Kat geeft dagelijks over.

Discussie in 'De lounge' gestart door SYRV, 31 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Aarghh.. ik kom net mijn bed uitgerold en er lag alweer een heerlijk bergje kots van onze poes op me te wachten:cry:. Ik word er zo langzamerhand echt een beetje moedeloos van.

Even wat achtergrond info: onze poes van ongeveer 5 jaar oud is sinds 3 weken weer thuis. Ze is 1,5 maand weg geweest en we hadden niet meer verwacht haar terug te krijgen totdat de dierenambulance ons belde dat ze haar gevonden hadden. Ze was sterk vermagerd (woog nog maar 2 kilo) en had het duidelijk zwaar gehad op straat. We hebben haar sinds haar terugkomst lekker verwend en ze ziet er stukken beter uit en is al mooi aangekomen. In de tussentijd ook een paar keer naar de dierenarts geweest waar we ook wat medicatie hebben gehad voor haar.

Alles leek dus de goede kant op te gaan, maar sinds een paar dagen geeft ze dus over. De ene dag wat vaker en meer dan de andere dag. Ze is altijd al wel wat “kotserig” geweest maar niet zo extreem als nu. Het zijn overigens geen haarballen. Het is duidelijk het voer wat ze, vlak na het eten, weer terug geeft. We hebben trouwens niks veranderd in het voer.

Uiteraard ga ik dit niet te lang meer aankijken en een afspraak maken met de dierenarts. Maar voordat ik dat doe wilde ik toch even kijken of jullie nog tips of ideeën hebben. Zou het een beetje lullig vinden om voor de zoveelste keer naar de dierenarts te gaan, om weer te horen dat alles goed gaat, onze poes een “griepje” heeft en we met 5 min weer buiten staan en vervolgens €35,- te moeten betalen.

Bedankt alvast!

2. Ohm

Ohm Bekend lid

21 jun 2017
    526
    464
    63
    Als ze zich verder niet naar voelt, zou het kunnen dat jullie kat niet meer goed weet wanneer ze genoeg gegeten heeft. Wij hebben ook 1 zo'n kat, mijn ouders hadden er ook eentje. Behalve het eten doseren is er weinig aan te doen.

Ik zou toch wel even naar de dierenarts gaan. Het zou ook kunnen dat ze iets in haar neus/keel heeft dat haar misselijk maakt, of dat ze misschien toch iets onder de leden heeft.

Ik hoop dat poes zich snel beter voelt.

3. Emama

Emama Bekend lid

13 jun 2016
    792
    118
    43
    ja idd mijn oudste kat heeft dat ook best vaak maar dan is hij gewoon te gulzig met eten en dan komen de brokjes er weer uit

komt denk ik omdat ze zo lang weinig eten heeft gehad

je zegt dat je al een aantal keer bij de arts bent geweest die had dan vast wel gezien gemerkt denk ik als er iets ergs aan de hand is/was

ik zou even gewoon kleine beetjes eten tegelijk geven (wat minder wat je nu geeft in 1 keer) en dat even aankijken

4. bloemetje1

bloemetje1 Fanatiek lid

13 apr 2009
    1.298
    132
    63
    inderdaad toch even na vragen bij de dierenarts,misschien licht verteerbaar voer geven in kleine porties.

5. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik zou beginnen met makkelijk verteerbaar voetsel. Dus koop kipfilet, kook dat in water en geef dat een paar dagen om de maag tor rust te brengen. Onze katten waren zo ziek ( maag was onder andere van streek) dat dit nog de enige optie was en daarna een sonde. Natuurlijk een totaal andere situatie maar de kipfilet hielp om alles enigszins rustig te houden.

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik denk ook dat ze niet goed meer weet te doseren.
    Hier heeft de dierenkliniek ook een telefonisch spreekuur, daar zou ik naar bellen. Kost niets en een dierenarts weet natuurlijk veel beter dan wij of dit te verwachten valt, of dat er alarmbellen gaan rinkelen, en je toch beter langs kunt komen.

7. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Hier een hond die het had. Hij at te gulzig. Advies van de da was
    brok buiten op de grond gooien, is hij langer zoet mee. Dat hielp al aanzienlijk. Stoppen met ander eten geven dan brok heeft ervoor gezorgt dat hij helemaal niet meer spuugt.

8. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Het gekke is dat ik dit had verwacht toen ze net terug was. Toen at ze zo ongelooflijk veel dat ik er zeker van was dat het er weer uit zou komen. Dit gebeurde toen niet. Je zou denken dat haar maag nu onderhand wel weer gewend is aan het voer, maar het lijkt juist andersom te zijn.

Doseren heb ik trouwens gedaan een paar dagen geleden, maar dan loopt ze de hele dag hysterisch achter me aan te miauwen alsof ze al weken geen eten heeft gehad :rolleyes:

9. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Eten verdelen over kleinere porties gedurende de dag, evt. overstappen op speciaal voer voor gevoelige maag/darmen (wel voer van je dierenarts!).. Je kan evt. bloedonderzoek laten doen om te kijken hoe het er met de organen voor staat, geen gek idee als ze zolang weg is geweest.

Ik zou eerst even bellen met de dierenarts voor advies, aangezien je pas nog geweest bent.. Er kan zoveel spelen, voedselallergie, iets verkeerds gegeten, stress, iets mis met haar buik, noem maar op..

10. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
  11. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier was het van een virusje dat ze veel spuugde . Hierdoor werd het een vicieuze cirkel om dat de slokdarm geïrriteerd bleef door het overgeven en de geroutineerde slokdarm zorgde dat ze bleef overgeven. Uit eindelijk met anti braak pasta kunnen doorbreken.

Ik kom zou het wel durven aankijken zonder dierenarts als ik je verhaal zo hoor en ze er net een aantal keer geweest

12. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Je kunt een bal kopen waar je het voer in doet. Dan moet ze de bal rollen om er wat uit te krijgen. De gaatjes kun je zo groot of klein maken als je wilt.

Ik zou dat proberen, zo kun je de juiste portie geven en loopt ze niet de hele dag achter je aan, maar kan ze het niet naar binnen schrokken.

13. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Kotst ze de brokjes weer geheel uit? ( wel zacht maar dat je nog wel de vorm van brokjes ziet?)
    Ik heb een kat gehad die dat op een gegeven ook deed op elk soort supermarktbrokjes. Van de dierenarts toen hele dure licht verteerbare gekregen en toen was het over. Vond het erg duur ( had ook al een andere kat op duur blaasgruisdieetvoer ) en heb toen de “dure” brokjes gekocht van de Aldi en die waren bijna hetzelfde en gaf ook hetzelfde resultaat :)

14. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ja in zn geheel inderdaad. Goede tip! Ik ga het doseren nog even proberen en als ze morgen nog zo blijft overgeven toch maar even de dierenarts bellen voor advies. Ze heeft vandaag wel 5 keer overgeven. Je moet gewoon uitkijken waar je loopt want voordat je het weet sta je in een prutje
    o_O.

15. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Oké,succes! Inderdaad heel vies maar gelukkig wel hele brokjes,mijn andere kat probeerde ze telkens snel op te vreten blegh!

16. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik vind 5 keer overgeven op 1 dag toch wel heel veel en zou daardoor sowieso morgen de dierenarts even bellen, als ik jou was.

17. Frubbel

Frubbel Actief lid

28 sep 2013
    435
    159
    43
    Mijn kat was jaren geleden ook zoveel aan het overgeven. Hij had een verstopping in zijn darmen, bleek na de operatie om veren te gaan( vogel)
    Wil niet zeggen dat dat nu het geval is, maar misschien wel goed om bij stil te staan.

18. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Onze kat heeft ook heel lang meerdere malen gespuugd.

Ik ben overgestapt op resist van prins. Daar zitten allerlei kruiden in en helpt echt bizar goed. Ik heb nu bijna nooit meer braaksel in huis.

Je hebt ze ook in kleine zakken. Kun je testen.

19. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.184
    1.393
    113
    Onze kat spuugt na het eten van
    "gewone" brokken, ik heb perfect fit sensitive gekocht en daar spuugt ze niet van. Is licht verteerbaar. Ik stond ook op het punt om naar de dierenarts te gaan, maar gelukkig hielp dit voer.

20. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik heb vanmorgen de dierenarts gebeld. Die raadde aan om haar licht verteerbaar voedsel te geven zoals rijst, ongekruide kip en tonijn. Ik heb het voor haar neergezet maar ze eet er niet van. Ondertussen blijft ze maar overgeven. We hebben vandaag al wel 10 keer overgeef moeten opruimen :(. Ik wacht de nacht even af, maar als ze zo door blijft spugen dan ga ik morgen naar de dierenarts. Dit is niet te doen zo, hartstikke zielig voor haar en enorm vies om de hele dag kots op te moeten ruimen. Ik ga haast denken dat er wat ernstigs aan de hand is, ze houdt echt niks binnen.

Deel Deze Pagina