Ik heb het nooit gesnapt: roken. Ik kan me niet voorstellen hoe je het bedenkt om expres smerige lucht je longen in te zuigen. En ja, ik heb ook de sociale druk gevoeld om het te proberen maar gelukkig leerde mijn vader me altijd: ‘het is nog veel stoerder als je nee durft te zeggen tegen je vrienden’. Maar tegenwoordig is zo goed bekend hoe ongelooflijk slecht het is: voor jezelf, je omgeving (denk: je kinderen!!), het milieu en je portemonnee. Waarom roken mensen nog? Mijn moeder heeft 37 jaar gerookt en is godzijdank op haar 50ste gestopt (nu 10 jaar geleden) Helaas kreeg ze deze week alsnog te horen dat ze copd heeft door het roken... Ik snap het echt niet...
Je zou denken dat iedereen tegenwoordig wel bekend is met de risico's van het (mee)roken. Ik dacht eerlijk gezegd ook dat het bij de jongeren tegenwoordig totaal not done was om te roken. Maar helaas niets blijkt minder waar. Ik hoorde laatst van mijn vader dat mijn halfzusje begonnen is met roken. Ze is 16 jaar(!) en rookt omdat ze het wel lekker vindt. Bullshit natuurlijk want roken is zeker in het begin enorm ranzig. Ik vind het vooral bizar dat je iedereen over je heen krijgt als je een zwangere of iemand die in de buurt van kinderen rookt, aanspreekt op het roken. Werd net zelfs uitgemaakt voor klapzeiker (is dat trouwens wel een woord?). Terwijl iedereen het er wel mee eens is dat het gewoon ongezond en smerig is.
Ook omdat de tabaksindustrie overal zijn vuile teer-tentakels heeft. Zelfs tot in de Europese unie om strengere regelgeving tegen te werken. Dat gezegd hebbende snap ik überhaupt niet dat mensen er nog aan beginnen. In de tijd dat ik 13 was (23 jaar geleden ) en de druk aanwezig was om mee te doen, was ook al bekend dat het slecht voor je is.
Nou roken begin je vaak mee op erg jonge leeftijd. Je zit dan in een periode dat je soms echt niet kan inschatten wat de schade is op lang termijn. En als je puber bent denk je niet aan ziek worden/doodgaan etc. Maar niet kunnen stoppen is echt een probleem. En dit komt omdat de tabaksindustrie alles eraan doet om t zo verslavend mogelijk te maken..... echt schandalig!
Omdat het verslavend is, net als alcohol bijv. Ben 5,5 jaar geleden gestopt. Maar met een feestje oid rook ik nog steeds wel eens. Blijf het lekker vinden, maar totaal niet de behoefte het dagelijks te willen. Vindt het prima.
Dit, en bij jongeren: omdat het ze niks kan schelen dat het ongezond is, dat maakt het juist zo stoer. Maar heb er zelf ook nooit wat van begrepen nee.
Tsja, mijn vriend rookt nog steeds. Omdat hij verslaafd is. Hij heeft al zo veel stoppogingen gedaan, waarvan hij het 1x zelfs 2 jaar heeft volgehouden om niet te roken. Iedere dag heeft hij zin gehad in een sigaret. Na 2 jaar besloot hij om er weer eens een te nemen op een feestje, en tot op de dag van vandaag paft hij weer vrolijk verder. Ik vind het vreselijk! Ik zie dagelijks op mijn werk de gevolgen ervan en ik word al verdrietig bij het idee dat dit mijn vriend misschien ook overkomt later
Ik had het daar deze week nog over met een vriendin. Ik dacht dat er tegenwoordig toch wel veel minder mensen überhaupt starten met roken. Maar zij dacht gehoord te hebben dat dat toch nog steeds niet zo is. Roken stinkt vreselijk, is ontzettend slecht voor je gezondheid en naast dat je hier zelf bewust voor kan kiezen neem je áltijd anderen mee in de verspreidingvan deze schadelijke stoffen. Want zelfs buiten in de open lucht kringelt er nog wel eens rook mijn neusgaten in omdat iemand in een omtrek van een paar meter om mij heen een sigaret rookt. En dan ben ik dus vaak niet de enige, maar zijn er meer mensen rondom die dat dus ook binnenkrijgen. Het kost enorm veel geld, en tuurlijk dat kan een ander in een andere leuke hobby stoppen, maar dat is dus ook wat ik niet snap, dat je juist daaraan geld besteed en niet aan andere leukere dingen. Muren en andere dingen in huis vergelen, etc. Ik snap het dus echt niet waarom je hier aan zou willen beginnen. Wat ik wel snap is dat het een verslaving is en dat stoppen echt niet zo makkelijk gaat. Daar kun je hulp voor zoeken en krijgen. Ik snap dus vooral niet dat mensen beginnen en ik snap niet dat mensen niet willen stoppen.
Iedereen moet dat zelf maar weten. Maar niet bij mijn kinderen. Ik hoop echt dat het openbaar ook verboden word. Gewoon in je eigen achtertuin...en verder nergens meer... Al die mensen die staab te paffen bij de ingang van een supermarkt/restaurant....en daar moeten mijn kinderen en ik dan doorheen. Ik kies daar toch niet voor?! En dan te bedenken dat mijn ouders vroeger in de auto gewoon rookten waar wij bij waren. Totdat wij zelf (jaar of 10/12) aangaven dat we dat niet meer wilden omdat we er last van hadden. Dat vind ik echt te bizar....mijn moeder heeft ook gewoon doorgerookt tijdens de zwangerschap van mij...vertelde.ze terloops een x toen ze in een boek zat te bladeren van mij. Nou ja zeg! "Oh haha ik heb gewoon doorgerookt en nu staat dat het zo slecht is"....
Ik denk dat het puberbrein de lange termijn gevolgen niet interessant vind. En tegen de tijd dat je je daar wel druk om gaat maken, ben je al verslaafd. Ik ben er nooit aan begonnen. Mijn ouders hebben wel gerookt maar zijn samen gestopt toen ik een jaar of 6 was, ik kan het me niet herinneren. Tijdens de zwangerschappen heeft mijn moeder helaas door gerookt, 2-3 sigaretten per dag. Ik heb daar gevoelige longen aan overgehouden. Van hooikoorts, griep en verkoudheid moet ik al snel aan de puffers. Mijn ouders hadden de regeling dat we ons rijbewijs kregen als we niet begonnen. Maar het heeft me ook nooit aangetrokken. Ik vond het maar een idioot idee en erg duur allemaal. Stoer doen en erbij horen interesseerden me niet zoveel. Mijn oudste is gelukkig ook zo. Mn dochter moet ik denk ik wat meer in de gaten gaan houden.
Vroeger was er minder bekend over de risico's, mijn moeder heeft ook doorgerookt tijdens haar zwangerschap.
Omdat het ze een fijn gevoel geeft (korte termijn) en dat sterker is dan lange termijn gevolgen voor de gezondheid. Waarom eten mensen nog ongezonde dingen? Waarom zitten mensen de hele dag? Waarom sporten ze niet? Doe je zelf alleen maar dingen die goed voor je zijn? Als het antwoord nee is kun je je misschien afvragen waarom je die ongezonde dingen doet en dan heb je je antwoord.
Omdat het zo vreselijk verslavend is. Ik weet ook dat ik er ziek van kan worden, enz enz. En toch vind ik het zoo moeilijk om er echt vanaf te blijven. Lukt weleens een paar weken maar langer niet. Wel tijdens mijn zwangerschap volledig gestopt, dat vind ik echt niet kunnen, zwanger roken. Maar daarna met een paar wijntjes op... mmmm...
Ben jij ook echt van 1992? Want toen was het toch echt al bekend hoor! In het babyalbum van mijn man zitten nog foto's van de kraamvisite. Daar stond zelfs de kraamverzorgster rokend op. Ik vertelde dat een keer aan mijn ouders, zo van "bizar dat het toen nog zo anders was, omdat mensen het niet wisten". Maar volgens mijn moeder was in de jaren 80 (ik ben een pietsje ouder dan jij) ook al bekend dat roken tijdens de zwangerschap en bij jonge kinderen, erg schadelijk is. Mijn vader rookte in die periode wel, maar heeft toen mijn moeder zwanger was en toen wij baby waren, nooit bij ons in de buurt gerookt. Niet om lullig te doen tegen je moeder, maar zij had dus wel degelijk kunnen / moeten weten dat roken tijdens de zwangerschap, schadelijk is. Terug ontopic: het aantal (beginnende) rokers daalt wel, gelukkig. Dus er zijn steeds meer jongeren die er niet eens aan beginnen. Gelukkig maar, want als je er eenmaal aan vast zit is het voor de meeste mensen moeilijk om er weer vanaf te komen.
Uiteraard is het al heel erg lang bekend dat roken schadelijk is, voor zowel jezelf, zogenaamde meerokers en ook tijdens de zwangerschap. Maar er werd minder op gehamerd, of gewezen op de risico's. Vroeger was het stukken goedkoper, stonden er geen grote teksten en foto's op pakjes shag/sigaretten en werd er minder campagne gevoerd. Als ik om mij heen keek denk ik dat het voorlichten, reclames op tv, campagnes, het duurder maken van tabak en de vreselijke plaatjes toch wat effect hebben.
De meeste mensen van mijn leeftijd roken of soms of helemaal niet maar of dat zo goed is weet ik niet want ik merk wel een hele verschuiving naar andere (verslavende) middelen. Een aantal vriendinnen van me heeft bijvoorbeeld nog nooit een sigaret gerookt maar rookt wel eens joints. Wat slechter is weet ik niet. Ik vind het in ieder geval een absolute no-go om te doen met kinderen of andere mensen in de buurt. Ik rook af en toe omdat ik het soms wel lekker vind om even te ontstressen buiten op een bankje, met een sigaret.
Ik ben van 91 en mijn moeder heeft bij mij, zusje en zusje van 8 jaar jonger gerookt. Het was echt niet zo bekend als nu. Mijn zusjes hebben beide een autisme. Dat had ze liever niet gezien.