(borst)kanker vraag me iets af

Discussion in 'De lounge' started by nikkie83, Feb 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    ik zit naar koffietijd te kijken over de vrouw die haar borsten heeft laten weghalen ivm t risico op borstkanker.

Ik heb er nooit zo over na gedacht maar is borstkanker anders als bijvoorbeeld longkanker?
    zijn het andere cellen ofzo??

2. jimmy

jimmy Bekend lid

Jul 14, 2006
    757
    0
    16
    Fryslan
    Er zit wel verschil in cellen, volgens mij is borstkanker een klierkanker en longkanker niet.
    Maar je hebt dan ook weer agressieve cellen en minder agressieve..
    Volgens mij is erfelijke borstkanker een agressive borstkanker..

3. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,451
    1,847
    113
    Naar mijn idee heb je verschillende soorten borstkanker. Iedereen kan in principe borstkanker krijgen, alleen zijn er ook erfelijke vormen. Juist deze vorm doet vrouwen er soms toe besluiten om haar borsten preventief te verwijderen (de laatste vorm komt in mijn familie voor namelijk bij aangetrouwde tante, nichten staan onder strenge controle).

Of een tumor bij borstkanker dezelfde kan zijn als bijvoorbeeld bij longkanker durf ik niet te zeggen. Wel dat je zoveel verschillende soorten tumoren/kankercellen hebt, die om het even in de longen, borsten of op welke plek dan ook in het lichaam kunnen ontstaan..

Zelfs als je kanker hebt, kun je een uitzaaïng krijgen die verschilt van de oorspronkelijke vorm en dus weer een andere aanpak kan vereisen..

4. knap

knap Niet meer actief

Zo het niet weten. Weet wel dat er verschillende soorten k zijn.

Dus er zullen ook verschillende cellen k zijn. Je hebt agressief vorm van k en mildere vorm van k. Maar je kan net zo hard dood gaan met de milde vorm als met de agressief soort ligt er ook aan hoe je lichaam reageert op behandelingen ect ect. En hoe snel je ziekte denk ontdekt woord.

5. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

Jul 10, 2008
    5,651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    En preventief laten verwijderen zegt niet dat je geen borstkanker kan krijgen. Je blijft nl altijd een borst houden net als bij mannen.

Hier nl ook erfelijk en heb dit toen nagevraagd. Het enige is telkens een mammo

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Kanker is kanker (carcinoom) en dat betekent zoveel als het onwillekerig woekeren van epitheelcellen. Dit zijn cellen die dicht op de oppervlakte van huid en slijmvliezen.

Longkanker is dus het woekeren van de epitheelcellen in de longen en borstkanker die van de cellen in de borst.
    Er bestaan verschillende uitingsvormen van kanker. We spreken over kanker wanneer het kwaadaardig is... oftewel.. het blijft maar doorgaan en het gezwel pakt van alles mee in de groei.

Het vervelende van kanker is dat het kan gaan 'reizen' en dit verloopt via de klieren of bloedvaten. Het is dus bijvoorbeeld bij borstkanker zo dat als je lympheklieren niet zijn aangetast, er een goeie prognose kan worden gegeven. Dit is voor longkanker eigenlijk nooit het geval. Hier zit de kanker namelijk al in de klieren.

Erfelijke borstkanker kan een reden zijn om preventief borsten te laten verwijderen. Bij deze vorm van kanker is dus aangetoond dat er een foutief gen is aangetroffen wat vroeg of laat leidt tot borstkanker. De erfelijke vorm onstaat meestal niet erg laat, terwijl de 'andere' borstkanker juist meestal ontstaat hoe ouder je wordt... (hoe meer tijd er is geweest om ziek te worden).

De behandeling van borstkanker kan heel verschillend zijn afhankelijk van het stadium waarin je je bevindt, welzijn van de patiënt etc etc. Er zijn borstbesparende operaties met radiologie maar ook volledige borstamputaties met chemo en radiotherapie.

Je spreekt van kwaadaardig of goedaardige celgroei (geen kanker) en daarbinnen weer van agressief of niet agressief.

@Kaboutertje... dat klopt. Het verkleint wel de kans.

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,372
    6,946
    113
    Het zijn zeker andere cellen. Elk orgaan is opgebouwd uit verschillende celtypen. Elk celtype heeft een andere functie en gedraagt zich ook anders. Delende cellen kunnen ontsporen wat kan leiden tot kanker. Elk type kanker heeft zijn eigen oorsprong van een celtype dus. Het is ook zo dat een bepaald celtype kan ontsporen tot verschillende soorten kanker. Dus bij persoon 1 kan borstkanker anders zijn dan bij persoon 2.

8. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

Jul 1, 2007
    4,257
    0
    0
    Bij ons in de familie zit dat gemuteerde gen, ik heb het gelukkig niet, maar anders ben je er geloof ik voor 85% zeker van dat je daadwerkelijk borstkanker krijgt. Mijn nichten hebben het ook laten doen, maar die hadden al kanker gehad, en dat terwijl ze nog in de 30 zijn!

9. Mar1974

Mar1974 Niet meer actief

ook worden de poortwachterklieren en lymfeklieren verwijderd, waardoor de verspreiding heel moeilijk wordt

10. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Buiten het feit of het andere cellen zijn, het zit ook in een ander deel van het lichaam.
    Het "voordeel"van borstkanker is dat je het kunt proberen te voorkomen door preventief de borst te verwijderen. Preventief een long verwijderen is geen optie.
    Mijn vader is overleden aan longkanker en mn moeder aan borstkanker, wij hebben toen ook geïnformeerd naar het risico voor ons, maar we hebben geen verhoogd risico. Mocht dit wel zo zijn geweest had ik ook preventief laten amputeren.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Er is erfelijke borstkanker. Voor zover bekend zijn er alleen nog maar van borst en darmkanker een erfelijke variant gevonden. Als je het borstkanker gen hebt, krijg je dus -als je lang genoeg leeft - 100% zeker borstkanker. Vaak zie je dat je dan ook eierstokken kan laten verwijderen. Als je geen erfelijke kanker gen hebt, heb je "maar" gemiddeld 33% kans (1 op de 3 ) op kanker.

12. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ik heb ook koffietijd gezien en die vrouw zei idd dat ze nu nog wel verhoogde kans had op eierstokkanker maar dat dat vaak boven de 35 was hadden ze tegen haar gezegd.
    Ze wil namelijk nog kids.

Share This Page