Er zullen er ongetwijfeld mensen zijn die het zowiezo vies vinden. Maar mijn kat wast mijn handen of gezicht vaker uit, tja...vriendschap? Nu ben ik ook gek op hem maar vroeg me af of het kwaad kan, want dat is het me niet waard. Ivm toxoplasmose of wat dan ook. Kattenliefhebbers die dit kennen en weten?
Ik knuffel ook heel wat af met onze kat en volgens mij is dit echt geen probleem hoor. Ben inmiddels 36+5 weken zwanger en met ons kindje gaat alles goed! Je mag alleen de kattenbak niet schoon maken en het is wel verstandig om je handen goed te wassen.
Ik zorgde er voor dat mijn katten mij niet likten tijdens de zwangerschap, maar daarbij moet ik wel zeggen dat 1 van de katten medicatie kreeg waardoor ik zelfs de kattebak niet meer mocht verschonen zonder handschoenen ook niet toen ik nog niet zwanger was. Als ik in aanraking kwam met zijn urine (in een wondje ofzo dan natuurlijk) kon het zware misvormingen veroorzaken bij de ongeboren baby dus daar ben ik altijd enorm voorzichtig mee geweest. Nu is hij helaas overleden maar mijn andere kater heeft suikerziekte dus die stinkt nogal uit zijn straatje en mag het daarom ook niet
Volgensmij kan dat geen kwaad. Ik denk maar zo.. ik heb zelf al zo lang katten/cavia's/ honden etc. Ik zal vast wel wat weerstand opgebouwd hebben. Zelf schep ik de kattenbak niet uit. Dat is nu de taak van m'n man
Hoi Wij hebben 4 katten en een hondje dus vooropgesteld we zijn gek op dieren. Nu ik dus zwanger ben heb ik echt mega irritatie aan ze hormonen? ? Loop ze heel de dag van me af te jagen hoop dat het snel over gaat. Kattenbak verschoon ik wel goed handen wassen dat wel. Likken kan denk ik geen kwaad maar vind dat sowieso smerig hihi
Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. Katten likken toch hun hele lijf? Is de kans dat je dan besmet wordt dan niet toch aanwezig als je kat jou likt? Vooral in je gezicht lijkt me dit toch echt wel een gevaar...
Ik denk dat er niet vergeten moet worden dat katten hun stront kont met diezelfde tong schoonmaken. Ik zou er echt wel iets voorzichtiger mee zijn tijdens zwangerschap. Ben trouwens gek op katten/honden hoor.. Echt niet anti knuffel ofzo maar is wel beetje raar om wel handschoenen aan te trekken wanneer je kattebak leeggooid, terwijl je die gewoon goed kunt wassen achteraf en vervolgens laat je je gezicht wassen door een tong die waar die bacteriën op kunnen zitten. Je gezicht ga je naderhand waarschijnlijk niet eens afwassen.
naar mijn weten komt toxoplasmose meer van jonge katten. staat in de meeste boekjes die ik hier heb. maar ik hoor weleens dat het voor alle katten geld. de meningen zijn hier dus over verdeeld helaas.
Wij hebben nog 3 katten (in de afgelopen 2 jaar 2 in laten slapen) maar ik ben wel voorzichtig met mn gezicht en handen laten likken. Zoals mvm2008 zegt, ze likken wel hun achterwerk en sowiso is een tong al een bron van bacteriën. Maar, ik ben met 12 weken geprikt op toxoplasmose en heb het in de 10 jaar dat we katten hebben niet opgelopen. Zou best kunnen dat alleen jonge katten het hebben, maar ik wil nu geen risico nemen maar nu ik weet het nog niet opgelopen te hebben stelt dat wel weer gerust. Maar als ik jou was ts, zou ik me niet uitgebreid laten likken!
Ik ben ook voorzichtiger. Maar misschien kan hij bij mijn oudste zoontje terecht. Die wil dolgraag de speciale wasbehandeling. Maar de kat hield de eer steeds aan mij.... Daarbij heb ik inderdaad al mijn hele leven katten. Ben met spelen ook vaak gekrabt. Heb honderden kattenbakken verschoond. (Dat doe ik nu niet) maar zal ook wel wat weerstand hebben. Bedankt voor de reacties!