In een ander topic schreven meerdere dames dat het levensgevaarlijk is om een slaapzakje vast te leggen. Nu is er een aantal regels voor het veilig laten slapen van baby's. Bij de meeste regels staat er ook meteen bij wat voor gevaar het op levert als je die regel niet volgt. Bij deze regel kan ik dat echter niet zo snel vinden. Ik heb hier hydrofiel-luiers onder de slaapzakken genaaid. Die stoppen we dan in in het voeteneinde. Ze ligt dan dus ook min of meer vast, al hebben we wel eerst ongeveer 15 cm hydrofiel-luier en dan pas het slaapzakje. Ze kan dus nog behoorlijk bewegen. Ze heeft zelfs zat ruimte om zich om te draaien, want ze is een buikslaper. Soms draait ze zich zelfs nog weer verder naar haar rug!Ook daar heeft ze genoeg ruimte voor. De reden dat we dit doen, is dat onze dochter anders iedere keer dwars in haar bedje ligt, met haar hoofd heel naar tegen de spijlen en ze dan heel hard gaat huilen. Dat gaf echt drama's met inslapen. Op een gegeven moment was ze door het huilen ook weer zo wakker, dat slapen er echt niet meer in zat. Op deze manier heeft ze nog behoorlijk wat bewegingsruimte, maar niet genoeg om dwars te komen te liggen, waardoor ze heel makkelijk inslaapt. Zit het eventuele "levensgevaar" er in dat ze dan makkelijker een hoofd of arm in het slaapzakje kunnen trekken? Ik kan niet bedenken waarom het anders gevaarlijk zou zijn. Dat is hier trouwens nog nooit gebeurd. Zou ook niet weten hoe ze dat voor elkaar zou moeten krijgen. Voor de duidelijkheid: ik wil geen discussie starten over wel/niet vastleggen. Op zulke reacties zal ik dan ook niet reageren. Ik wil alleen maar weten waarom het gevaarlijk zou zijn. Als wat ik doe echt gevaarlijk is voor mijn dochter, wil ik het natuurlijk niet doen.
Volgens mij zit het gevaar in het feit dat ze zich vast kan draaien, bv als ze 360 graden of meer draait. Dan kan de slaapzak zo aangetrokken worden dat de halsopening naar achteren wordt getrokken. Dat gevaar heb je bij te grote (vooral te lange) slaapzakken ook enigszins.
Wij hebben een tijd lang een snoozzz gebruikt. Dat is een laken om het matras heen en daar zit dan een band op wat om het middeltje gaat. Ze kunnen volledig omdraaien van rug naar buik, maar niet scheef in bed gaan liggen. Ons jongste maakte zichzelf wakker door bet raken van de spijlen.
Dit inderdaad. En daarnaast beperkt het vastleggen de slaapzak om omhoog te kruipen. Niet het kind. Als het kind omhoog wil kruipen han het zich nog afzetten en naar achter duwen. Als de slaapzak niet meegaat, zal dit gaan knellen rond de nek en schouders. Alles wat tot de knelling rond de nek leidt is gevaarlijk.
Gewoon een passende slaapzak kopen. Vastleggen belemmert een kind in het vinden van de meest comfortabele slaappositie... met een passende slaapzak heb je dit niet en hoef je niemand vast te leggen @TS: je kind is bijna 10 maanden oud!!! Gewoon lekker laten draaien hoor.. niet vastleggen.. ze moet gewoon haar eigen slaappositie kunnen vinden
Hier ipv vastleggen... Naaide ik evt arm/nek-opening gewoon een stukje dicht zodat ze niet onderin de slaapzak zakte. Maar dat was het wel eigenlijk. Ze kon verder alle kanten op in bed.
Nou, ik ben vanmiddag druk in de weer geweest met een tarmesje en heb de eerste hydrofyldoek van de slaapzak gehaald. Ze lag daar net mee in bed en wat denk je: binnen 10 minuten was mevrouw weer lawaai aan het maken omdat ze dwars in haar bedje lag, met haar hoofd tegen de spijltjes... Nou ja, we kijken het maar even een paar dagen aan. Ik moet zeggen dat het me de laatste week ineens niet lekker meer zat. Voor de duidelijkheid: het gaat me er niet om dat ze netjes met haar voeten aan het voeteneind en hoofd naar het hoofdeind moet liggen, en dat ze haar eigen slaappositie niet mag kiezen. Al zou ze dwars aan haar hoofdeinde slapen, het mag van mij. Ik bedoel, het idee van die aangenaaide hydrofieldoek is juist dat ze genoeg ruimte heeft om naar haar buik te draaien. (Ik leg haar wel altijd op haar rug in bed hoor, maar binnen 5 sec. ligt ze alweer op haar buik.) Alleen is zij gewoon langer dan haar bed breed, dus in de breedte kán ze niet slapen, terwijl ze wel steeds zo gaat liggen, met alle gevolgen voor het slapen gaan vandien...
Ik heb mijn zoontje ook een tijdje "vast"gehad met een veters aan het uiteinde van de slaapzak die ik onder het matrasje vast knoopte. Het gaf mijn zoon meer rust om inslaap te vallen. Bij kleine baby's word inbakeren gebruikt omdat ze zich anders wakker "wapperen"met hun armpjes. Ik deed dit omdat tim zich anders ook wakker hield. Nu stop ik alleen het voeteneind van zijn slaapzak iets onder zijn matras zodat hij wel rustig in slaap valt, voor ik naar bed ga trek ik z'n slaapzak los zodat hij de rest van de nacht echt vrij kan bewegen!
Dat is voor mij geen optie. Als ik het voeteneind instop (zonder aangenaaide hydrofieldoek), heeft ze niet genoeg ruimte om naar haar buik te draaien. Als ik de hydrofieldoek los maak, zit er een veel te lange flap aan het einde van haar slaapzak en dat is nog gevaarlijker. Ze ligt nu te slapen. Ik moest twee keer naar haar toe om haar recht te leggen, maar volgens mij ligt ze nu goed en onder zeil, dus ik ben benieuwd hoe het vannacht gaat.
Ik denk dat ik dan langere slaapzakken heb want mijn zoontje draait wel makkelijk naar zijn buik en weer terug, de reden dat ik hem dan los maak is zodat hij niet steeds strakker draait(wokkel) Maar is het goed gegaan vannacht?