Wat als mijn vriend dood gaat?

Discussie in 'De lounge' gestart door Aapje22, 5 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aapje22

Aapje22 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.265
    42
    48
    Vrouw
    Pedagogisch medewerker
    Noord holland
    Ladies,

Ik heb samen met mijn vriend een dochter. Ik woon bij hem in en betaal niks mee aan zijn woning. De woning staat volledig op zijn naam en mijn dochter en ik staan hier wel ingeschreven.

Nu werkt hij op een booreiland. En is hij vaak weg. Hij krijgt gevarengeld van zijn werk. Nu vraag ik mij af: stel hij overlijd. Waar heb ik dan recht op? Sta ik dan op straat met dochter en al? We hebben geen samenlevingscontract niks. Niet getrouwd of geregistreerd partnerschap.

Ik vraag me af of het handig is een samenlevingscontract af te sluiten of iets dergelijks. We willen niet trouwen nog.

2. Within

Within Niet meer actief

Grof gezegd; dan heb je geen poot om op te staan.

Ik zou als ik jou was dus wel even wat op papier gaan zetten.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Dan ben je "overgeleverd" aan de erfgenamen, wss zijn ouders of broers/zussen. Ik zou dit wel rap regelen via een testament.

Je hebt in principe nu nergens recht op

4. Nathaliiej

Nathaliiej Fanatiek lid

20 nov 2012
    1.206
    1
    0
    NULL
    Utrechtse Heuvelrug
    Idd even een samenlevingscontract op laten stellen, of trouwen/geregistreerd partnerschap..

edit, of een testament;)

5. Saja87

Saja87 Niet meer actief

Dan heb je officieel geen recht op het huis.

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Zijn dochter heeft wel rechten en is de eerste erfgenaam

Dus niet zijn ouders

Tenzij hij zijn dochter niet heeft erkent

Maar je moet zeker wel iets gaan regelen

7. justme66

justme66 Fanatiek lid

22 aug 2010
    4.224
    0
    0
    is hij de vader van je kind? dan zou je kind alles erven en dan kan jij daar toch gewoon als haar moeder mogen wonen? of denk ik nu te simpel.....

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Als er geen testament is gemaakt, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Het wettelijke erfrecht is geregeld in boek 4 van het Burgerlijk Wetboek.

De wet deelt de erfgenamen in 4 groepen (bloedverwanten) in. Je gaat pas naar een volgende groep als de eerdere groep geen effect sorteert (wanneer de overledene in die groep geen erfgenaam achterlaat). De groepen zijn als volgt ingedeeld:
    groep 1: echtgenoot, geregistreerd partner, kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen;
    groep 2: ouders, broers, zusters en afstammelingen van broers en zusters;
    groep 3: grootouders;
    groep 4: overgrootouders.
    In beginsel erft iedere erfgenaam een gelijk gedeelte. Voor kinderen, broers, zusters, grootouders en overgrootouders geldt er plaatsvervulling.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik dacht dat hij niet de vader was.

In dat geval, ervan uitgaande dat hij haar erkend heeft, is zij erfgenaam en zal jij het vruchtgebruik mogen hebben. Maar dan nog is het erg verstandig om een en ander op papier te zetten!

10. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    dat dacht ik ook zo..
    Maar evengoed iets vast laten leggen ho
    or!

11. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    O ik dacht dat ze samen met haar vriend een dochter had...

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik dacht eerst van niet, maar las later haar startpost en las dat ze samen met haar vriend een dochter had.

13. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou zeker een samenlevingscontract op laten stellen, want je hebt nu helemaal niks als hem iets overkomt. Alles gaan over op jullie kindje en daar mag jij niet aan komen. Dit zal dan in beheer gesteld worden totdat ze er wel wat mee kan. Heeft je vriend een koopwoning, dan moet er geregeld gaan worden dat jij in de woning mag blijven door jou bij te schrijven in de akte of in een testament. Gaat het om een huurwoning, dan moet jij als mede eigenaar op papier komen in de huurovereenkomst zodat je er niet uitgezet kunt worden mocht er iets gebeuren. De rest kan allemaal in een samenlevingscontract genoteerd worden.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Nou als hij haar dus erkent heeft is de dochter de eerste erfgenaam

15. kvinna

kvinna Niet meer actief

Even nuanceren: ik neem aan dat hij zijn kind wel erkend heeft? Dan is zij erfgenaam. Volgens mij, maar daar ben ik niet 100% zeker van, moet jij als haar wettelijk vertegenwoordiger de nalatenschap dan gaan beheren. Bij een koophuis zou dat dus betekenen dat je daar wel kunt blijven wonen tot je dochter meerderjarig is.

Neemt niet weg dat ik toch een samenlevingscontract en testament zou laten opstellen en je zou melden bij het pensioenfonds van je vriend.

16. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik zou even een en ander op papier zetten. :) samenlevingscontract of iets dergelijks

17. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    huur of koop...
    in sommige gemeente is het zo sta jij langer dan een jaar ophetzelde adres kan je aanspraak maken op het huis...

koopmword het een erfgenamen kwestie

18. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Of het nu wel of niet zijn kind is.... ik zou gewoon als de gesmeerde bliksem een samenlevingscontract opstellen en liefst ook een testament. Dan heb je alles in één keer afgedekt.

19. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
  20. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    regel ook even de bankzaken mee
    stel je vriend heeft een rekening op zijn naam dan kan jij daar niet bij/aankomen.

Deel Deze Pagina