Even kort: doen jullie kinderslot op de kasten of niet? Lang verhaal: onze dochter zit graag in de kasten. We hebben 1 deel van de tv kast omgetoverd naar haar speelgoedplek. Achter de andere deur zitten gevaarlijke dingen (games, losse internetkabel, kaarsjes, stekkerdoos,..) en in de dressoir zitten ook dingen waar ze niet aan mag. Nu trekt ze de hele tijd die deuren open en wil ze er alles uit halen. In de keukenkasten zit ze nog niet, want de rand is te hoog voor haar. Wat doen jullie? De makkelijke weg en er een kinderslot op, of nu al (eindeloos) herhalen dat ze er niet in mag? Als ik haar nu bij de kast zie en ze wil bem opentrekken zeg ik nee, en als ze niet luistert zeg ik nog eens nee en dat dat niet mag omdat dat gevaarlijk is op een strenge toon en zet ik haar bij haar speelgoed, maar vliegensvlug kruipt ze weer naar de kast.. beetje een pedagogisch dillema hier. Ze is net 1 jaar geworden.
Hier had ik kinderslot op de keukenkastjes. Meneertje kreeg dat na een week zelf open... Hier doen we dus 10000000x op een dag nee zeggen en iets geven waar ie wel mee mag spelen. Alle potentiële gevaren hebben we uit de kasten gehaald, en een traphekje geplaatst tussen keuken en kamer.
Wij hebben destijds bij de kasten in de woonkamer de knoppen eraf gehaald totdat ze door kreeg dat ze ze via de onderkant kon openen maar toen was ze al zover dat ze geen gekke dingen zou doen. Ik zou er gewoon kindersloten opzetten,
Bij de eerste heel idealistisch 10.000 keer weghalen, bij de derde geen spullen in een kast waar hij absoluut niet aan mag zitten (batterijen bijvoorbeeld zijn echt heel gevaarlijk, maar dvd's mocht hij er van mij echt wel tig keer uittrekken). Of anders een slotje er op, zoals bij bepaalde keukenkastjes. Bij de derde werd ik een stuk makkelijker :-D
Herhalen, herhalen, herhalen. De gevaarlijke spullen (batterijen, schoonmaakspul, etc.) op een plek leggen waar ze niet bij kan (wat is er trouwens gevaarlijk aan games?). Ze zal bij zoveel dingen moeten leren wat wel en niet kan/mag. Het opvoeden is begonnen zeg maar Ik had geen zin om mijn woonkamer aan te gaan passen (sloten, hekje naar de keuken, hoekbeschermers om tafels, etc.).
Wij hebben 3 kids en de vierde op komst en hebben geen kindersloten en geen traphekje, ja 100.000 keer herhalen is soms heel vermoeiend, maar ik vind het veel irritanter om jaren met sloten op kastjes te zitten die je er zelf ook elke keer af moet halen als je het kastje open doet.. het heeft beiden voor en na delen...
Mijn jongste is net zo oud en wij hebben alleen een slot op het keukenkastje met schoonmaakspullen. Verder veel herhalen en ook zo opgeruimd dat hetgene wat ze echt niet hebben mag hoog ligt. Ze moeten het toch leren.
Wij hadden magneetsloten (zowel in keuken als op andere kasten), kreeg je alleen open met een sleutel. Ideaal! Tijdens koken kon ik de slotjes ‘uit’ zetten en hoefde ik dus niet telkens weer de deurtjes met sleutel te openen.
Na koekoek worden van benoemen heb ik de onderste lades ed van de kast omgegooid naar speelgoedlades. Beveiligingen en hekjes zijn niet opgewassen tegen mijn jongens... nu ze hun ‘eigen’ lades hebben is de focus niet meer zo groot op de rest van de kast. Waardoor we niet continu maar af en toe hoeven te zeggen dat ze ergens niet aan mogen zitten. Wat echt gevaarlijk is staat hoog.
Hier idem, 1 kastje van t dressoir is van haar, de andere zitten op slot. Playstation hoeft ze nog niet bij en mn studieboeken zijn ook geen scheurkalenders. Alles wat ook maar remotely gevaarlijk kan zijn staat op zolder of echt ver uit bereik in de bovenste keukenkastjes, daar komt deze klimgeit via een stoel ook nog niet bij. In de keuken heb ik ook een kast.waar ze geen kwaad kan daar staan de pannen en snijplanken in en liggen de uien in. Nu is alles momenteel een appel maar ik denk dat ze dat met een ui na 1 hap wel afleert en voorlopig zijn die velletjes erg boeiend vooral om elk prietpreuterig velletje aan mama te geven "is baaaaah!" maar daar mag ze in neuzen en doen en dan laat ze de rest met rust. Die magneetslootjes vind ik wel een goed idee. Waar heb je die vandaan @Fuddey ? Ook die led kaarsjes zijn gevaarlijk trouwens, batterijen zijn uberhaupt link maar knoopcellen zijn helemaal drama. Geen sloten en NOG meer politieagent spelen wordt t hier niet gezelliger op. Ze heeft nu een peuterpuberbui opgezet dus ik voel mezelf al een grammafoonplaat dus wil t graag enigzins binnen de perken houden.
Laatjes krijgt ze hier niet open. Kastjes die ze wel open krijgt zijn gevuld met speelgoed en andere dingen waar ze aan mag zitten. Dingen waar ze niet aan mag komen liggen in de bovenste lades en gevaarlijke dingen al helemaal.
Wij hebben nooit sloten op de deur gehad, eindeloos herhalen en wegzetten. Natuurlijk was hij er nooit mee eens, je zou wat anders kunnen pakken wat eindeloos open en dicht kan. Onze knul vond een koffertje prachtig , allerlei spullen in de doos en er weer uit, in zijn keukentje mocht hij wel alles in uit halen.
Bedankt voor jullie reacties, heb vergeten het onderwerp te volgen @Feye aan games op zich niets, maar ze smijt ze in het rond en dat heeft papa niet graag het is ook maar een benoeming omdat ik graag adresseer waarom ze iets niet mag. Ze heeft dus al 1 kastdeel voor zich gekregen. We hebben vanmiddag in de Ikea toch zon kinderslot gehaald en dan gaan alle dingen waar ze niet aan mag zitten in 1 kast en die dan op slot. De keukenkasten krijgt ze sowieso niet open, die zijn greeploos en zijn nog te hoog voor haar (en ze heeft niet door dat je ze ook langs onder open kan doen). En in Ikea hebben we ook zon keukentje gekocht, toen hij eindelijk in elkaar stond heeft ze een half uur die kastjes zitten opendoen en dichtslaan. Dus als ze nog in de kasten zit, dan zet ik haar maar 10.000x voor haar eigen keukentje