Heeey Allemaal, Ons zoontje is op 24-05-09 geboren dus iets meer als 3 maanden oud. Nu zit ik in een uitkering. Een gezamelijke. Nu willen ze me uiteraard weer aan het werk of naar school hebben. Ik heb hier opzich geen problemen mee. Maar dan moet ik ons zoontje naar de KDV brengen...en daar willen wij niet aan. Nu zei ik dit zo tegen wat buurtgenoten. En die vertelde mij dat ik tot Levy zijn 5de levensjaar niet verplicht ben om te werken of om naar school te gaan. Nu probeer ik hier info over te vinden op t internet en kan er niets over vinden. Misschien dat er hier wat meiden/vrouwen zitten die precies weten hoe het zit en wat sites weten?? Groetjes, Wendy
Het is gewoon niet waar van die 5 jaar. Zeker niet als jullie beiden niet werken. Ik snap dat jullie je zoontje liever niet naar een kdv brengen, maar ik denk dat dat voor 99% van de vrouwen geldt, maar aangezien voor niets de zon op gaan zullen de meesten toch maar moeten. Je kunt natuurlijk ook altijd kiezen voor een gastouder, als je dat fijner vindt. Of je wordt zelf gastouder zo kun je thuis bij je zoontje blijven en verdien je ondertussen geld.
Dat tot die 5 jaar was vroeger zo, tegenwoordig niet meer (en volgens mij was dat ook alleen voor alleenstaande moeders). Je hebt een arbeidsplicht en moet je kindje dus wel ergens onderbrengen.
Dus anderen moeten keihard werken zodat jij met je uitkering lekker thuis kunt blijven? Niemand brengt zijn kindje graag naar het kdv, maarja! Ik kan hier zo kwaad om worden. Prima dat je je kindje niet naar het KDV wilt brengen maar dan moet je gaan leven van 1 inkomen en niet ook nog een uitkering erbij willen. Dat je tot het 4/5e levensjaar van je kindje recht hebt op een uitkering bestaat gelukkig niet meer.
om zelf gastouder te worden moet je per 2010 papieren voor hebben Wijziging in gastouderopvang per 1 januari 2010 M.i.v. 1 januari mogen in de gastouderopvang alleen nog maar professionele gastouders werken die of minicrèches leiden met maximaal 6 kinderen of opvang bieden in het huis van de vraagouder. De gastouders van Opvang Thuis zijn al professioneel en zullen naar verwachting zonder grote problemen de benodigde certificaten kunnen halen. Het maximale uurtarief voor de kinderopvangtoeslag wordt in 2010 5,00. Bij opvang in het huis van de vraagouder wordt het straks ook mogelijk om de opvang te delen met een kind van een andere vraagouder, die dus elders woont. Beide vraagouders komen dan in aanmerking voor een kinderopvangtoeslag.
Sja, dit soort topics krijg je toch altijd wat wrevelingen van. Want ik wil liever ook niet aan een oppas, maarja, er moeten ook centjes binnen komen, dus kom er niet onderuit.. Een uitkering blijven ontvangen omdat je je kind niet naar een opvang wilt brengen vind ik persoonlijk erg scheef. Want je hebt er namelijk zelf voor gekozen om een kindje te krijgen, daar hoeft de staat (en dus de belastingbetaler) niet aan mee te betalen als het niet nodig is lijkt me... En je zegt dat jullie een dubbele uitkering hebben? Dus dat betekend wss dat je vriend/man ook niet werkt? Is het de bedoeling dat hij ook weer gaat werken?
Ho, ik breng mijn kind zeer graag naar het KDV, alleen omdat hij het er ZELF zo ontzettend naar zijn zin heeft. Mee terug naar huis krijgen is een groter drama dan wegbrengen Daarmee bedoel ik alleen maar te zeggen dat het best mee kan vallen als je eenmaal in het systeem zit. Als jullie beide een uitkering hebben, kunnen jullie toch ook eens beginnen met het feit dat er 1 gaat werken! Dan hoeft je kind ook niet meteen naar een opvang. Of dat 1 van jullie bijv. in de avonden en weekenden gaat werken. Wees eens een beetje creatief ;0
Inderdaad. Ik vond het ook erg moeilijk om mijn zoontje daar 'achter' te laten maar hij had helemaal geen oog meer voor mij toen we er eenmaal waren. Ze hadden een ballenbak! Toen ik hem een paar uren later weer kwam halen wilde meneer niet meer mee naar huis
Ben het helemaal met MvLiam eens. Een uitkering is als een soort vangnet, en niet voor families die wel geld willen incasseren maar ondertussen lekker thuis willen blijven zitten met hun kindje. Wanneer jij en je partner niet willen dat jullie kindjes naar een kdv gaat, moeten jullie of je leven wat aanpassen zodat er eentje van jullie gaat werken en jullie goedkoper gaan leven en er eentje thuis kan blijven met de kleine.. of een andere oplossing zoeken dan een kdv en allebei aan het werk gaan zodat jullie van je eigen centjes rond kunnen komen!
nou ik breng mijn kind heel graag naar het kdv. Ze vinden het allebei geweldig daar en het is ook niet zo heel duur. En het is ook goed voor de ontwikkeling van een kind.
Vroeger kon je inderdaad ontheffing van de arbeidsplicht krijgen als je kinderen onder de 5 had, maar sinds een aantal jaren is dat niet meer zo. De gemeente kan je niet aan het werk zetten voordat jij opvang hebt voor je kind, dus dat moeten ze eerst afwachten. De gemeente kan je op zich verplichten om 36 uur per week te gaan werken, maar in de praktijk blijkt dit vaak minder te zijn. In die zin houden ze vaak nog wel rekening met het feit dat je een kind hebt. Je schrijft dat je een gezamenlijke uitkering hebt. Dus je hebt ook een man/vriend begrijp ik? Waarom gaat die niet lekker werken dan?
Ik snap je reactie maar laten we niet te veel afwijken van de vraag van TS (voor we een discussie wel / geen KDV krijgen)
Hoi, Dat van die 5 jaar is er nog wel maar, dat is bij een wao-uitkering, dan wordt je herkeurd als je kindje 5 jaar is.
Okey tis duidelijk. Vele van jullie concluderen weer (voor de zoveelste keer) lekker snel. Moet ik hier serieus heel mijn verhaal gaan doen zodat jullie uiteindelijk eens stoppen met dat eeuwige vooroordeel. Met dat ik lekker thuis wil zitten met me kindje!! Onbeschoft om zo te concluderen terwijl je het hele verhaal nog niet weet. Sorry hoor maar zeggen jullie dat ook over de mensen die uit het buitenland naar nederland komen?? Nee maar wel over eigen volk!! DAS OOK DISCRIMINATIE!! Kap eens met oordelen als je t hele verhaal nog geen eens weet. Daar maak je een hoop vrienden mee!! Blegh
als je je kindje naar een kdv gaat doen dan moet je wel allebei aan het werk. Heb begrepen dat een 2oudergezin geen recht op kinderopvangtoeslag heeft wanneer 1 van de ouders geen inkomen heeft. Begrijp er namelijk niet uit of je man werkt of niet...
Hoho, je zegt zelf dat je weer aan het werk moet en dat ook wilt, maar het niet zit zitten om je zoontje naar de opvang te sturen! Verder blaas je wel enorm hoog van de toren meteen, aangezien er van alle reacties maar 2 zijn die impliceren dat het schandalig is dat je steun blijft trekken als je kàn werken, de rest denkt met je mee! Misschien moet je zelf eerst eens leren je vragen beter te formuleren als je begrip wilt, voordat je de schuld bij een ander legt.. En ja, ik vind dat iedereen die kàn werken ook moet werken als hij geld wil en geen steun mag trekken over de ruggen van anderen!
Met mijn zoontje? Hihi. Wwnndyy: Wat een heerlijke reactie. Ik conludeer iets uit jouw verhaal. En als je niet het hele verhaalt wilt vertellen dan moet je dit soort reacties maar accepteren. En wat je oppert over discriminatie slaat werkelijkwaar nergens op. Of iemand nou zwart, wit, roze of pimpelpaars is: je hoort gewoon te werken. Alleen als dat echt niet kan (wegens ernstige ziekte, handicap) vind ik dat je gebruik mag maken van een uitkering. Je zegt zelf: "Ze willen me weer aan het werk hebben" nou, dan zullen ZE daar wel een goede reden voor hebben lijkt mij?
Inderdaad, want wat ik eigenlijk in mijn hoofd heb, typ ik niet eens, juist omdàt ik de hele situatie niet ken.