Kat ongelukkig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 4 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Dag allemaal,

Ik heb 2 katten. 5 jaar , geacastreerde kater, en 2 jaar oud, gesterilliseerde poes. Sinds dat de jongste kitten is bij elkaar en ging prima eigenlijk vanaf t begin.

Toen mijn zoontje werd geboren was de oudste met name flink van slag. Dit is langzaam aan goed gekomen, al zijn beide katten nog niet stapelgek op m'n zoontje. Hij is op lief voor ze maar erg enthousiast en dat vinden ze vervelend. Maar ze hebben een grote krabpaal staan en in de keuken en bijkeuken komt m'n zoontje ip niet, dus daar zitten ze rustig. Ook hebben ze een grote buitenren van 5 x 3 m met klimplanken etc (Drukke weg voor dus los buiten is geen optie)

Maar de laatste maanden is met name de oudste helemaal van slag. Hij heeft continue honger, zeurt constant om eten. We hebben t al opgedeeld in 3 porties IPV 2 en daar valt hij op aan alsof hij 4 weken niet heeft gegeten. Als er iets blijft staan, een bord oid likt hij het volledig af, ik vind dat best vies. Ook bijv de gootsteen, als we iets weg hebben gespoeld en t ruikt nog vaag naar iets, likt hij t schoon. Hij klimt nog net m'n bord niet in...
    Hij heeft geen wormen, ziet er verder gezond uit. Gebit etc is goed, hij gaat goed naar de bak.

Daarnaast vliegt hij steeds vaker de andere kat aan (dit is een poes). Vanaf af en toe eens een stoeipartij is t nu 3/4 keer per dag flink fanatiek. Zij schiet er vandoor en hij gaat haar achterna. Geen idee waarom, als het etenstijd is is t helemaal erg. Als hij wat later krijgt dan normaal is t ruzie in de tent.
    Maar ze liggen daarna rustig de hele avond tegen elkaar aan in de stoel te slapen...

Ik vind t sneu, hij is duidelijk niet blij op t moment en ik weet niet waarom. Ik weet ook niet wat ik er aan doen kan. ExtraEaandacht, lekker kammen, knuffelen, ander eten, war extra, t maakt allemaal niks uit. T is een flinke kater en is snel te dik dus echt meer geven is ook geen optie.

aIk kan m laten checken bij de dierenarts en aangezien t bijna tijd is voor z'n entingen zal ik t navragen, t lijkt echter niet lichamelijk. Ik zie niks aan m, hij lijkt geen pijn te hebben met aaien of kammen of optillen.

Wat kan ik voor m doen??

2. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Hoe is het gewicht van je kat , Toen wij thuis katten hadden stonden er de hele dag brokken en 1 keer per dag een beetje blik net als sommigen mensen hebben sommigen dieren ook meer eten nodig of het is eten zoeken uit verveling maar door die dingen kan er ook strijd komen tussen beiden katten.

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Haaj, hij weegt 5,5 kg maar is ook een flinke, grote kater. Als ik voer laat staan, eet hij zich helemaal ziek. Dit heeft hij altijd wel gedaan, maar t was altijd gewoon een lekkere eter. Nu eet hij alles dat los en vast zit. Z krijgen nu 3 x per dag een portie, allebei apart van elkaar.

4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Spelen jullie ook met hem?

5. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Ja, speelstok, muis, lampje... Hij zit ook graag op schoot te kroelen. Kan dan wel heeeel opdringerig zijn....

6. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Ook hier heb ik altijd eten staan. Eerste week hebben ze zich volledig ziek gegeten, tot spugen aan toe. Daarna wisten ze dat dat niet hoefde, omdat er altijd eten staat. En gaat het prima.

Verder kan hij gewoon even wat minder in zijn velletje zitten. Hebben wij ook wel eens toch? Komt bij katten ook voor.

7. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Wij hebben t ook geprobeerd, wel al jaren terug, maar toen at hij zich vol, was ziek, at een dag of wat minder, at zich weer ziek...... Ook heeft hij overgewicht gehad dus vind k een beetje risico...

En dat is zo, maar t is nu al bestbest tijd zo en we worden er ook een beetje gek van... Dus ik dacht, wie weet heeft iemand een supertip ;)

8. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Heb je feliway geprobeerd? Werkte hier fantastisch na de verhuizing

Ukkie1 vindt dit leuk.
  9. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Dan heb ik geen tips als die zich werkelijk ongezond dik gaat eten :( Hopelijk heeft iemand anders een oplossing .

Ukkie1 vindt dit leuk.
  10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Probeer feliway idd.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  11. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Nee, dat kan ik dan indd proberen!

12. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.802
    8.470
    113
    Vrouw
    Het lijkt alsof je over mijn katten praat.

Zijn 2 broertjes van elkaar, 8 jaar... hebben een echte haat/liefdeverhouding, vliegen elkaar soms in de haren en liggen 10 minuten later samen klef op de bank.

1 van beide heeft overgewicht gehad en heeft een programma gevolgd bij de dierenarts om af te vallen, is prima gegaan! Anderhalve kilo afgevallen. Dit met behulp van een balletje waar we zijn brokjes in doen. Op die manier kan ie en brokken niet zo opschrokken én hij beweegt meer. Gaat prima!

Ukkie1 vindt dit leuk.
  13. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Naar aanleiding van jou verhaal zou ik de kat op suiker laten checken, als het mijn kat was tenminste.

jupke en Ukkie1 vinden dit leuk.
  14. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Ik dacht ook gelijk aan suiker, ik zou dat even laten uitsluiten.

Hier is het zo dat als de ene kat zich niet lekker voelt de kat die zich wel goed voelt altijd ruzie zoekt met de ander.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  15. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Hmm... Misch een goed idee. Is dat met bloedonderzoek?

16. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bloed en urine meestal. :thumup:

Ukkie1 vindt dit leuk.
  17. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Glucose en schildklier laten checken idd.

Ukkie1 vindt dit leuk.
  18. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dit!! Voordat je zelf gaat dokteren...

Ukkie1 vindt dit leuk.
  19. Elletje

Elletje Fanatiek lid

Feliway is niet dokteren hoor;) het is gewoon een verstuiver die feromonen verspreid waar ze wat relaxter van worden. Die van mij was bijna helemaal kaal, slechte ontlasting, altijd gevoelig geweest op voeding. Dus voeding met hoog percentage vlees gaan geven. En feliway verstuivers gaan gebruiken. Binnen een paar weken zat ie weer geweldig in zijn vacht en wordt elk jaar kerngezond verklaard bij zijn check.

Neemt niet weg dat het zeker bij een te zware kat goed is om het even te laten checken.

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Inderdaad klinkt dit als diabetes. Dieren met veel te hoog suiker hebben veel honger, drinken meer en hebben net als mensen hoofdpijn waardoor ze erg chagerijnig kunnen zijn.

Deel Deze Pagina