n.a.v. het kattentopic nu ook honden elk jaar enten ja/nee

Discussion in 'De lounge' started by tico, Apr 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

enten jullie de hond elk jaar?

1. nooit

2. om de paar jaar

3. elk jaar

4. anders namelijk......

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    enten jullie je hond elk jaar? vond namelijk dat er bij de katteneigenaren toch vrij weinig ge ent werd en had verwacht dat het mee zou zijn dus daarom deze vraag.

2. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Eerste jaren trouw gedaan, maar nu niet meer. Ten eerste omdat hij niet meer naar het pension gaat en ten tweede omdat hij nu nog onze enige hond is. Mocht hij wel naar een pension gaan of mee naar buitenland, dan enten we hem uiteraard wel. ;)

3. Does81

Does81 Bekend lid

Mar 26, 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Elk jaar idd. Ben blij dat de rabies nu elke 3 jaar is, want als je die een dag miste vroeger dan kon je weer opnieuw beginnen. Nu moet je een maandje wachten na de enting als je een dag te laat bent.
    Als we naar NL gaan (1 a 2 keer per jaar), gaat de hond mee met de auto (Eurotunnel), dus alles moet tip top zijn. Al hebben de paspoortjes voor de beestjes alles stukken makkelijker gemaakt! :) Vroeger die roze papieren...nee dat was niet handig.
    Plus elk jaar wordt hij dan ook meteen even nagekeken. Algemene gezondheid check, nou daar kan niks verkeerds aan zijn. :)

4. Blinq

Blinq Bekend lid

Jan 12, 2011
    708
    0
    0
    Ik laat bij mijn oudere reu een titerbepaling doen om eerst te kijken of er überhaupt geënt moet worden. Dus alle entstoffen worden nagekeken op de hoeveelheid. Is het te weinig, word er geënt, anders niet. Eerste 2 jaar kende ik het nog niet en dus gewoon geënt. Sinds dat ik test is hij niet meer geënt omdat de waardes torenhoog waren :$ Hij word dit jaar 6 en ik hoefde pas weer te testen in 2014 vanwege de hoge waardes elke keer :D

Ik heb nu ook nog een pup van 4 maanden die wel alle entingen voor pups heeft gehad. Ik ga eind van het jaar ook haar laten testen om te zien of het wel nodig is om dan al weer te enten.

Overigens is een titerbepaling een test die via een bloedafname gedaan word bij een holistische DA (Tannetje Koning) Ik ben dus niet tegen enten, maar wel tegen onnodig enten ;)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Om de paar jaar...

Er is onderzocht dat het na het eerste jaar niet nodig is steeds te enten.

Alleen...als je op vakantie gaat met de hond ( altijd) en naar het buitenland..dan kun je het beste gewoon elk jaar doen.

6. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,658
    1,417
    113
    Mijn honden worden elk jaar geent, ze gaan soms naar het pension en heb in het verleden altijd actief wedstrijden en shows met ze gelopen dus dan moeten ze wel goed geent zijn ;)

7. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

nee niet ieder jaar, onze dierenarts vind het zelf geldklopperij..
    je gaat jezelf toch ook niet elk jaar enten tegen BMR :( op een gegeven moment heb je genoeg antistoffen opgebouwd en ben je immuun..

maar de dierenarts gaat dit niet aan de grote klok hangen aangezien die 60 euri per enting vragen en daar goud geld mee verdienen ;)

8. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

Nov 21, 2009
    3,619
    0
    36
    .
    Nederland
    Onze da zegt het ook hoor, maar idd zal hij het niet tegen iedereen zeggen: dag inkomsten. ;)

9. Es09

Es09 VIP lid

Aug 10, 2009
    5,336
    0
    0
    Honselersdijk
    Mijn hond en konijn worden elk jaar geënt. Moet er niet aan denken dat ze iets oplopen. Dus zeker uit voorzorg elk jaar. En toen we nog een kat hadden gingen we met hem ook elk jaar.

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik heb voor anders gekozen:

- Mijn honden hebben de 3 pupentingen gekregen.
    - Na twee jaar zijn de getiterd (kan ook na een jaar) en mijn teefje hoeft pas over 5 jaar weer gecontroleerd te worden, ze is waarschijnlijk levenslang beschermd! Mijn reu moest alleen hondenziekte krijgen...helaas gaat dat niet apart en heeft hij de cocktail moeten hebben. Waarschijnlijk hoeft hij ook nooit meer geënt te worden nu.
    - Rabiës moet helaas elke 3 jaar omdat ik net over de grens woon en veel in NL kom. Er wordt niet op gecontroleerd, maar als ze je pakken kunnen ze je honden in beslag nemen. Dat wil ik zeker niet.

Verder: elke jaar enten is sowieso overbodig, omdat bij de twee belangrijkste merken je sowieso maar om de 3 jaar hoeft te laten enten. De andere merken doen het gewoon niet uit winstbelang. Ik zou gewoon hierom vragen, maar titeren is nog beter. Er worden regelmatig titerrondes gehouden door heel NL door een Natuurlijk dierenarts (Tannetje koning).
    genoeg pensions trouwens die titers accepteren! Moet je wel kennelhoest laten doen (neusenting), helaas... maar is zeker beter dan gewoon lukraak enten.

De volgende keer zou ik mijn eigen entschema aan gaan houden voor de pup, want beide zijn ziek geworden door een enting.
    Ziekte van Weil... werkt maar een half jaar of zo. Dus je moet hem of in de lente laten zetten of niet geven. Ik doe het niet meer. En volgens mij is het ook deze enting die te vroeg gegeven wordt, het zou gevaarlijk kunnen zijn voor zulke jonge pups en kan beter later gegeven worden. Ik zal het nog eens navragen hoe het precies zat.

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Elke 3 jaar wordt hier geënt. Staat ook in sommige bijsluiters.
    Elk jaar enten is geldklopperij.

12. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ligt eraan welke ziektes.. Voor sommige is de bescherming langer dan een jaar, voor sommige niet.

Mocht je het niet doen elk jaar dan zou ik idd laten testen op titer, dat is het meest betrouwbaar om dan te kijken of je hond nog beschermd is.

Hier (nog) geen hond, maar als die er wel komt wordt ie netjes ingeënt elk jaar :)

13. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    Wij hebben een pup enne heeft net de 3e enting. Ik ga niet bezuinigen op de enting en dus elk jaar. Beter voorkomen dan genezen

14. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0
    1 keer in de drie jaar de rabiës, 1 keer per 3 jaar de grote cocktail en 1 keer per jaar de weilenting, in het voorjaar.
    dit doe ik bij de jongste hond, de oudste van 13 word niet meer geënt...nergens voor nodig...

15. o0melis0o

o0melis0o Actief lid

Jun 29, 2012
    471
    6
    18
    Female
    Dierenartsassistente Paraveterinair - in wording
    Heerlen
    Ik blijf wel enten, mijn hond heeft via de pup van mijn schoonmoeder kennelhoest opgelopen.. mijn hond was dus niet ingeent tegen kennelhoest omdat hij eigenlijk nooit met andere honden in contact kwam behalve die pup.. totdat de pup het heeft opgelopen en dat aan mijn hond heeft doorgegeven.. ik was er op tijd bij, ben je dat niet dan heb je best een probleem.. en dan is kennelhoest nog wel te behandelen, een hoop andere ziektes zijn echt heel smerig.. die entingen zijn er niet voor niks, net zoals dat wij onze kinderen ook enten.. hier blijf ik dus wel echt enten! meestal wel 1x op de 1,5 a 2 jaar en niet elk jaar

16. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0
    lees je eerst eens goed in voor je iets schrijft...het heeft niets met bezuinigen te maken als wel met de gezondheid van je hond...
    onnodig enten is namelijk een hele aanslag op het lichaam van je hond...daarbij is alleen de enting tegen de ziekte van Weil ieder jaar nodig en de rest niet! ook parvo is niet ieder jaar nodig, al zegt de DA van wel...

17. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0

kennelhoest is gewoon een influenzavirus, heeft geen enkel nut om preventief te enten...ze moeten uitzieken, het is net als de griep bij mensen...

18. Charise

Charise VIP lid

Nov 9, 2011
    5,664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Ik ent mijn hond elk jaar.
    Maar als ik dit zo lees kan ik dat dus beter niet doen.
    Een titerbepaling kan dat niet bij een gewone dierenarts?

19. Rica

Rica VIP lid

May 16, 2008
    7,521
    105
    63
    Female
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Ik heb om de paar jaar en elk jaar want vorig jaar is het niet gebeurd maar verder elk jaar eigelijk want mijne is gek op zwemmen.

Gut wat kan je een topictitel verkeerd lezen, ik zat maar hoevaak eten jullie je hond per jaar....ehh eten?? :D:D:D

20. laura28

laura28 Fanatiek lid

Oct 15, 2008
    1,277
    0
    0
    hier een schema voor de entingen

Vaccinatieschema
    De meest gehanteerde vaccinatieschema’s totdat het dier een jaar oud is voor de hond:

Wanneer Vaccineren tegen:
    6 en 9 weken oud parvo, hondenziekte
    12 weken oud parvo, hondenziekte, Weil (leptospirose) en HCC (leverziekte)
    1 jaar oud parvo, hondenziekte, Weil, HCC en kennelhoest, de zogenoemde grote cocktail.
    iedere 3 jaar vanaf de leeftijd van 1 jaar grote cocktail
    ieder jaar vanaf de leeftijd van 1 jaar weil, kennelhoest

en als je hond niet naar het pension oid gaat is de kennelhoest niet nodig!
    daarbij is verstandig om de grote cocktail en de rabiës niet samen te enten maar er een maand tussen te laten zitten...

hieronder het Entschema die mijn DA aanhoud...
    De Nieuwe Hanze – Dier Geneeskundig Centrum Kampen » Vaccinatieschema hond

Share This Page