kat blijf maar krols

Discussie in 'De lounge' gestart door Anne1985, 12 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Onze kat is nu al een maand, met een kleine pauze van krap een weekje, krols! En niet zomaar.. ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt :( Ze loopt echt de hele dag te miauwen en houd ons 's nachts uit onze slaap, ik word er GEK van! De dierenarts kan haar pas steriliseren als ze niet meer krols is, maar voorlopig zit dat er volgens mij niet in!

Heeft iemand wel eens hetzelfde meegemaakt? Kan het komen omdat ik zwanger ben?

2. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    hoi hoi

ik ken het
    ik heb mijn poes een pil gegeven
    en haar naar buiten laten gaan het was binnen 2 dagen over
    nu begint ze weer achter mij aan te lopen wordt er gek van

maar dan heb je wel ff 2 weken rust en kun je haar in de tussen tijd laten sterliseren

3. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    hahahah hier nog 1 hoor..
    achter elkaar.. net geen paar dagen ertussen en dan begint het feest weer..
    ik heb niet eens tijd om haar te laten helpen want dan is het alweer begonnen..

4. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    een poes wordt steeds korter op elkaar krols als er niets aan gedaan wordt ...resultaat ... ze blijft er in :rolleyes: Inderdaad de "poezen pil" is een goede optie! suc6

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik heb een heilige birmaan van 7 maanden oud.
    Ze blijft alleen binnen.
    Ik heb begrepen van de fokker dat de moederpoes bijna nooit krols was.

Vanaf wanneer wordt een poes ongeveer krols?

6. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    @ consider: die van mij werd met ongeveer een jaar voor het eerst krols, maar wij merkten er toen weinig van. Het duurde ook maar een dag of twee Het word steeds erger als je er niets aan laat doen.
    Ik denk dat de moederpoes er niet zoveel mee te maken heeft, want die is een keer zwanger geweest.. dan word het volgends mij gelijk een stuk minder.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mwah de eerste keer krols merk je toch amper

maar het word inderdaad steeds erger

bij ons onhandelbare poesje hebben we het anderhalf jaar vol kunnen houden nadat we vor het eerst merkten dat ze krols werd..

maar toen was het echt voor niemand meer leuk...
    niet voor ons.. niet voor poes.. niet voor de andere poezen.. en zelfs het bankstel begon te zuchten als ze in de buurt kwam bij wijze van spreke :)

ik was niet zo van het laten helpen van poezen.. vooral als ze toch niet naar buiten gaan..
    maar ik heb nu toch 2 geholpen poezen :)

de eerste omdat ze een fokverbod heeft...
    daarvan is de sterilisatie dus ook door de fokker betaalt.

de tweede hebben we dus onwijs lang mee gewacht omdat ze doodsbang is voor mensen
    en we het dus nogal wreed vonden om dr naar de dierenarts te brengen.
    in het begin was ze vooral wat kroelig.. endat met zo'n schuwe poes is wel fijn
    ze leerde in dr krolse periodes dus dat wij toch niet zo eng waren... dus dat was ergens wel goed voor dr
    maar op een gegeven moment liep ze continu op alles en nog wat te rijden... dat was gewoon voor niemand in huis nog leuk.
    dus toen moest het er toch maar van komen :)

en ik moet zeggen... het was een hele opluchting voor iedereen toen het gebeurd was
    complimenten van de dierenarts dat wij voor zo'n wilde kat wilden zorgen.. en inmiddels hebben we zelfs een echte kroelpoes :D
    (nahja.. enkel als wij alleen thuis zijn.. zodra we bezoek hebben is het het aloude bange poesje weer)

overigns kan het wel als ze krols is hoo.. maar dierenartsen doen het liever niet.
    dus even uitzitten nog tot het over is :)
    en dan snel laten afspraak maken i guess :)

8. Bab28

Bab28 Fanatiek lid

5 sep 2006
    1.120
    0
    36
    Secretaresse
    Maas en Waal
    Ons poesje (brits langhaar) is nu een jaar. Zij was krols sinds ze een maand of 9 was. Gelukkig is zij heel beheerst krols en ligt alleen maar te rollen en zachtjes te mauwen. We hebben haar vorige week laten dekken door een Ragdoll en daar komen vast prachtige kittens uit (chocolate point). Als de kleintjes geboren zijn gaat zij ook aan de pil. En uiteindelijk zal ze een keer gesteriliseerd worden want dat is het beste voor een poes als ze geen kleintjes meer krijgt.
    Haar zusje is nu dus ook 1 jaar en die is net 1 x krols geweest. Dat was net een leeuw haha! Brullen en stoer doen. Inmiddels is het weer over en ben benieuwd wanneer haar volgende keer krols zijn is.

9. Parels

Parels Fanatiek lid

29 nov 2007
    1.337
    0
    0
    Zuid Holland
    Onze poes was al na een half jaar krols, dit om dat ze in het voorjaar geboren is, dan schijnen ze al in het najaar krols te (kunnen) worden.

10. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    het verschilt heel erg wanneer een poes voor het eerst krols wordt. de ene wordt met 4 maanden al krols en de andere met 1,5 jaar. het verschilt ook vaak per ras.
    overigens moet je wel uitkijken met een poes die vaak krols is want ze heeft een erg verhoogde kans op baarmoeder ontsteking.
    de pil is een alternatief maar eigenlijk is het kiezen tussen twee kwaden,het is allebei niet goed voor het poesje, al die hormonen, die van het krols zijn en die vande pil. (met de pil heeft ze een verhoogde kans op mamatumoren)
    Als de poes toch geen nestje gaat krijgen is het het beste om haar te laten helpen.
    kijk anders eens op www.kattenpraat.nl ,ook een forum, daar zitten veel fokkers en stel daar je vraag eens er is daar vast wel iemand die er antwoord op weet.

succes groetjes Lonneke

11. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik ga dan toch maar de kattenpil proberen, want ze bespringt nu continu onze gecastreerde kater. En die gaat daar heel verdrietig van kijken ;)
    Kan ik die gewoon bij de dierenwinkel kopen?

12. MirandaT

MirandaT Niet meer actief

Ik zou wel oppassen om de poezenpil nu te geven nu ze krols is.
    Onze poes heeft hierdoor een hele erge baarmoederontsteking gehad. (had dus ook de pil gegeven terwijl ze krols was). We waren er net op tijd bij en alles is toen bij haar weggehaald.
    Achteraf hoorde ik meer verhalen dat je de pil beter niet kan geven als ze krols is.

Sterkte ermee!

En ik zou sowieso ook even je da om advies vragen mbt tot de poezenpil

13. Mariska121

Mariska121 Actief lid

2 jul 2007
    415
    0
    0
    Wij hadden precies hetzelfde probleem met onze huispoes, ze bleef maar krols :S we zijn naar de opvang gegaan waar ze vandaan komt en daar hebben we 3 poezenpillen meegekregen. We hebben haar aan de pil gedaan, (pil werkt 1 week) na twee weken is alles tot rust gekomen en mocht ze worden gesteriliseerd. Tijdens de krolsheid mogen ze niet worden gestereliseerd omdat alles dat te goed doorbloed is.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat je snel van dat gemiauw af bent.

Maris

14. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    pff ben dus niet de enige wordt er niet gek maar gewoon gestoort van.het is nu al zeker 5 weken aan de gang en elke kjeer als ik denkk dat het over is begint ze weer. ze miauwt heel de dag, loopt met haar gat omhoog en als je haar naam roept begint ze te stuipe en te knorre :) raar ding. eten doet ze veel slechter momenteel maar denk ook dat ze totaal uitgeput is. het is een huiskat en komt van de straat dus we gaan een steriliceren maar we wachten rustig af.

15. Wij hebben dit ook gehad met onze poes, tot ik het zat was en heb toen de dierenarts gebeld en ze werd meteen geholpen.Daarna geen last meer van gehad.

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@lovewinnie: dat is denk toch wel 1 van de hoofdredenen waarom poezen gesteriliseerd worden :)

niet enkel krijg je er kittens van.. maar als het te lang duurt zijn ze op een gegeven moment gewoon doodop

krols zijn kost best veel energie.. en ze eten idd ook vaak niet

was blij toen we er uiteindelijk vanaf waren :)

ook al was het toch wel een beetje zielig...
    toen ze thuis kwam had ze gelukkig nergens last van
    ze was alleen half "in shock" van het onder narcose brengen omdat ze niet aangeraakt wil worden.. en om poes onder narcose te krijgen.. moeten ze dr niet alleen aanraken maar gewoon goed vasthouden.

17. Niflheim

Niflheim Niet meer actief

Ik heb ooit gelezen dat ze door (kunst) licht altijd krols kunnen zijn. Enige remedie is steriliseren,dan komen er ook niet zoveel katjes op aarde ;) Zou willen dat iedereen dat deed,zucht..Ik werk in het asiel in de zomer komen de kittens met bakken en dozen aan de deur!

Dit is overigens niet negatief voor jou bedoeld of zo hoor Anne1985! :oops:

18. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Nooit de kattenpil geven wanneer de poes nog krols is! Daar kunnen ze een baarmoederonsteking van krijgen en dan ben je nog veel verder van huis!

19. Aura

Aura Niet meer actief

Ik zou nooit voor langere periode de pil geven, idd kans op ontstekingen en tumoren.
    Ik zou proberen even door de zure appel heen te bijten en de dag dat ze niet meer krols is meteen contact opnemen met je DA....
    Voor een poes is het ook niet goed om zoveel krols te zijn, daarvan kunnen ook ontstekingen ontstaan zelfs tumoren. Ook eten ze vaak stukke minder waardoor ze erg gaan vermageren.

Toch nog een vraagje.....@bab28
    Waarom een Lowlander x Ragdoll kruising?

20. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Dan even gratis een tip van een dierenarts (ikzelf namelijk!):

De poezenpil is rotzooi, al na een paar weken gebruik kan je soms afwijkingen aan de baarmoeder zien. Steriliseren tijdens de krolsheid is wel degelijk mogelijk hoewel het klopt dat dan de baarmoeder beter doorbloed is. Bij katten die zo'n beetje continu krols zijn zou ik evenzogoed steriliseren. Al met al is het het beste om nog voor de eerste krolsheid (dus al op een leeftijd van 6 maanden) te steriliseren. Dan is ook meteen de kans op het later ontstaan van tumoren van de melkklieren het kleinst.

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar zag het berichtje nu pas staan. Anders misschien toch leuk informatief! ;)

Deel Deze Pagina