kat gaat ineens niet meer op de bak

Discussie in 'De lounge' gestart door RoGiJuLi, 16 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Sinds zaterdagnacht (vond de eerste "verassing" zondagochtend) gaat onze kat van 8 mnd niet meer op de kattenbak, maar doet het elke dag op onze bank (gelukkig leer)!

    Ik schep dagelijks 2x de bakken leeg van drollen en urine (ik heb er 2 en ook 2 katten wat normaal gewoon goed ging). En uitsoppen met chloor elke week. De kattenbakken zijn ook niet van plaats veranderd wat dit gedrag kan veroorzaken.

    Ik maak de bank goed schoon nadat ik wat heb gevonden en spuit dan ook dat ecodor 2000 erop (wat de eiwitten afbreekt).

    De afgelopen dagen heb ik haar telkens op de bak gezet en gisteren heeft ze er weer op gepoept en geplast (1x).
    Vanochtend lag er weer niks op de bank, dus ik was helemaal blij, maar vanmiddag had ze toch weer geplast en daarna gepoept.
    Ik was niet thuis, maar mijn zoon merkte het op uit school en heeft het schoongemaakt. Uit me werk heb ik het nog ff grondig over gedaan.
    De kattenbak ook weer grondig met chloor gedaan en vers grint erin (ook wat druppels chloor op het grint gedaan, online tip).

    Echter toen ik haar vanavond weer ff op de bak wou zetten werd ze panisch! Ze zet gelijk haar nagels uit.

    Wat zou er kunnen zijn (tja angst voor de bak vermoed ik, maar waardoor dit komt, geen idee).
    En beter nog... hoe krijg ik haar weer op de bak en niet op mijn bank.

    De andere kat heeft overigens nergens last van.

    Ik heb al besloten om haar morgen in de badkamer "op te sluiten" met een kattenbak, haar eten en drinken om zo deze gekke angst te doorbreken.

    Wie heeft raad!!
    Oja ps, dierenarts gebeld en die vermoed niet dat er iets lichamelijks mis is (blaasgruis ofzo), omdat het ook de ontlasting is wat ze niet meer op de bak doet.
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    En als je geen chloor gebruikt?
     
    HooyoShimbir vindt dit leuk.
  3. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.758
    6.566
    113
    Vrouw
    Ik zou toch an iets lichamelijks denken als het van het ene op het andere moment is. Maar goed ik ben geen DA

    Maar je kunt ook nog ander kattenbak grind proberen. En indien mogelijk een kattenbak erbij. Meestal zeggen ze voor elke kat 1 en 1 extra. Als je kattenbakken met klepjes hebt kun je proberen de klep eruit te halen, evt kap eraf.
    Heb je juist open kattenbakken zou ik er eens een kap opzetten.
    Katten zijn soms nogal specifieke wezens :roflmao:

    Ze hebben geen ruzie gehad? Dat ze de kattenbak uit of in wil en de ander haar op zit te wachten om.binnen of buiten te houden?
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  4. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Je moet juist geen chloor gebruiken... Ga ten eerste even naar de dierenarts om blaasontsteking uit te sluiten. Ik zou de kat absoluut niet in de badkamer opsluiten met de kattenbak, grote kans dat ze er dan nooit meer op wilt als je haar op die manier dwingt.
    Kan het zijn dat de andere kat haar “gepest” heeft toen ze op de kattenbak ging of 1 van je kinderen?
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Nog niet geprobeerd.
    Dat ga ik nog wel ff proberen.
     
  6. Wensje88

    Wensje88 Fanatiek lid

    29 jan 2014
    1.229
    23
    38
    Herkenbaar gedrag.. Hier was het uiteindelijk wel een blaasontsteking...
     
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Er zat een deurtje in de bak. Die heb ik er gisteren uitgehaald en toen ging ze er idd wel op, maar vandaag dus niet meer.

    En ruzie heb ik niet gemerkt. Ze spelen juist enorm veel samen.
    Zij is juist degene die tot gisteren aan toe nog op de tafel boven de kattenbakken zat om de oudste een lel te geven die op de bak zat ;)
     
  8. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik zou zsm langs de dierenarts gaan.
    Zo begon het bij mijn kat en toen ik 2 dagen later de dierenarts wilde bellen trof ik em dood aan op de kattenbak.
    Dat is wel een doemscenario maar ik wou dat ik eerder naar de dierenarts was gegaan.
     
  9. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Heeft de bak een klepje waar de kat doorheen moet? Dat wil nog wel eens voor problemen zorgen, voornamelijk in huizen met meerdere katten (dat klepje zorgt ervoor dat ze zich opgesloten voelen). Dus als het een klepje heeft zou ik die eraf halen. (Edit: zie dat je dat dus al had gedaan)

    Maak je ook de deksel schoon? Dus niet alleen waar het grit in gaat? Het kan namelijk zijn dat als de deksel vies is door urine van de andere kat, dat deze de bak te vies vind. Anders kan het helpen om de deksel er een tijdje helemaal vanaf te halen.

    Verder kan het komen doordat de kat is aangevallen op/bij de bak door de andere kat, en daarom nu niet meer durft. Ook kan de andere kat de bak als het ware "bewaken" door er in de buurt te gaan liggen of zitten, waardoor de kat niet meer durft. De deksel van de bak halen kan daar ook tegen helpen.

    Tenslotte kan het alsnog medisch zijn. Als plassen op de bak pijn doet, kan de kat de bak associeren met pijn en er uberhaupt niet meer op willen. Dus als het kan een blaasontsteking of gruis wellicht toch laten uitsluiten.

    Verder een extra bak neerzetten zoals eerder gezegd. 1 bak per kat plus 1 extra wordt veel aangeraden door gedragskundigen. Misschien ander grind proberen? Katten houden van grind wat zoveel mogelijk op echt zand lijkt. Schep en schoon stuifvrij van de AH is daar een hele goeie van. En geen kranten onderin de bak leggen (weet niet of je dat doet). Dat vinden sommigen ook niet fijn.
     
  10. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Wat vreemd is dat ik altijd chloor gebruik en dat nooit problemen gaf ;).
    Maar misschien is haar reuk veranderd ofzo?
    Mijn kids komen niet bij de bakken. Dus van pesten kan (zover ik natuurlijk weet) het niet komen.
     
  11. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.758
    6.566
    113
    Vrouw
    Hier sluit ik me volledig bij aan :)
     
  12. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Was jou kat nogmaals speels etc zoals normaal, want in haar verdere gedrag en eet/drink behoeftes merk ik niks vreemds.

    Wat had jouw kat dan als ik vragen mag?
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    De eerste dag wel.
    De volgende dag halverwege de middag sliep die alleen maar en wilde die vooral met rust gelaten worden.

    We hebben em niet laten onderzoeken maar ze dachten aan iets met de blaas of nieren.
     
  14. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Deurtje al gedaan idd ;) en idd maak ik de hele bak incl deksel schoon.

    Ik heb de andere kat niet in de buurt gezien toen zij erop zat en juist zij us degene did loopt te etteren als de andere op de bak zit.
    Va "bakbewaking" is geen sprake.
    Ook is onze andere kat veelal buiten ;)
    Maarja ik weet natuurlijk niet wat er snachts gebeurd tussen die 2 draakjes (behalve het rennen op en neer op de trap wat ik hoor haha).

    Kan een kat van de een op de andere dag afkeer krijgen van kattegrit wat ik gebruik sinds ze hier is? Het is klein grit zonder geurtjes (ik weet dat katten veelal niet van die geparfumeerde grit houden).
    Kranten gebruik ik zeker niet en ook nooit gebruikt. Ook geen bodemzak ofzo, alleen grit.

    Als het niet verbererd de komende dagen zal ik eens ff langs gaan bij de da ;)
     
    Fennec vindt dit leuk.
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Okay, want draakje hier is totaal niet veranderd in gedrag namelijk.
     
  16. Soturi

    Soturi Fanatiek lid

    24 sep 2016
    3.621
    3.550
    113
    Vrouw
    Hier verder geen hele nuttige tips ofzo. Maar een aantal jaar geleden is bij mijn ouders een kat toen achter het klepje blijven hangen met haar halsbandje. Hier waren we gelukkig bij.
    Ik weet niet meer hoe het precies ging qua angst en het probleem oplossen. Maar wel moest het klepje eraf, want daar was ze doodsbang voor. Al lees ik dat jullie dat al hadden gedaan.
    Want misschien is hetzelfde wel gebeurd bij jullie kat maar dan toen jullie er niet waren.

    En een bezoek aan de dierenarts zou in dit geval ook nooit kwaad kunnen. Als het daadwerkelijk niks medisch is, hebben ze daar vast wel tips hoe je het eventueel ook aan zou kunnen pakken.
     
  17. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ze heeft geen halsbandje, dus erachter blijven haken lijkt me niet mogelijk ;)
     
  18. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Hier vechten onze drie katten overdag ook zelden als we erbij zijn, maar ik weet dat mijn kat door de andere wordt aangevallen af en toe (bloedspetters en korstjes op haar kop). Dus snachts doen we ze hier apart en overdag mogen ze hier los lopen, sindsdien geen gevechten meer gehad, maar je merkt wel dat er wat spanning tussen ze is. Dus zelfs als je ze nooit ziet vechten kan het zijn dat ze elkaar niet mogen.

    Je zou een bak met ander grind kunnen proberen. Geurloos is inderdaad voor katten fijner.

    Dit soort dingen zijn altijd echt een nachtmerrie voor elke katteneigenaar (en ook voor de beestjes zelf). Dus hopelijk is het snel opgelost. Anders inderdaad toch even langs de dierenarts.
     
  19. sweetL

    sweetL Fanatiek lid

    8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou idd even urine opvangen en laten checken. En de kap van de bak af houden voorlopig.
    Is het je kitten? Hoe groot is je bak? Misschien is die te klein geworden?

    En eigenlijk heb je 1 bak te weinig.
     
  20. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Heel vreemd zo van het 1 op het andere moment. Mijn kat ging alleen op een schone kattenbak. Had hij 1 plasje erin gedaan ging hij er niet meer in. Telkens als kat op de bak was geweest schepte ik binnen 1 minuut het plasje (korrels die een klont worden) of de drol eruit. Anders ging hij er echt niet meer in.
    Er bestaat bij de dierenarts ook een spray wat door de geur stress bij katten weg neemt. Misschien kun je die in en om de bak spuiten?
     

Deel Deze Pagina