Kat gps

Discussie in 'De lounge' gestart door HannekeG, 20 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ik ben nu bijna een week een van mijn katten kwijt. Ik word er echt gek van dat ik niet weet waar hij is. Het is helemaal geen kat die lang weg is, hij slaapt altijd binnen. Ik denk daarom ook niet dat we hem (levend) terug gaan vinden. Als hij dood is, is dat natuurlijk heel erg, maar nu die onzekerheid is nog erger. Ik word zo verdrietig als ik er aan denk dat hij ergens alleen rond loopt.

Ik heb nog twee katten en wil dit niet nog eens meemaken. Hebben jullie ervaring met een gps systeem voor de kat? En wat voor soort hebben jullie dan. Mijn katten hebben geen halsband en heb dat ook eigenlijk liever niet omdat ze dan kunnen blijven hangen. Maar ik zie eigenlijk alleen die aan een halsband kunnen.
    En, het is wel prijzig!

2. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Geen ervaring mee. Mijn katten blijven om deze redenen op eigen terrein. Maar heeft zoiets nut? Even bot gezegd, als hij plat gereden is dan is het kwaad al geschied....
    Volgens mij zijn die dingen er inderdaad alleen voor halsbandjes. Met halsbandjes veel risico dat ze ergens blijven hangen. En vaak zullen ze hem verliezen. Dat word dan een extra dure grap als je dat elke keer moet gaan vervangen.....
    Persoonlijk zou ik dat geld liever gaan besteden aan goede afrastering van de tuin. Weet je zeker waar ze zijn, ze niet weglopen of erger, plat gereden worden.....

3. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Zijn ze gechipt?

En verder zou ik ze niet meer buiten laten, ja in een afgeschermde tuin. Tegenwoordig is het niet veilig meer om je kat los buiten te laten lopen. Denk aan je buurt waar ze in de tuin kakken, of kattenhaters, of druk verkeer, etc etc.

Ik heb zelf ook katten maar ik laat ze nimmer los buiten! Dat is het stomme aan katten. Een vogel of een hond laat je ook niet los buiten lopen omdat ze (sommige honden lopen wel terug) dan niet terug komen. Helaas een kat (meestal) wel.

Ik zou ook ff bij Amevidi melden en de dieren ambu bellen.

Succes en hopelijk is ie snel weer levend terecht!
    Misschien is ie wel in een verbouwingshuis gekropen en zijn de deuren dicht vanwege vakantie. Zoiets kan ook nog ;)

4. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Wat sneu.

Hier ook katten die niet los buiten lopen, maar in een ren. Dus verder geen ervaring met een gps systeem.

5. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    De katten zijn allemaal gechipt. Ik heb melding gemaakt bij de dierenbescherming en we houden sites met gevonden katten in de gaten.

Het is een keuze geweest om ze buiten te laten, met inderdaad dit risico. We wonen aan een doodlopende straat met bijna geen verkeer. De katten zijn alleen buiten als wij thuis zijn en blijven in de buurt. De kat die nu weg is, kwam alleen in de poort achter ons huis en paar tuinen verder. Was dus altijd in de buurt. Ik denk dus dat hij of ziek was (zonder dat we het wisten) of ergens van is geschrokken.

Alle buren zijn op de hoogte, daar zit hij niet in huis of in de schuur, ik heb de hele buurt doorzocht etc. Ik weet t ook niet meer.

Ben het met jullie eens dat binnen houden uiteindelijk het beste is. Maar ik zie dat ze zo onwijs genieten van buiten zijn dat ik het ze eigenlijk niet wil onthouden.

Damay, je hebt gelijk hoor, dat als hij is platgereden, het al te laat is. Maar je hebt dan niet die onzekerheid. En in andere gevallen zou ik hem misschien terug kunnen vinden

6. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    Hier ook katten die buiten lopen. Van een gps systeem had ik nog niet gehoord. Hier hebben ze allemaal een bandje aan met een hangertje waarop hun naam en mijn telefoon nummer staan. Ik hoop dat als er ooit iets met één van hen moest gebeuren, iemand zo vriendelijk wil zijn om me op te bellen!

7. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Onze kat kwam vanmorgen terug na ruim 4 dagen weg te zijn geweest,ik kon wel janken van blijdschap! Met dit mooie weer zijn ze nu eenmaal veel de hort op,hij komt vast wel terug!

8. Bootsje

Bootsje Fanatiek lid

12 jul 2013
    1.228
    0
    36
    Katten kunnen zomaar 2 weken weg zijn hoor met dit weer... Na meer dan 2 weken zou ik me echt zorgen gaan maken.

9. flowerpower

flowerpower Bekend lid

7 feb 2011
    557
    0
    16
    heb hetzelfde gehad kat was 6 weken weg uiteindelijk gevonden, maar helaas de dag erna overleden. gechipt dus we werden direct opgebeld. Amivedi inschakelen en bij de chip laten registreren vermist. verder een foto van de kat in iedere supermarkt waar je woont ophangen niet enkel bij jou in de buurt. onze kat was twee buurten verderop (ze was erg schuw kwam enkel in de tuin en soms even buiten de poort, dus verwachte niet dat ze ver zou zijn). foto's in de buurt waar je woont ophangen en buren navragen of ze ook in de schuur willen kijken, gaan ze soms zitten en dan raken ze opgesloten.....
    ik heb daarna ook gedacht aan een gps systeem, maar het moet een signaal uitzenden. daar is stroom voor nodig. in de halsband heeft dus geen zin, die kan kwijt raken. onder de huid blijft dus niet werken (heb ik begrepen). we hadden twee katten en in het begin hield ik de andere angstvallig binnen, maar ze komt al weinig buiten. enkel als wij ook buiten zijn en vooral in de zomer.
    heel veel sterkte herken de onzekerheid, als je maar weet wat er is gebeurt en waar ze is.

10. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik heb weleens gehoord dat je een gpschip in kan laten brengen onder de huid. Hoe dit werkt en wat het kost weet ik niet.

11. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik weet het niet hoor. Had ook twee binnenkatten die nooit buiten kwamen. Eentje is vorig jaar gestorven na een ziekte en de ander.....

De ander was begin januari tijdens die extreme kou ontsnapt. Nooit buiten geweest en dus niet bekend met de omgeving en ook dus waarschijnlijk gedesorienteerd geraakt door vreemde geluiden (aangezien men altijd beweert dat een kat de weg naar huis wel weer weet te vinden...NIET DUS!).
    Een week lang hebben wij dag en nacht gezocht, Amivedi ingeschakeld, posters opgehangen, bericht op Facebook geplaatst....Niets....

Tot we na die week opeens een achterbuurman aan de voordeur hadden staan. Er lag een dode poes bij hun in de achtertuin...

Ze heeft een week lang rondgezworven, eenzaam en alleen in de extreme kou. Uiteindelijk heeft ze het niet meer vol kunnen houden en is doodgevroren.

Ik zit nu weer te huilen. Als ik er aan denk hoe ze geleden moet hebben....Het doet me zo`n pijn.

Wij willen heel graag weer een nieuwe kat. Maar eerder riep ik altijd: een kat is een huisdier en dien je binnen te houden. Ook ivm overlast voor je buren.
    Maar ben daar deels van teruggekomen.

Wij gaan onze toekomstige kat ook de buurt leren kennen. Desnoods aan een riempje wandelen (zal er wel belachelijk uitzien, maar dat zal ons een worst wezen). Wij willen die onzekerheid en dit verdriet niet weer hoeven mee te maken.

Ontopic:
    Geen idee hoe dat werkt met GPS, maar lijkt mij wel handig.Weet je altijd waar je kat is.

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Hmmja. Dat van een halsbandje omdoen en dan ergens achter blijven haken, heb ik wel vaker gehoord en zou dus ook niet mijn voorkeur hebben.

Andere oplossing: achtertuin afzetten. Hebben wij ook gedaan. Nou hadden we al rondom schutting, maar we hebben er een stroomdraadje overheen gespannen (jeweetwel: zo'n setje dat je bij de Welkoop / Boerenbond kunt kopen voor om een vijver o.i.d.). Groot voordeel: onze katten gaan de achtertuin niet uit, maar we krijgen ook géén andere katten in onze tuin. Wij hoeven ons dus geen zorgen te maken over waar onze katten zijn en ik weet zeker dat niet één of andere idioot allemaal rare dingen kan doen met mijn schatjes :)

Op dit moment zijn ze lekker op vliegjes en spinnen aan het jagen in de bosjes :D Straks, als het te warm wordt, gaan ze onder de bosjes in het zand liggen relaxen.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Yep. Tussen katten geheel binnen houden en geheel buiten losgooien zit natuurlijk gewoon een middenweg.....
    En ook hier kunnen ze vrij zijn, spelen en achter beestjes aan gaan. Waarom hebben ze daar 3 km2 ruimte voor nodig? Met ook nog alle gevaren van dien.

14. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Die van ons komen ook buiten, de ene kat blijft in de tuin kan er ook niet want ze is te oud om over de schuttign te klimmen.
    De ander loopt wel in de buurt rond. Mt als gevolg dat hij 3 adresjes heeft waar blijft eten en slapen. We zien hem pas om 22.00u bij ons thuis hij komt dan ook bij ons eten, en soms mag hij bij ons in bed blijven slapen. Mag hij niet in bed loopt hij ook weer weg en slaap dan bij de buren. Gelukkig wel de mensen gesproken waar hij heen gaat, maar die vinden het erg, die zijn namelijk allemaal bijna de hele dag thuis als wij moeten werken.

15. Minerva

Minerva Niet meer actief

Juist! Een mooie gulden middenweg, dunkt me :)

16. Felin

Felin Lid

15 jun 2013
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat naar dat je poezebeest zoek is.
    Een chip met gps bestaat helaas niet, dus ben je afhankelijk van de bandjes-variant.
    Ken je de site katvermist.com ? Hierop staan allerlei zoektips, wellicht heb je er iets aan.
    En bij het asiel in de buurt langsgaan, zou ik je ook adviseren.
    Ik werk 2 daagjes in een asiel en hoewel veel gevonden katten door het asiel op de site mijndieriszoek.nl worden geplaatst, gebeurt het toch regelmatig dat sommige katten er niet op staan omdat het bijv. te druk is en daardoor vergeten wordt.
    Ik wens je sterkte en houdt hoop!

Deel Deze Pagina