Onze kater kwam zaterdag thuis met een behoorlijk dikke wang. Wij vermoeden een abces door vechten buiten. We wilde het even aankijken en lieten hem weer naar buiten gaan. Gisteren kwam hij aanlopen met zijn kop onder het bloed: het abces is open gesprongen. Wij hebben het schoongemaakt met betadine en de wond ziet er ‘rustig’ uit maar is nog wel open. We houden hem voorlopig binnen. Hij eet goed, drinkt goed en is gewoon zoals hij altijd is. De dierenarts zal altijd zeggen ‘kom maar even langs, dan kijken we het na’ maar voordat je het weet ben je zo weer honderden euro’s kwijt terwijl dit misschien een kwestie van zelf laten helen is. Even voor de duidelijkheid: ik ben niet te beroerd om te betalen voor mijn kat, maar als het niet nodig is dan liever niet. Wat zouden jullie doen? Afwachten of toch langs de dierenarts gaan?
Ik zou altijd met dat soort dingen naar de dierenarts gaan als het een open wond is. Straks komt er een bacterie in of moet de kat antibiotica. Hoe groot is de wond?
Zo groot als een 1/2 ct muntje? Moeilijk zeggen. Heb wel een foto, maar is niet erg smakelijk om hier te plaatsen.
Hm, ik zou het toch laten checken, kijken of het nu goed open is, of het niet nog moet worden schoongespoeld, of hij geen AB nodig heeft..
Zeker naar die dierenarts! Je doet er al goed aan om het wond te spoelen ( Wel altijd betadine mengen met water!) Maar de kat zal ook zeker pijn hebben! Mijn kat had dit een tijd terug ook maar dan op zijn poot. Antibiotica kuur en pijnstilling gekregen. Daarnaast de wond schoonmaken en 2 keer daags behandelen met honingzalf
Dank voor alle reacties. Ik ga toch voor de zekerheid even bellen om te vragen of ze het willen nakijken.
Mocht gelijk even langs komen. De wond zag er inderdaad goed uit, er kwam in ieder geval bij het schoonmaken niks meer uit. Het is een bijtwond, want ze zag ook een ander tandje in zijn huid staan. Hij heeft een ontstekingsremmende injectie gekregen en antibiotica voor 5 dagen. Ben er toch meer gerust op zo. @Beheer topic kan wat mij betreft gesloten worden.
Hier laatst ook gehad en toch naar de dierenarts geweest. Ze moest dode huid om de wond heen weg knippen en heeft het goed schoon gemaakt. Katten hebben enorm vieze nagels en het kan maar zo gaan ontsteken. Kreeg een crème mee en een kap voor zijn koppie. Ook kreeg ie een antibiotica spuitje. Abces was 1 bij 1 cm. Met de dag verbeterde het. Maar ik laat mijn kat daar niet mee rondlopen, infectie Is snel opgelopen met een open abces. Was rond de 78,- kwijt.
Hier krijgen we van de veearts vaak het advies om de wond open te houden en te spoelen met water en betadine. Dikke olie handschoenen aan, kat in de houdgreep, spuit (zonder naald) in de wond en even spoelen. Dan groeit het heel netjes dicht en blijft er geen viezigheid achter. Is 1x voorgedaan en kunnen we nu bij alle andere dieren gewoon zelf. We hebben vooral boerderij katten, dus veel buiten en niet altijd maatjes met elkaar.