Doelen HELP

Discussie in 'De lounge' gestart door Maidin, 4 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Hallo mensen,

Ik ben een student en ik moet doelen maken voor mijn stage [HBO 4de jaars], maar ze worden telkens afgekeurd. Zijn er hier mensen die dit heel erg goed kunnen? Hebben jullie tips?

Jedid-Jah

2. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Het zou misschien handig zijn als je erbij zet wat voor opleiding je doet ;)

3. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, dat ligt eraan voor welke HBO opleiding, en weet je ook waarom ze afgekeurd zijn. heb je ook voor jezelf duidelijk wat je wilt bereiken?

4. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Theologie

5. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Ik weet zelf niet meer wat ik wil.Op het moment dat ik iets weet dan wordt er naar gekeken gezegd dat het er bijna is en in het volgende mailtje wordt er weer een verandering gevraagd

6. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    oh jeetje, dat is lang geleden...

Wat voor stage is het en wat voor doelen had je zelf al bedacht?

7. Gezond

Gezond Niet meer actief

Noem mij dom maar wat voor soort doelen doel je dan op ;)

Sorrie flauwe woordspeling haha

Bedoel je dat je een onderwerp moet kiezen en daar een werkstuk van maken? Of moet je een goed doel kiezen om een werkstuk over te maken? Help me uit de brand... en wie weet kan ik jou uit de brand helpen ;)

8. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    volgens mij worden er persoonlijke doelen bedoelt die je tijdens die stage wilt bereiken...

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Ze moet waarschijnlijk doelen voorzichzelf stellen.

10. Gezond

Gezond Niet meer actief

Aaaaah oke...

Maar kan iemand haar dan bij helpen? Ik bedoel.. dat is heeel persoonlijk lijkt me en per opleiding verschillend lijkt me...

Ik denk dat ze beter bij de leerkrachten kan gaan vragen wat ze dan bedoelen...
    Wat die in gedachten hebben...

En dan kan ze aan de hand daarvan verder brainstormen...
    Ja toch?

11. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Bedenk wat je aan het einde van je stage geleerd wil hebben en wat je wil kunnen en maak daar doelen van. Kijk naar de vaardigheden die er van je gevraagd worden en doe daar iets mee.
    Succes!

12. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    inderdaad. Ik keek meestal naar wat er aan het eind van de stage voor competenties verworven moesten zijn en daar koos ik er een paar uit die ik verbouwde tot persoonlijke doelen

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ik ben wel goed in het maken van leerdoelen.. (stinkt hier naar eigendunk)
    Maarja, het ging mij gewoon makkelijk af..
    Gisteren met mijn stagiaire het PoP en PaP doorgenomen en afgekeurd:) En tips gegeven, dus zeg maar als ik je kan helpen..
    (kom wel vanuit een heel andere opleiding; HBO-verpleegkunde)

Liefss, Taliaa

14. tipp42hgg

tipp42hgg VIP lid

23 okt 2007
    14.269
    33
    48
    Omgeving Alkmaar
    offtopic PoP snap ik.. Dat was op mijn opleiding Persoonlikj ontwikkelings Plan,. Maar PaP?!?!?!

15. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties. Het gaat om beroepsgerichte doelen. Mijn HBO is op dit moment aan het veranderen in hun aanpak van doelen. Er wordt van mijn verwacht met SMART en pop te werken, maar het eerste hebben we halfbakken gehad en het tweede hebben we niet gehad. Ik heb net alles aan mijn man laten lezen en hij heeft ook wat tips gegeven.
    ik moet mijn comp er aan vast binnen. Oke die zijn er aangebonden en nu moet ik stappen gaan beschrijven... Ik zie het wel... Ik ga er nog even over brainstormen en dan laat ik mijn schoonvader ook nog dingen lezen, hij was docent.

Bedankt in ieder geval.

Jedid-Jah

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik kan je niet helpen maar leef wel met je mee.. toen ik aan het HBO afstudeerde werd ik ook knettergek van die competenties en doelen... :x
    heb ik nu op de uni gelukkig geen last meer van.

veel succes!

17. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Ik heb net contact opgenomen met een klasgenoot en die heeft mij gewezen op subdoelen. Ik ga weer schrijven...

Jedid-Jah

18. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Dat is goed om te horen, want ik wil zodirect graag door met de uni en dit was een punt om erg af te haken. TNX

19. Maidin

Maidin VIP lid

24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    leg mij eens heel duidelijk wat pop en pap is en hoe ik dat gebruik in de doelstellingen.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Pop= persoonlijk ontwikkelingsplan en Pap= persoonlijk activiteitenplan (leer activiteiten om je doelen in je Pop te halen)
    Het makkelijkste is om ze samen te pakken.
    Hoe ik het aanraad is:

*Pak een competentie, schrijf daar 1 hoofddoel voor volgens de smart of de rumba!
    Vervolgens verduidelijk je alle termen uit je hoofddoel (dus zorg dat je dat iedere koe jouw leerdoel kan begrijpen)
    *Daarna beschrijf je je beginsituaie op dit doel/ competentie (vorige stage? school? etc)
    *Daarna ga je je leeractiviteiten benoemen, daar koppel je een duidelijk tijdspad aan (.,.... in week 1, ..... in week 2) en een duidelijke opbouw.
    Met deze leeractiviteiten zorg je dat je uiteindelijk je doel gaat bereiken, dat je daar naartoe groeit en dus binnen de T van smarT je leerdoel gaat bereiken..(leeractiviteiten komt een heel deel overeen met subdoelen,let wel dat subdoelen niet per se rumba/ smart hoeven te wezen)

* daarna komt "hoe te toetsen" daarin beschrijf je duidelijk hoe jouw begeleider dit leerdoel gaat toetsen. Theoretisch? reflectie? etc.

* daarna komt vervolgdoel: hierin vertel je wanneer je evt je vervolgleerdoel gaat stellen om deze competentie op eindniveau te behalen. (dit geldt alleen als je hoofdleerdoel van deze competentie dit niet bewerkstelligt)

Zucht...
    een beetje lang geworden, maar hoop dat het toch een beetje duidelijk is.
    Op deze manier heb je heel duidelijk overzicht, met hele duidelijke leerdoelen, leeractiviteiten, inzichtelijk voor iedereen en voor jezelf en kun je steeds zien of je op schema ligt..
    bij vragen hoor ik het wel!

Groetjes, Taliaa

Deel Deze Pagina