Kast Kallax (Expedit) van Ikea pimpen. Hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Janna, 29 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb een kallax-kast van Ikea, gekocht in de tijd dat die nog Expedit heette (de kast, niet de Ikea ;):p). We hebben die gekocht toen we nog in ons oude huis woonden. In ons nieuwe huis heeft hij nooit een nieuwe bestemming gekregen.

Nu zijn we de zolder aan het opknappen en wil ik hem daar neerzetten. De kast is echter zwartbruin en dat past niet bij de rest van de zolder. Ik wil hem dus opleuken, maar weet niet zo goed hoe. Ik heb al wat lopen speuren op pinterest en het liefst zou ik hem in een paar kekke kleurtjes schilderen, maar ik ben bang dat dat niet hecht en dat het er in de loop van de tijd weer af komt bladderen.

Heeft iemand wel eens gegeprobeerd zo'n kast te schilderen of spuiten? En bleef dat goed zitten?

Een andere optie is om stukken te beplakken met een leuk behangetje, maar hoe doe je dat? Gebruik je gewoon behangerslijm, of andere lijm? En kun je dat daarna vernissen met een transparate laklaag?

Andere ideeën zijn ook welkom.

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Even op Pinterest zoeken op Kalax hack, Expedit hack of IKEA hack, daar vind je veel leuke ideeen mee :D

3. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik heb het zo.. als 'bureau' voor m'n zoontje, planken op geschroefd. Zou evt ook rondom kunnen? Ik weet alleen niet of dat mooi staat met een donkere expedit.

Bijgevoegde bestanden:

4. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Licht opschuren met een kleine korrel schuurpapier. Daarna gronden en een kleurtje kiezen wat je erop wilt hebben. Ik heb vaker meubels geverfd en ook eens een kastje met zo'n laminaatlaagje en dat is toen best mooi geworden.

5. Janna

Janna Fanatiek lid

Ja, dat had ik dus al gedaan, maar ik vraag me dan dus af hoe ik het precies moet bewerken om het een beetje duurzaam te maken, zodat het er niet na een paar maanden alweer heel lelijk uit ziet.

6. Janna

Janna Fanatiek lid

Leuk gedaan, maar wij hebben een veel grotere kast, van 2×4 vakjes. Als ik daar een plank overheen leg, heb ik nog steeds heel veel zwartbruin, dus dat is niet echt een oplossing.

7. Janna

Janna Fanatiek lid

Okee, dat is goed om te horen. En bleef dat ook een beetje mooi als je er dingen op zette of overheen schoof? Ik wil in die vakken misschien van die manden/laden zetten, maar dan schuiven die natuurlijk wel steeds over de ondergrond, als je ze er uit haalt.

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Annie Sloan verf. Dat kun je er zo op doen.

9. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Plakplastic van de action? Die hebben ze in verschillende printjes en niet duur.
    Ik heb dat gedaan met de lades en deurtjes gedaan van een dressoir.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat is op zich ook een idee. Hebben ze dat in de permanente collectie of was dat een aanbieding?

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is er zo bijzonder aan die verf? En kan ik dat gewoon bij een bouwmarkt zoals de gamma halen?

12. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Ze hebben het regelmatig in de schappen liggen.

13. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kunt wel slijtplekken krijgen, maar dat kan bij een gewoon geverfde kast ook. Bij Annie Sloan heb je dat sneller is mijn ervaring. Ook als je daar de speciale wax op smeert. Het kan leuk staan natuurlijk, maar je moet wel van het geleefde effect op een strakke kast houden. Ik denk dat je met 1x gronden of primen en 2 lagen zijdeglans een wat duurzamer resultaat krijgt. Succes!

14. Roanchie

Roanchie Actief lid

24 apr 2016
    495
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een tijd geleden de kast van me zoontje gedaan met tafelzijl.
    Is waterafstotend en.ik vind dat het goed blijft zitten, tenzij je echt gaat zitten puljeb eraan.
    Daar heb je ook vele printjes van en niet duur

15. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Annie Sloan kun je niet bij de bouwmarkt kopen. Ik heb het een keer gebruikt om stoffen stoelen te verfen, en waar ik het heb gekocht hadden ze een kallax kastje ermee geverfd.

Even googlen voor verkooppunten enzo ;)

16. Luipaard88

Luipaard88 Bekend lid

3 nov 2016
    664
    467
    63
    Vrouw
    werkloos
    Den Haag
    Toevallig heb ik dezelfde kast en die heb ik pas ook helemaal opgeknapt.

Het mooiste is om de kast uit elkaar te halen maar dat heb ik niet gedaan en ik ben alsnog heel blij met het resultaat.

Ik heb de kast eerst goed geschuurd (met een schuurmachine) goed afgenomen en daarna 2 keer in de grondverf gezet. De kast is heel erg donker en wilde hem echt mooi strak in 1 kleur krijgen.
    De grondverf kwam bij de action vandaan.
    Daarna heb ik de kast met muurverf geschilderd omdat we dit nog overhadden en zo mooi in onze woning past. De plankjes heb ik 1 keer gedaan en zijkanten 2 keer.
    Vervolgens met de blanke lak van de action erover gegaan en klaar!

Bijgevoegde bestanden:

17. Janna

Janna Fanatiek lid

O, dat is inderdaad best goed gelukt! Nou, dan denk ik dat ik toch maar ga proberen om hem te schilderen. En ik was inderdaad van plan om hem daarvoor uit elkaar te halen. Ik wil eigenlijk de vakjes aan de binnenkant een andere kleur (of print) dan de buitenkant.

18. Janna

Janna Fanatiek lid

Hmmm, nee, dat past niet echt bij die kast en ook niet helemaal in onze inrichting. Ik ga inderdaad maar gewoon aan het schuren, gronden en lakken. Bedankt voor de tips.

19. Luipaard88

Luipaard88 Bekend lid

3 nov 2016
    664
    467
    63
    Vrouw
    werkloos
    Den Haag
    Als je de vakken een andere kleur doet zou ik hem wel uit elkaar halen.
    Ik vond het teveel werk en hij is hier toch in 1 kleur dus vond het wat onnodig

Deel Deze Pagina