Zoals de titel al zegt worden we gek van onze kat die elke keer als onze dochter slaapt haar wakker maakt. Hij gaat voor haar deur zitten miauwen, omdat hij graag naar binnen wilt. Ook klauwt hij vaak aan haar deur. Over het algemeen bleef onze dochter altijd wel slapen, maar de laatste week krijgt hij het elke keer voor elkaar dat ze wakker wordt. Bij ons thuis slaapt ze hierdoor krap een uurtje terwijl ze bij mijn ouders 2 a 3 uur achter elkaar slaapt.... Het is duidelijk dat hij erg graag haar kamertje in wilt, maar op welke leeftijd kunnen wij dit toestaan? De kamer zit nu op een haakje zodat we onze dochter kunnen horen. Helemaal dicht is geen optie, want dan slaapt ze niet... We worden er een beetje moedeloos van. Eerst deed hij het alleen overdag, maar nu ook s'avonds....
Waarom slaapt ze niet met de deur dicht?? Ze is pas 7 maanden toch? Ik denk niet dat ze zoiets dan doorheeft. En hebben jullie geen babyfoon? In ons oude huis hadden we de babykamer in de oude kamer van de kat zeg maar. Zij krabbelt ook zo aan deuren en miauwt dan ook zo hard, dus ik heb haar er maar in gelaten en meteen afgeleerd om niet in het bedje en op de commode te liggen. Het mandje aan de verwarming hebben we er laten hangen en daar ging ze altijd lekker in liggen. Ook in ons nieuwe huis ligt ze nog steeds in de babykamer. Het is wat vaker stofzuigen,maar verder gaat prima.
Ik denk toch dat de deur dicht de enige echte optie is . En de kat her-opvoeden. Daar mag de kat gewoon niet komen, hoe graag hij dat ook wil. Juist dat die deur op een kiertje staat maakt de kat nieuwschierig!! Doe de deur dicht en het wordt al snel saai voor de kat... er valt dan niets te zien of zoeken daar. Waarom slaapt ze niet als de deur dicht is? Daar moet ze toch aan wennen? Als je nou een keer je huis vol bezoek hebt (verjaardag/volle kamer of luidruchtig bezoek), en ze maken veel kabaal/kletsen/lachen in de woonkamer, dan wil je toch ook dat je de babykamer dicht kan doen? Ik zou het zeker gaan proberen, lekker de slaapkamerdeur dicht. Ze is nu nog maar 7 maanden dus kan ze prima aan wennen! Succes.
Als we de deur dicht doen wordt die kat helemaal gek.... hij gaat dan als een gek lopen klauwen aan de deur en nog harder miauwen. Ook vind ik de deur dicht geen prettig idee.... we hebben wel een baby foon, maar hoor haar liever gewoon zelf. Zodra we haar kamertje inlopen gaat de kat mee en die springt dan in de vensterbank om daar naar buiten te kijken. Ze moeten alleen via haar bedje en springen dan tegen de lamellen wat heel veel herrie maakt.. ik denk dus als we ze erin laten dat ze ook via haar bedje de vensterbank ingaan en dan is ze natuurlijk ook wakker... Ook vind ik het een eng idee als ze in haar bedje gaan liggen. Ze pakt ze ook al vast in hun vacht of aan hun staart en dalijk doet ze dat ook als ze in haar bedje zitten en dan ben ik er zelf niet bij. Lastig dus allemaal.....
We hebben afgelopen vrijdag onze verjaardagen gevierd met een huis vol visite en we hebben die kleine de hele avond niet gehoord... Ook kunnen we boven gewoon met elkaar praten en de wasmachine staat ook gewoon aan naast haar kamertje. Het enige waar ze wakker van wordt is die kat... het is ook echt een keihard geluid natuurlijk. Ik zal er nog even over na denken om de deur misschien dicht te doen. We hebben de kat net even 5 minuten op de gang gezet beneden en nu ligt hij al 30 minuten op mijn schoot dus dat is al een wonder! Dat heeft hij sinds voor mijn zwangerschap niet meer gedaan... Hij is altijd heel aanhankelijk geweest naar mij en ik denk dat hij het ook moeilijk vind dat hij de aandacht nu moet verdelen.
Voor mij was de keuze erg makkelijk. Ik moet er niet aan denken dat de kat (en wij hebben er 2) op de kamer van mijn zoontje komt. Wetend dat 1 van die 2 katten van mij het heerlijk vind zich op en vooral in iets te nestelen, nee dat vond ik juist doodeng. Zeker dat mijn 1e kat bij mijn zoontje in bed gaat op een moment dat ik het niet door heb. Mijn keuze werd daardoor echt wel makkelijker gemaakt. De deur dicht. Echt, na een weekje ben je eraan gewend, en je hoort 'alles' hoor. Babyfoon in je buurt en op de hardste stand. En mama's oren zijn vaak nog beter als de babyfoon Ik zou het toch het proberen waard vinden om die deur dicht te doen als ze slaapt. Risico's uitsluiten.
Waarom laat je de kat dan niet alleen in de huiskamer? Dus niet naar boven...of is dat heel stom gedacht... (heb namelijk zelf geen kat hihi)
Tja, ik denk dat de deur dicht of open de enige oplossing is, dit werkt niet zeg je zelf toch? En zelf horen of babyfoon? Daar maak je zelf een probleem van Uit ervaring weet ik dat katten het op een gegeven moment opgeven bij dichte deuren, dus je zou misschien alvast elke keer de deur dicht kunnen doen als de baby er niet in ligt en haar dan misschien een paar nachtjes bij jullie op de kamer kunnen laten slapen en de babykamer dan dichtdoen.
ohja, en tegen het krabben aan de deur kun je tijdelijk van dat dubbelzijdig klevend plakband aan de deur plakken. Dat vinden katten echt niet fijn als ze daar met de pootjes aan komen en zal hij het misschien afleren.