Nou het is hier weer feest de katten moeten hun wormenkuur hebben. Normaal gesproken gaf ik dat via zo een spuitje, maar nadat de laatste 2x zowel ik als de kat en mijn hele vloer eronder zat en de kat bijna niks heeft binnen gekregen heb ik pillen gekocht. De eerste keer probeerde ik het door het eten te doen. Nou daar trapte ze dus mooi niet in en dat eten lieten ze gewoon staan. Na 2 dagen heb ik dat dus maar weg gegooit. Nu heb ik weer pillen gekocht en de dierenwinkel zegt dat ik het beste het gewoon in het bekkie kan stoppen en dan der bekkie dicht moet houden voor ong een min en even der keel moet kriebelen want dan slikt ze het door. Nou mooi niet dus 😬 Inmiddels ben ik dus al de halve middag bezig om de pil erin te krijgen maar zelfs nadat ik dat bekkie 5 minuten dicht heb gehouden verdomd ze het om door te slikken. Het enige wat is bereikt is het feit dat ik nu onder de krassen zit, zwaar gefrustreerd raakt en best pissig aan het worden bent. Lekker met al die hormonen -.- Vanavond gaat mijn vriend helpen om die pil erin te krijgen, maargoed iemand die alleen is moet dit ook zelf doen dus moet het mij toch ook alleen lukken. Wie heeft de tip??
als je het pilletje in wat lekkers stopt en dan in haar bekkie stopt, slikt ze het dan ook niet door?
Kat in de houdgreep kin omhoog brengen pil zover mogelijk achterin de keel werpen. Mond dicht doen kin nog steeds hoog houden. Aaien over het keeltje zitten kleine bobbeltjes daar over aaien daar zit het slik reflex. Succes
Wat voor pilletjes heb je? Er zijn namelijk ontworm pillen die de meeste katten wel lekker vinden Wij hebben zelf Milbemax voor onze kat (deze vind hij niet lekker) maar die mag je fijn stampen en dan doen wij hem altijd door een half zakje natvoer heen. Als er een hoop poeder in een hapje zit vind hij het niet lekker, maar met een beetje hulp eet hij het wel op. Als je de pil in het bekje stopt, gooi je hem dan wel zo ver mogelijk achterin? En houd je zijn bek dan goed dicht en achterover? Eventueel zou je nog een pillenschieter kunnen proberen, dan komt de pil automatisch ver achter in de bek terecht, maar het gedeelte bek dicht houden en wrijven over het keeltje kom je niet onderuit vrees ik.
Bij mijn kat net zo'n drama. Uiteindelijk die pil helemaal tot poeder geplet met een lepel en dat door haar voer geroerd. Daar at ze uiteindelijk een groot deel van op. Nog steeds niet alles, maar beter dan niks...
Oooh ben ik blij dat ik dit niet meer hoef te doen dat was hier ook altijd zo een drama! Heb nu druppeltjes die ik elke week over het eten moet doen. Het heeft geen aparte smaak, dus de kat merkt er niets van. Sinds gebruik ook echt geen last meer gehad van worpies. Je kunt eventueel het pilletje verpulveren en dan door natvoer doen?! In de hoop dat de kat het dan niet merkt.
Nee de pil in nat voer werkt echt niet ze neemt 1 hap en loopt er dan voor weg. Helemaal fijn gestampt en al. Ik heb nu de pillen van mansonil. Mijn andere kat was 1 minuut werk en die gaf zich eigenlijk gelijk gewonnen. Ik ga het straks nog eens proberen en dan de pil zover mogelijk achterin der mond stoppen. Ze houd der kaken ook echt stijf op elkaar dus het is al een strijd om der bekkie open te krijgen.
Pak haar hoofd van onder (of van achter net wat je het fijnst vind) stevig vast en druk met je duim en wijsvinger net na het punt waar de kaken bijeen komen. Als je dat bij jezelf doet merk je al dat je niets liever wilt dan je kaken openen en gelukkig werkt dat bij een kat net zo. Wel even zorgen dat je haar onderlijf ook enigzins vast hebt omdat ze zichzelf anders alsnog uit de klem kan wringen.
Doe het hier ook zoals de dierenwinkel zegt. Maar keel echt masseren, al gaat het een stuk makkelijker met twee. Kan je haar echt lang genoeg vasthouden. Anders inderdaad in iets erg lekker stoppen? Al ziet ze je ondertussen waarschijnlijk al lang aankomen.... Veeel succes nog!
Ik ga meestal op mijn kniën zitten, kat tussen mijn knieën, met mijn rechterhand over haar koppie heen, met mijn linker hand middelvinger op de onderkaak en zo het bekkie open doen en dan met mijn wijsvinger en duim de pil in haar keeltje laten vallen (klinkt een beetje omslachtig maar dit werkt het beste) Ben dierenartsassistente dus moet dit best vaak doen... Volgende keer is profender misschien een optie, dit zijn ontwormpipetjes die je gewoon op de huid kunt aanbrengen. Succes!
Blike1987- thanks dat ga ik even proberen. Ze vind me gelukkig nog steeds lief dus ga der zo weer even rustig benaderen. En dan weer een poging wagen
Ik ontworm een niet handtamme boerderijkat alsvolgt: Dikke oude jas aan Pil klaarleggen Kat pakken en rustig melden dat het even niet zo leuk word. Kat onder de arm, nekvel grijpen, pil zo ver mogenlijk!!! In de bek. Meestal mik ik ze op goed geluk met een vaartje erin, bek dicht en met ritme over t strotje vrijven. Klaar. Fijner vind ik de tube met zalf. Dan duw ik ze plat op de tafel en dan het zelfse riedeltje. Alleen hoef je dan de bel niet open te doen, maar kun je het zo in de wang spuiten.
Wat ik ook vaak doe (ben ook dierenartsassistente) is een spuitje met water er achteraan in de bek, dan moeten ze namelijk wel slikken.. Dat gezegd hebbende, op de praktijk lukt het me altijd, maar hier thuis een erg eigenwijze kat waar het mij ook niet bij lukt haha..