Ow, ik vergeet nog het volgende: mijn kat is gecateteriseerd omdat hij echt op slot zat. Daarna was het snel over.
Mijn kat had ook blaasgruis en moest ook aan het dieetvoer. Ik zag de bui al hangen want hij is erg kieskeurig. Ik ben via internet op een site beland (google huisdierendokter en/of eurogist) en heb die eurologist tabletjes besteld onder het mom van: "toch eens uitproberen". Echt waar het helpt! Mijn kat was binnen een mum van tijd van de klachten af. Ik ben blij met dit topic want ik wil het graag aan de grote klok hangen omdat dierenartsen het doen voorkomen alsof er behalve duur dieetvoer niets aan te doen is. In mijn geval dus zeker wel!
Toevallig dat als ik dit aan het lezen ben, mijn kat erg raar doet. Veel naar de kattenbak, in de tuin plasen Ze heeft al meer blaasgruis gehad en dit zijn dezelfde symptomen. Ze zit dus al wel op het dieet. De vraag was of het helpt Nog erger wordt het als ik naar boven ga en blijkt dat ze op het dekbed en de kussens geplast heeft Dit doet ze schijnbaar omdat het zeer doet en andere plekjes gaat zoeken. Nu zit ik dus met een poes die het huis onder plast ( Of we niet genoeg was hebben met die kleine...) Maar weer naar de dierenarts.
Trouwens 90 tabletten kosten incl verzendkosten EUR 22,92 Ik heb in principe niet alle tabletten nodig gehad. Geef nu nog een paar keer in de week een tabletje als soort van onderhoudsbeurt, totdat het op is. Alleen al een consult bij de dierenarts is duurder.
Ik ben sowieso een groot fan van KVV (Kant en klaar versvlees) voor zowel de hond als kat. Ik vind brokjes de grootste rotzooi die er is :thumbdown: Maar goed, dat is mijn mening. Gelukkig hebben mijn 2 katers geen blaasgruis. Lijkt me verschrikkelijk zielig! Sterkte ermee en succes! Dit is trouwens de site: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php (weet niet of het mag, is puur informatief. Anders PB me maar) Er is een speciaal gedeelte voor katten. En ja het is goedkoper, ik ben in totaal iets van 30 per maand kwijt (dacht ik hoor, koop groot in)
Werk zelf als dierenartsassistente! En geloof me op mijn woord, het is echt geen geldklopperij! Een kat met blaasgruis heeft een verkeerde ph-waarde(zuurgraad) in zijn urine. Hierdoor ontstaan er kleine kristallen is zijn blaas/ plasbuis. Het kan inderdaad zo erg zijn, dat het arme dier niet meer kan plassen omdat hij verstopt zit. Dit is heel gevaarlijk! Je moet een voer geven dat eigenlijk heel "zuur" is, dit zorgt ervoor dat het gruis oplost. Dit voer is echt alleen verkrijgbaar bij een dierenarts. Een kat die eenmaal blaasgruis heeft blijft hier altijd gevoelig voor! Ik zou zelf het risico niet willen nemen dat de problemen terug komen.... Wij verkopen o.a. Feline Urinary van Royal Canin. Dit is goed onderhoudsvoer wat niet al te duur is. Geloof me...de ingrepen zijn een stuk duurder en pijnlijker, dan een goed voer! Succes ermee! Groetjes Krista
Onze kat heeft het ook. Gebruikt ook brokjes van royal canin urinary. En tevens ook zacht voer. Het is belangrijk dat de kat veel drinkt. Wij hebben zo'n fonteintje gekocht, zodat het water interessant is. Verder hebben we meerdere kattenbakken geplaatst.
Hier ook een vers vlees aanhanger. En ervaring met katten met blaasgruis. Blaasgruis heeft iedereen maar door de zuurtegraad lager dan 7 lost het gruis ( struviet ) op. katten krijgen vaak blaasgruis door stress of verkeerde voeding. Zaak is om de urine te verzuren . en het dieet voer van de da heeft alleen een extra aminozuur ( eiwit) wat de urine zuurder maakt. en dat kan je zelf ook doen zonder duur dieet voer. Bv door het geven van rauw vlees, en nu gaat iedereen gillen maar wat is een kat voor eter? Een carnivoor. Het rauwe vlees bevat wel dat aminozuur ( whiskas e.d niet) . Mijn kat krijgt rauw te eten en dat ben ik gaan doen juist omdat ze blaasgruis had. Ook kan je de urine verzuren door extra vit C te geven , of cranberry capsules en troebele appelazijn is ook een goed verzuurder. En denk is logisch na over wat je je kat te eten geeft, als je de verpakking gaat lezen van wat er in de brokjes zit staat er als eerste Granen. Ooit gehoord van een wilde katachtige die een graanveld leeg eet? Nou ik niet. En kijk is naar de houdbaarheidsdatum? Lekker gezond een jaar lang houdbaar , weleens over nagedacht wat er toegevoegd wordt om een voer goed te houden? Katten zijn nog meer vlees eters dan hond. Ze hebben rauw vlees nodig. Hoe komt het anders dat wachtkamers van dierenartsen vol zitten met katten (en honden) met blaas, nierproblemen overgewicht e.d? Logisch nadenken kom je al een heel end mee. En kvv duurder? nou in verhouding tot de da kosten die ik niet heb is het niet duurder.
Halleluja Fleur! Verschrikkelijk die troep. Katten zijn echte graaneters Ach... TS, als ik jou was zou ik gewoon eens naar een dierenwinkel gaan waar ze carnibest (of een ander KVV merk) verkopen. Ga over op de KVV en kijk hoe jouwn kat het erop doet. Ik heb bijzondereverhalen gehoord over katten die op de KVV werden overgeplaatst. Hopelijk helpt het bij jouwn kat ook!
Vind het helemaal niet erg om het duurdere voer aan mijn katten te geven! Uit jullie verhalen maak ik op dat het wel degelijk werkt, dus dan niets liever dan het voer dat ik nu heb. Ik gebruik nu TROVET (alleen bij de dierenarts te krijgen). Ze smullen er allebei van ondanks dat ze maar 60 gram pd krijgen (per kat). Dat vis of kant en klaar vlees klinkt ook wel goed om dat eens in de week als lekkernijtje te geven. Daar ga ik maar eens naar opzoek! Overigens gaat het nu wat beter met mijn ventje. Hij komt al weer lekker met me knuffelen (al kan hij plots stoppen en naar de bak sprinten) en knorrrt er weer rustig op los! Dat kan alleen maar een goed teken zijn!
Mijn poes kreeg als kitten last van blaasgruis. Sindsdien (nu inmiddels 4 jaar) zit zij (en haar oudere broer) aan de dieetvoeding van Hills c/d. Het is inderdaad vrij prijzig, maar ik heb het er voor over. Ik stap ook niet over naar ander voer. Het gaat prima zo en ze heeft nergens last meer van. En dat is voor mij het belangrijkste wat telt!
KVV kan je als volledige voeding geven. Even een stukje van de site van Carnibest gekopieerd: Onderstaande informatie is afkomstig van Drs. T. Koning, holistisch dierenarts te Almere en Amsterdam. Carnibest produceert voor katten van alle rassen en leeftijden, 4 volledige voedingen. Ook bestaat er een speciale voeding voor katten met suikerziekte, deze voeding is genaamd Carnibest Natuurvoer Diabetes kat. De kattenvoedingen van Carnibest zijn bijzonder gezond en voorkomen tal van kwalen. In de loop der tijd zijn er vele gevallen bekend geworden van katten die geheel zijn genezen van blaasgruis. Ook katten met suikerziekte en nieraandoeningen reageren bijzonder goed op het kattenvoer van Carnibest. Indien een kat blaasgruis heeft dan kan men dit genezen door uitsluitend Carnibest te verstrekken en hierover een hele kleine hoeveelheid natuurtroebele appelazijn van reformkwaliteit te druppelen. De kwaal verdwijnt dan geheel. Door na deze periode uw kat uitsluitend Carnibest te voeren, behoort deze vervelende kwaal tot het verleden.
Reken maar eens uit wat de katten krijgen qua hoeveelheid van dat dure voer; erg weinig. Dus de voerkosten moet je niet bepalen of vergelijken aan de hand van de zakprijs, maar aan de hand van de prijs die je betaalt voor 1 dag van dat type voer. Dan zul je zien dat het dure voer, niet eens meer zo duur is. Die dieetvoedingen zijn qua samenstelling zo gemaakt, dat geen nieuw blaasgruis kan ontstaan. Mede door de pH van het voer, en de ingerediënten. Dus als een dierenarts dat voer voorschrijft, zou ik dat zeker opvolgen. Als je wilt voorkomen dat je kat ooit nog gruis krijgt, dan zou ik dat dieetvoer blijven geven.
ik werk bij een dierenkliniek en wij schrijven hill's of royal canin voor. Het is duur, maar als je de juiste hoevelheid geeft, doe je er langer mee. Een hele enkele keer gaat het goed als je hem weer op het oude voer zet, maar vaak gaat het fout en wanneer hij verstopt zit en weer in opname moet en een catheter in moet, ben je een paar honderd euro verder. dus ik zou voor het voer kiezen.. 1 tip: welk merk je ook kiest, kies wel het merk van de dierenarts. Alles wat in de winkel verkocht wordt, is alleen om preventief te geven. Een dierenwinkel mag niet "het dieet" geven, ook al zeggen ze helaas vaak van wel. sterkte met je kat, ze kunnen er heel oud mee worden!
Door iets zuurs over de voeding te geven (bijv. appelazijn) wordt de urine echt niet zuurder. Even logisch denken: de ph van de maag is 3-4, dat zorgt er ook niet voor dat de urine ph laag is! Het zit hem juist in de samenstelling van de voeding en de stoffen die daaruit uiteindelijk via de nieren in de urine worden uitgescheiden.
Antibiotica werken alleen tegen bacterien en tegen niets anders. Blaasgruis is geen bacterie, dus de antibiotica hebben in dit geval helemaal niets met het herstel van jullie katten te maken! (ik ben zelf dierenarts en verkoop met liefde antibiotica als het werkelijk nodig is, maar ben heel erg kritisch op onnodig antibioticagebruik!). In sommige gevallen, als er sprake is van blaasstenen (een grote klont blaasgruis in feite, met nog wat eiwitten en ander materiaal), kan het zinnig zijn naast het dieet ook antibiotica te geven omdat tijdens het afbreken van de stenen hieruit ook bacterien kunnen vrijkomen die erin "opgesloten" zaten. Anders dus niet!
De blaas van mijn kat was geiriteerd omdat de dierenarts uitwendig er best hard in kneep! Hij zei dus dat het tegen de irritatie was voor de komende dagen..... daarom kreeg ik antibioticum mee! Snap er nu helemaal niks meer van Van dierenarts veranderen dan maar?
De irritatie daar helpt bijv. een pijnstiller tegen, geen antibiotica. Als er heel veel bloed in de urine zit kan dat nog een reden zijn om voor antibiotica te kiezen: bloed is een prima voedingsbodem voor bacterien, dus op die manier zou je een eventuele secundaire bacteriele infectie in de kiem kunnen smoren. Maar een blaasontsteking bij een kat is zelden bacterieel en daarom is er maar zelden een indicatie voor het gebruik van antibiotica. (dit dus in tegenstelling tot de blaasontsteking bij mensen die bijna altijd bacterieel is en waarbij dus terecht meestal antibiotica worden voorgeschreven).