Kat: ik weet het niet meer

Discussie in 'De lounge' gestart door Skatje, 15 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Een dierenarts zegt altijd dat je moet kijken naar de plek waar de kattenbak staat, bij een wasmachine bijv. kan het stress geven. Probeer eens de kattebak te verplaatsen.

ik heb de problemen ook gehad, de kat bleef maar pissen, vooral op de bank. het zou stress zijn volgens de arts, uiteindelijk bleek dat hij een aantal stenen in zijn blaas had en eentje in zn piemeltje..!

We hadden hem bijna in laten slapen, omdat het echt niet ging. Dus laat eerst GOED uitsluiten of het niet lichamelijk is! Ik moeten dwingen voor een foto. anders waren we er niet achter gekomen..

er zijn ook katten-gedragskundigen, de dierenarts weet meestal wel een adresje.

2. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Oja, heeft jou kattebak een deurtje? misschien moet je die er eens weghalen..
    en als je meerdere katten hebt moet je het aantal katten tellen plus 1 extra kattebak. Dus in jouw geval 3
    (bij mij ook, maar ik vind 2 al lux genoeg voor ze:))

3. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik weet wel zeker dat het niet aan de bak ligt. Ze komt namelijk ook gewoon buiten!

Het is niet dat ze vertikt op de bak te gaan. Maar als ze de kans krijgt, zeikt ze gewoon heel gericht op mijn zoontjes spullen. Het is niet dagelijks, niet eens wekelijks. Echt gewoon als ze de kans heeft! Precies de omschrijving van territorium afbakenen.

Ik kijk het nog gewoon even aan, maar ik wil eigenlijk ook niet mij hoeven aan te passen aan de kat.

De reiswieg kan ik inderdaad wel afdekken met een regenscherm.

Zitzak ga ik niet weggooien, ding was knetterduur. Maar de geur krijgen we er altijd wel uit, onder de douche en een heleboel Biotex.

4. LuckyMommy

LuckyMommy Fanatiek lid

17 feb 2010
    3.632
    1
    38
    Overdag bij mijn kids, Avonden & weekenden werken
    Ik zou me dus ook echt niet aanpassen aan mijn katten, ik hou van mijn katten maar van mijn kind hou ik toch echt meer dus ik kan me goed voorstellen als je de kat weg zou doen,, op zo'n manier kan het toch niet,, plus kattenpis op je kindjes spullen is ook niet echt gezond, al was je het wel natuurlijk.

Kan me voorstellen dat je er stront zat van bent.

5. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ja precies, ik hou heel veel van mijn dieren maar kom je aan mijn kind, dan kun je nog zo'n hoog knuffelgehalte hebben, dan is de keuze heel snel duidelijk.

6. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Als het echt niet iets medisch is dan zou poes bij mij zo de deur uit gaan. Ik laat mijn spullen niet verzieken door een kat. Begrijp me niet verkeerd ik ben stapelgek op mijn beestjes en een ongelukje kan altijd gebeuren maar als er steeds moedwillig op mijn spullen wordt gezeken dan is het een enkeltje de deur uit.

7. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik weet hoe erg het is,ik heb ook een kater gehad die overal in huis plaste.
    Hij was gecastereerd,dus dat was het probleem niet.
    Geen enkele plek sloeg hij over,de bank,bed,wipstoeltje,stapeltje boekjes op tafel enz.
    Haha,zelfs een keer op een stopcontact van een verlengsnoer,dat knetterde en rookte nogal.
    Heel mijn huis stonk gewoon naar de kattenzeik.
    Hij was onderzocht door een dierenarts maar geen medische oorzaak kunnen vinden.
    Hij heeft zelfs anti-depressieva voor dieren geslikt.
    Niks hielp.
    Toen ik op een avond in mijn bed lag hoorde ik hem naast mijn bed plassen.
    Toen was ik het zo beu dat ik de volgende ochtend de dierenarts gebeld heb om hem een spuitje te laten geven na 7 jaar ellende had ik er echt genoeg van.
    Ik heb geen spijt gehad van mijn keuze.

Succes met je keuze.

8. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Zelfde verhaal hier, ook een kat die overal plaste, altijd op spullen van de baby. Zelfs een keer in zijn kleding la die heel toevallig een keer openstond, echt al zijn kleertjes zaten onder de kattenpis. Alles geprobeerd, nieuw grind, opsluiten in 1 ruimte en zo langzaam laten wennen, feromonen spray, speciale bandjes, geurverspreiders, kattengras om haar te lokken naar bepaalde plekken enz enz enz. Niks hielp. We bleven opruimen en op een gegeven moment ben je het zo spuugzat om altijd maar overal op te moeten letten, alles dicht moeten doen, snachts je kat opsluiten, elke keer dingen weg moeten gooien.

En bij ons ook: de druppel was dat ze in de wandelwagenbak had geplast en ik niks doorhad. Aiden heeft echt twee dagen naar kattenzeik geroken, ik vond het zo afschuwelijk!! Bottom line was gewoon: ze zou er nooit mee ophouden wat ik ook zou doen.

En hoe lief ik haar ook vond, want echt ze was mijn maatje en ik had haar al zo lang en ik wilde haar echt nooit wegdoen, mijn eigen gemoedsrust en mijn spullen en mijn kindje zijn toch echt belangrijker.

Dus met veel pijn in mijn hart heb ik haar via marktplaats weggedaan. Een superlief stel die echt goed bij haar pasten. Eerst was ik bang dat ze ook daar zou plassen maar dat heeft ze nooit gedaan. En mijn kat was ook altijd superrelaxed en lief maar ik denk dat ze toch ergens last had van de stress van een baby. Ik ben zo blij dat ik die beslissing heb gemaakt. Ze is goed terecht gekomen, en mij binnen twee dagen vergeten denk ik, en ik heb geen last meer van dat eeuwige gezeik. Letterlijk en figuurlijk.

9. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Hmmm klinkt een beetje als een ego verhaal sorry! Maar wat ik ermee wil zeggen is dat de beste oplossing denk ik is om je kat weg te doen. Je hebt al veel geprobeerd. Ik denk dat je spullen en je baby idd belangrijk zijn. Je wilt toch altijd maar je zorgen hoeven te maken. Het voelt heel gemeen en egoïstisch om je lat weg te doen "alleen maar omdat ze/hij plast" maar dat is het niet. Het is gewoon zo vreselijk vies en als je een nieuw huisje voor dat beestje vind is het voor alle partijen de beste oplossing. Tuurlijk ga je je kat missen maar dat duurt niet eeuwig.

10. Tara86

Tara86 Actief lid

7 jun 2011
    372
    0
    16
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Daarom hebben wij onze 2 katten destijds weg moeten doen. We vonden/vinden het vreselijk en we missen ze, nu een jaar later nog steeds. Maar het ging echt niet meer.
    Eerst was het ook alleen op alle spullen van mijn dochtertje, toen op al onze spullen en toen plastten ze zelfs over ons heen!!!! Over alle meubels! Echt vreselijk!
    Na laten kijken, maar er was niks mee aan de hand, ze waren al gesterriliseerd.

We hebben ze toen met heel veel pijn in ons hart weg gedaan, en ondanks dat we ze nog steeds missen, want het waren schatjes! Zijn we er wel blij mee. Alles ging kapot, je humeur word er niet beter op en je reageert het bewust/onbewust toch af op de kat. PLus, dingen gaan kapot , worden vies en je bent alleen maar aan het opletten en poetsen. Blegh!

Ze wonen nu bij mensen thuis, die af en toe nog eens een filmpje op youtube zetten. Ze hebben het daar super naar hun zin, dus we weten dat we een goede beslissing hebben gemaakt!

11. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Maar dat vind ik dus een vreemde stelling: mensen met een mentaal probleem worden toch ook geholpen? Waarom zou je dat bij een dier niet willen proberen? Zeker als je zoveel van je kat houdt? Dit soort gedrag kan te maken hebben met angst, onzekerheid, stress, onrust, te veel drukte, geen mogelijkheid in huis om snel genoeg een (hoge) vluchtplek te kunnen bereiken, ga zo maar door! Iemand die niet specifiek kennis heeft van kattengedrag kan daar echt niet over oordelen. Katten doen niet aan pesten, ze uiten hun ongeluk. En ik zou dan alles wat mogelijk is willen proberen om te kijken welke oplossing daarvoor te vinden is. En dat wil dus niet zeggen dat een kat nooit herplaatst zou moeten/mogen worden, want natuurlijk kan dat in sommige situaties de betere keus zijn (maar dan denk ik nu juist aan de kat!)

Voor de goede orde: een in huis plassende kat is ook in mijn ogen een onhoudbare situatie waarvoor een oplossing gevonden MOET worden. Maar ik hoor dit verhaal wel vaker en krijg vaak de indruk dat men de conclusie trekt: "de kat doet het om te pesten", "ik heb alles al geprobeerd", "er is geen andere oplossing dan inslapen/herplaatsen", terwijl in mijn ogen er zelden door een (gedrags)deskundige naar de thuissituatie gekeken is.

Ik heb overigens helemaal niet de indruk dat TS er zo makkelijk over denkt en dat ze juist zoveel mogelijk alternatieven voor herplaatsen wil horen en proberen. Even dat daar geen misverstand over bestaat!:)

12. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    we hebben een aantal jaren terug een kat van mensen over genomen. deze kat pieste alles onder wat van hun baby was.
    dit begon de kat al te doen toen ze zelf nog niet eens wist zwanger te zijn. de kat rook/voelde het gewoon.
    ze kwamen thuis met een nieuwe maxicosie. ze hadden hem net uitgepakt en de man ging koffie zetten en de vrouw zette de doos buiten. tegen de tijd dat ze terug waren had de kat er al in geplast.

wij hadden toen nog geen kinderen en niks dus hebben toen de katten over genomen dus niks meer aan de hand.

de kat had daar te veel stress van de baby en zag het helemaal niet zitten. bij ons had hij de rust weer wat wel erg fijn voor de kat was.

katten zijn van nature solidaire dieren en vinden het heerlijk om een eigen plek te hebben en te kunnen liggen en luieren zonder gestoord te worden. de ene kat vind storen dat er iemand achter de kat aan jaagt om eens iets extreems te noemen en een andere kat vind veel geluid in huis al te veel.

maar om terug te komen op de overgenomen kat die keerde tijdens mijn zwangerschap weer terug in zijn oude gedrag en plaste alles er weer onder. wij hebben toen ervoor gekozen hem te herplaatsen omdat we hem er geen plezier mee deden.
    vooral omdat ik wist hoe hij was voordat ik zwanger raakte en hoe goed het met hem ging en hoe hij kon genieten van zijn leventje en met de komst van kleine veranderde dit te erg.

deze zelfde kat zit nu op een plek zonder kinderen en deze mensen zullen ook kinderloos blijven. dus nu heeft hij de ideale plek en het gaat enorm goed.

dus in jou geval denk ik ook herplaatsen naar een plek zonder kinderen. met name op het oog dat er nog een kleintje komt.
    het gedrag kan dan ook nog eens enorm toenemen.
    het overal plassen is niet alleen voor jou en de kleine vervelend maar ook voor de kat want van nature zijn het erg schone dieren dus moet het een oorzaak hebben en vaak is dat toch niet lekker in vel en stress.

wat je ook beslist veel succes en hoop dat je eruit komt. wij hebben er enorm veel moeite mee gehad maar nu een jaar later weet ik ook dat dit het beste was en met namen nu we weten hoe goed het gaat met hem.

13. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Dat mag je vinden Whabbit en wat mij betreft mag er best een gedragsdeskundige aan te pas komen hoor. Ik zou niet zomaar opgeven (ik denk dat geen enkele katteneigenaar dat doet) maar als het probleem zich blijft voor doen dat gaat poes toch echt de deur uit. Ik zeg nergens dat de kat het zou doen om te pesten en ook zou ik er persoonlijk voor kiezen om het beestje te herplaatsen en niet in te laten slapen. De grens van wegdoen zou voor mij misschien wat sneller bereikt zijn dan bij een ander maar ik pas er voor om continue in de kattenzeik te moeten zitten. Overigens vind ik de vergelijking tussen een kat en een mens met psychische problematiek dan weer een beetje vreemd. Een kat is een dier al zal dat bij sommige mensen weer anders liggen..

14. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Wat ik ermee bedoel is dat je wel bereid zou zijn tijd en geld te investeren als het een fysiek probleem is, maar niet als het een mentaal probleem is? De vergelijking met mensen trok ik om aan te geven dat dat soort problemen in een deel van de gevallen prima op te lossen is en helemaal niet zo hopeloos als het misschien in eerste instantie lijkt.
    Als je geen zin hebt om zo'n traject in te gaan en je hebt een goed herplaatsingsadres gevonden vind ik daar ook helemaal niets mis mee. Het gaat mij om de mensen die zeggen absoluut niet van hun kat af te willen en herplaatsen juist als laatse optie zien.

15. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Ik begrijp je wel hoor:) Ik denk (als leek dat wel) dat het vaak om een het afbakenen van het territorium gaat als een kat in huis piest en dat je daar vrij weinig aan kan doen al komt dokter Phil himself er aan te pas;)

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Ja en daar heb je het al: het afbakenen van het territorium is juist in LANG niet alles gevallen van in huis plassen de reden!:)
    (en ik ben dus geen leek!)

17. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Hoi,

Ik heb dat ook gehad met mijn kat Luna, ze deed overal op plassen! Ik heb er een tweede kattebak bij gehaald en nu is t opgelost, ik heb 2 katten en hebben nu ieder een bak:) misschien is dat een optie? of heb je er al 2? dan zou ik t niet weten namelijk, Luna wilde gewoon niet op de bak waar de ander ook al zijn behoefte heeft gedaan.. Succes!

18. Amfy

Amfy Niet meer actief

de kat van skatje gaat gewoon op de bak dus dat is het probleem niet.
    ze plast gewoon echt alleen over de spullen van Aiden/de baby

19. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    hoeveel kattebakken heeft ze? mijn kat deed ook voornamelijk in de box plassen, over de was enz... Ze ging ook wel op de bak, maar t hield echt op toen er een tweede bak kwam...

20. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Een kat in laten slapen....omdat hij plast....? Was herplaatsen dan geen optie?

TS
    Ik zou zeker de aangegeven tips nog proberen maar anders zou ik hem toch ook maar terug naar de boerderij laten gaan. Waarschijnlijk vind de kat het heerlijk daar en hebben jullie ook weer rust.
    Ben wel blij dat er toch voornamelijk mensen reageren die echt alles geprobeerd hebben voordat ze de kat weg deden....

Deel Deze Pagina