30% kinderen met auto naar school Bijna eenderde van de kinderen wordt met de auto naar school gebracht. Ouders zouden het te onveilig vinden om ze te laten lopen of fietsen, ook al wonen de meeste kinderen in de directe omgeving van hun school. 30% kinderen met auto naar school - NOS Nieuws Dit irriteert mij ook echt. Wij wonen vlakbij drie basisscholen die heel handig ook nog eens naast elkaar liggen en het is daar 's ochtends echt groot drama, overal auto's die proberen te parkeren enzo. Ik kan me er echt over verbazen, als regent of stormt, tuurlijk, maar zelfs als het prachtig weer is komt nog bijna niemand op de fiets. Mijn dochter zit in een andere wijk op de psz en ik breng haar altijd op de fiets, behalve als het echt slecht weer is. Maar rond haal-en brengtijden moet je in die straat echt niet willen fietsen want ze rijden ze gewoon van je fiets af omdat ze het te druk hebben met een parkeerplekje zoeken :x . Ga toch op de fiets of lopend!
Het is niet altijd zo zwart - wit als geen zin hebben om te fietsen, slecht weer, enz. School van dochter ligt 10 minuten fietsen hier vandaan. We brengen haar meestal op de fiets; zij fietst zelf. Maar...als ik voor mijn werk de auto nodig heb dan breng ik haar me de auto en dan rij ik gelijk door. Ik haal net qua tijd echt niet om haar dan met de fiets te brengen, terug te fietsen en met de auto naar t werk te gaan. Dan ben ik echt te laat.
Ben ik met je eens, alleen zitten er vast ook veel ouders bij die werken. En die wellicht niet op fietsafstand van hun werk wonen. Want dan zouden ze eerst op de fiets of lopend naar school moeten, vervolgens weer terug naar huis om met de auto naar het werk te gaan. En dan van het werk weer naar huis om lopend of op de fiets weer naar school te gaan. Niet echt handig lijkt me.
Ik ben het met yeps eens. Zolang je niet weet waarom iemand met de auto komt moet je ook geen oordeel vellen. Veel ouders moeten direct door na hun werk of komen van hun werk af,of men heeft andere afspraken waar ze direct na toe moeten of vanaf komen Sommige mensen wonen verder van een school vandaan. Sommige mensen hebben misschien wel lichaamlijke klachten waar je niks vanaf weet.
Ik woon 20 minuten fietsen ( op kids snelheid) Van school af, zou dus ook met de auto komen omdat ik ook moet werken erna. Verder zitten we momenteel even krap dus nieuwe fietsen kopen zou nu niet gaan, denk dat meerdere mensen nu even zo zitten. Dus dan pak ik de auto die ik heb sneller omdat lopen helemaal ver is ( 30 min)
Eh ja, ik moet gewoon door naar mijn werk. Ik heb de afspraak dat ik dus iets later mag beginnen om mijn dochter naar school te brengen. Heel fijn maar ik moet dus niet veel later komen omdat ik op de fiets: Zoon bij oma breng Dochter naar school Naar huis fietsen en dan de auto pakken. Op mijn vrije dagen gaan we lopend of fietsend. Zelfs als het regent
Mijn dochter zit 6 km verderop op school. Ze gaat met het school vervoer omdat ik geen rijbewijs heb. Maar als ik dit heb moet ik laten ook als ik haar weg breng mijn zoontje met de auto hier eind van de straat afzetten anders is zei te laat op school. ...dus hier kan het niet anders.
Hier gelukkig goede parkeer mogelijkheden, want ik ga amper op de fiets. Dan ga ik nog liever lopen. Wij moeten over een weg fietsn wat gewoon absoluut niet veilig is voor kinderen. De oudste fietst natuurlijk zelf. Maar dan pak ik liever even de auto. En met mooi weer wandelen wij die paar km. De nieuwe school ligt gelukkig gunstiger, dus dan zal ik sneller de fiets pakken. Maar ik ben niet zo'n fietser. En al helemaal niet in de ochtend, haha. Misschien de gemeente eens aanspreken zodat er goede parkeermogelijkheden komen.
Tja ik moet volgend jaar wanneer mijn oudste naar school gaat toch ook 1 dag door naar de opvang van de jongste twee en daarna naar mijn werk. Dus dan zullen wij ook met de auto komen, ook al is de school om de hoek. Op mijn vrije dagen gaan we gezellig te voet, leuk, ik heb er nu al zin in. Op donderdag en vrijdag zal mijn exman hem brengen en hij woont aan de andere kant van de stad en zal dus ook met de auto komen. Het is niet anders.
hihi naar mijn auto lopen is even ver als naar school (overkant klein straatje) dus ik heb heel veel mazzel, ik moet zeggen dat het hier wel meevalt eigenlijk met met de auto wegbrengende ouders en verder zijn er goede parkeermogelijkheden (ja dan heb je nog altijd een paar aso's die midden op de weg blijven staan ipv 100 meter lopen maar die heb je natuurlijk altijd )
Sinds het nieuwe schooljaar is begonnen gaan ze alleen op de fiets naar school. Het is 15 minuten fietsen ongeveer. De basisschool dan, de middelbare school is ongeveer 25 min. Daarvoor bracht ik ze vaak met de auto. Met goed droog weer ook wel op de fiets. Maar bij mijn zoon van 8 heeft het lang geduurd voordat hij een beetje goed verkeersinzicht had. Daarbij, hij heeft adhd dus hij zag vaak alles behalve hetgeen wat hij wel moest zien. Ik noem bv een afremmende fietser of auto voor hem. Ik moet zeggen dat ik het moeilijk vond om met 2 kinderen met adhd te fietsen met ook nog een kind voor op de fiets en nog 1 achter in de fietskar. Het is dan ook best druk op de weg, dus dan is het verleidelijk om de auto te nemen. Zouden we dichter bij school hebben gewoond dan waren we meer gaan fietsen. De school waar ze eerst heen gingen was op loopafstand. Bij de basisschool waar alleen mijn zoon van 8 nog heen gaat, is de parkeergelegenheid echt bagger. Te weinig parkeergelegenheid en heel onoverzichtelijk. Ze hebben nu gekleurde palen en een rode zone waar je niet meer mag parkeren zodat de kinderen veiliger kunnen oversteken e.d. maar daardoor is er nog minder plek om te parkeren. Het zou fijn zijn als er een goede parkeergelegenheid kwam.
Hier ook altijd met de auto naar school! wij wonen 15 min van de school vandaan met de auto met de fiets is het zeker een 45 min fietsen ..... te ver dus. Wij woonden voorheen 5 min wandelen van school en dan gingen we altijd lopen of op de fiets. Het parkeren is drama want inderdaad veel ouders die dichtbij wonen komen met de auto maar die rijden vaak gelijk door naar hun werk.... ik snap dat wel trouwens.
Wij wonen ong. 15 km. van de school van onze Meneer en brengen hem ook altijd met de auto. Hij gaat eerst naar voorschoolse opvang (die hem dus naar school brengen), dan rijden wij door naar ons werk, 's avonds gaat hij naar de naschoolse opvang waar wij hem dan weer komen halen als we van ons werk komen. Mijn wederhelft en ik doen wel aan "carpooling" omdat we 5 km. van elkaar werken, dus we doen wel iets inspanning om het teveel aan auto's op de weg te beperken.
Alleen met de regen gaan we met de auto en nu ik herstellende ben van hernia moet ik en worden ze al 4 wk met de auto gebracht. Fietsen mag niet en lopen is te net te ver voor mijn nu nog. Vanaf volgende week weer fietsen ( dochter fiets al zelfs naar school naast mijn vanaf 1e dag school n zoontje achter op want kan nog niet zonder zijwieltjes ) . Ze vind fietsen geweldig en zoontje niet maar das jammer dan. Met sneeuw gaan we op de slee naar school geweldig toch
Ja maar het is niet altijd zo dat er een goede reden voor is. Hier in de wijk in 1 gebouw 3 basisscholen en 1 psz, jullie snappen hoe dat er uitziet met zo goed als geen parkeer mogelijkheden. En die mensen komen niet met de auto omdat ze door naar het werk moeten lichamelijk wat mankeren maar gewoon omdat ze geen zin hebben om te fietsen . Zijn namelijk binnen het gebouw al heel wat discussies over gevoerd dat dit niet veilig is en of ouders ajb met de fiets of lopend willen komen maar een bepaade groep ouders weigert dat gewoon.
Ik erger mij meer aan het aso gedrag van ouders die hun auto overal willen zetten en dan niet eens opletten, zo van als ik maar plek heb. Ik zie het dagelijks aangezien wij een school in de straat hebben. Ze zetten hun auto lekker makkelijk op een uitrit of midden op de stoep.
@Blaine, ik zou bijna denken dat we in NL in dezelfde plaats wonen. Precies hetzelfde probleem. Maar toch ben ik daar nooit met de auto gegaan. Elke dag netjes met de bakfiets. Waar we nu wonen, komt 99% met de auto. En er is veel te weinig parkeerplek, al mag je je kinderen tussen 7 en 8.30 brengen. Ik ga nog steeds met de fiets, de oudste gaat op zijn eigen fiets, maar ik sta doodsangsten uit. Ouders die in de auto alleen maar bezig zijn met hun kinderen en telefoon, even willen inhalen waar het niet kan. Er staat nu vaak een agent om de boel te regelen, maar zodra die er niet meer staat, is het ieder voor zich.
Er zijn vast mensen die geen keuze hebben, maar hier van de kids die met de auto komen heeft 80% gewoon aartsluie ouders. Hier hebben ze deze week het project groene voetstappen. Mogen de kindjes elke ochtend en middag een stickertje plakken met hoe ze naar school komen...groene stickers zijn: lopend, met de fiets, op skeelers, skateboard. Oranje stickers zijn de auto/ brommer ed. Zo zijn er heel veel kinderen die hun ouders vragen om met de fiets te gaan omdat ze graag een groene sticker willen plakken. Is meer in de hogere klassen hoor. Bij de kleuters vinden ze het gewoon leuk om stickers te plakken. Er horen ook nog wat activiteiten bij dit project.
Als je ver weg woont of zelf gelijk door moet kan ik het me goed voorstellen. De reden dat ouders het te onveilig vinden vind ik een beetje onzinnig. Volgens mij leren kinderen steeds slechter hoe met het verkeer om te gaan als ik zo om me heen kijk op weg naar school. En als kinderen met de auto gebracht worden hoeven ze het ook niet te leren. Hier viel me wel op dat er veel ouders met de fiets of lopend komen. Toen het van de week een beetje regende was bijna iedereen opeens weer met de auto. Denk dat het we er zeker ook deels mee te maken heeft samen met het is sneller en makkelijker met de auto. Weet dus ook dat het voor sommige niet anders kan. Iedereen moet het ook zelf weten trouwens.