dat gewone genezers on the side ook alternatieve handelingen verrichten en doen alsof deze praktijken net zo wetenschappelijk verantwoord zijn als hun eigenlijke werk. Overigens vallen de drie beroepsgroepen die je noemt wel degelijk onder de noemer alternatieve genezers (Alternatieve geneeswijze - Wikipedia),

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik kom met regelmaat bij de manueel therapeut die mijn nek kraakt.
    Hij is in de basis fysiotherapeut en de behandelingen worden niet onder 'alternatieve geneeswijzen' afgeboekt, maar gewoon onder fysiotherapie.

Wat verstandig is, is sowieso een behandelaar te zoeken die is aangesloten bij een beroepsvereniging.

In de regel is osteopathie een heel milde vorm van therapie. Het heeft mijn zoontje erg geholpen toen hij destijds met KISS syndroom te kampen had.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal mee eens.
    Daarnaast ik kan me niet voorstellen dat na deze uitzending er nog iemand in het land is die het in z'n hoofd haalt een zuigeling te kraken...

Deel Deze Pagina