Meubels opknappen

Discussie in 'De lounge' gestart door momfromjuly, 3 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. momfromjuly

20 jun 2019
    74
    40
    18
    Vrouw
    Lieve forumleden,

Normaal ben ik een stille meelezer maar nu dacht ik, handig dat forum voor mijn vragen:)

Ik wil graag wat oude meuvs opknappen. Wie kan me vertellen hoe ik dit het beste kan doen? Allemaal wil ik het graag met een natte doek schoon kunnen maken(vooral de kinderstoelen).

Ik wil graag kasten van antraciet naar licht/vintageachtig.

Trip trap normaal zwart.

Welke verf heb ik nodig en van welk merk? Liefst een beetje budget. Krijtverf, normale lak, anders? Moet er vernis of wax overheen? Wat voor kwast/roller gebruik ik?

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Alvast bedankt!

2. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Het is alweer een tijdje geleden, maar toen gebruikte ik Annie Sloan krijtverf.
    Ideaal want je hoeft niet te schuren, een mooie matte kleur. Na het verven, schuurde ik het hier en daar lichtjes op, voor het doorleefde effect.
    Ik gebruikte daarna wax, anders stoot je telkens de verf eraf. 1 Nadeel: daarna wat anders erop verven, is een probleem.

3. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Ik ben nu bezig met tweedehands witte stoelen zwart te verven. Best een werkje. Ten eerste goed ontvetten en op de juiste manier schuren. Goede kwasten is ook een must. Omdat er ook ronde spijlen in de stoel zitten is dit eigenlijk best wel een pokkewerk. Heb nu de boel 2x in de grijze grondverf en 2 x in de zwarte lak gezet. Helaas kwam ik erachter dat ik grond en aflakverf ineen had gekocht en dat vloeit wat minder mooi dan gewone aflak. Koop nog wel een zwart potje aflak om de puntjes op de i te krijgen.
    Krijtverf is veel makkelijker maar dat vindt ik niet mooi. En stoelen worden toch elke dag gebruikt dus wil ik de boel strak in de lak hebben.

4. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik heb vorig jaar een donkerbruine kast gekocht en die wit gemaakt. Het is te doen maar kost wel even tijd. Wat bij mij de werkwijze was: Goed schoonmaken, schuren, afnemen, grondverf, weer schuren, afnemen, laklaag 1 , schuren, afnemen, laklaag 2. Ik was wel blij dat de kast uit elkaar gehaald kon worden! Dan kun je overal goed bij en lekker op grote vlakken werken ipv al die rothoekjes

5. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ik heb overigens gewoon bouwmarktverf gebruikt, huismerk. Zou zelf geen krijtverf gebruiken want het blijft gewoon vrij kwetsbaar is mijn ervaring en zeker bij meubelen die intensief en lomp gebruikt worden zoals een triptrap.

6. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik gebruik graag flexa strak in de lak op waterbasis. Betaalbaar en prettig in gebruik. Goed schuren, evt gronden en minimaal 2x aflakken met licht opschuren tussendoor. Krijtverf is erg vlekgevoelig en kwetsbaar en zou ik zeker voor een kinderstoel niet gebruiken

Deel Deze Pagina