we wonen in een oud huis. we hebben toen we het kochten heel veel moeten verbouwen. Nu is oa de vensterbank nog zoals hij was. Het is een prima vensterbank, dus we willen er geen nieuwe in plaasten (ook niet omdat onze portemonnee dat niet toestaat) De vensterbank zelf is van een soort geperst hout en er zit een coating verheen. Die is glad dus verven word volgens ons helemaal niks (laat weer los) maar ik zat te denken aan een soort plakplastic eroverheen te doen. Hebben meiden hier ervaring mee? blijft dat zitten? is er een apart plakplastic voor je vensterbank of hebben jullei andere tips?
Er is misschien wel een primer te vinden voor de vensterbank. Zou je even bij de bouwmarkt (of google) moeten vragen, of ze daar iets voor hebben. Plakplastic op de vensterbank heb ik geen ervaring mee. Wij hebben destijds een nieuwe vensterbank gehaald bij de gamma
Ja, ik denk ook dat het met een primer wel moet lukken. Meestal kan je dan alles waarvan je denkt dat het niet kan, toch verven.
dank jullie wel voor jullei antwoorden. Wat is een primer misschien? Waarom we ook geen nieuwe vensterbank willen halen omdat we geen idee hebben hoe we dat aan moeten pakken. Is het veel werk? En was dat duur bij de Gamma? (leek ons duur) we zijn in dit huis namelijk veel dingen tegen gekomen die heel erg tegenvielen. Dat we dachten dat kunnen we zo even aanpakken, maar dan liep het toch anders. Mijn man is aardig handig heeft ook zelf een badkamer gemaakt en ook een groot deel van het huis zelf verbouwd.
Een primer is een tussenlaagje. Het zorgt ervoor dat de onderlaag geschikt is om gewone verf op te kunnen smeren. Ze bestaan voor allerlei soorten stoffen, metaal, kunststof, dus vast ook wel voor jullie vensterbank (plastic coating denk ik?) Een nieuwe vensterbank was hier redelijk snel geregeld. Maar we hadden hier eerst alleen een klein betegelde vensterbank. Daar hebben we nu een diepere vensterbank bovenop gelijmd. Nu kan er tenminste fatsoenlijk een plant in staan. We hebben de vensterbank bij de bouwmarkt op lengte laten zagen. En daarna thuis de vorm van het raam eruit gezaagd (buitenkant moesten 2 hoeken uit).. Nou past dat nooit 100%, maar met een witte kitlaag ziet het er nu strak uit.. Op de gezaagde zijkanten hebben we een speciale laag geplakt. Dat is hetzelfde spul als de coating op de vensterbank zelf, hetzelfde motief. Deze kon je met een strijkijzer op het gezaagde deel plakken, zodat de zijkant ook netjes afgewerkt was.. Op Gamma.com en karwei.nl staan wel werkbeschrijvingen. Mijn man is redelijk handig (eigenlijk koppig), dus die weigert het te laten doen
Wij hebben hier een prima (ruime) vensterbank, maar kwamen er laatst achter dat de vorige bewoners die ook op de oude vensterbank hadden geplaatst. Dus dat lijkt inderdaad een makkelijke oplossing!
wij hebben ook voor en achter een nieuwe vensterbank geplaatst over de oude heen. Gewoon goede lijm/kit erop en dan je nieuwe vensterbank erop die goed aanlaten drukken met van die tangen weet niet hoe ze heten. Onze vensterbanken kosten totaal 80 euro. De ene is 5 meter en de andere 3 meter. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Ik heb mijn vensterbanken gemozaiekt met mijn oude badkamertegels. Dat is echt supergaaf geworden en het kostte me alleen maar tijd en een potje lijm en wat voegmiddel.
Wij gaan door een timmerman ene mooie radiatorombouw laten maken. De vensterbank, waar de radiator onder zit, wordt zo stevig dat je er daarna ook op kunt gaan zitten.
De vensterbank in de kinderkamer heb ik met plakplastic gedaan: dat ging top! Het ziet er weer als nieuw uit met een leuke vrolijke bloemetjesprint! (Je kan het ook gewoon effen kopen hoor) Ik had het bij de praxis gekocht. Makkelijk afneembaar en als je het zat bent kan je het ook makkelijk weer eraf halen!
sorry had even niet gereageerd op dit topic, maar wat mooi lonnie zeg. Kan een nieuwe vensterbank altijd over een oude heen? want dat is natuurlijk ook een goed idee.