Mijn vriend en ik overwegen om een kitten te kopen. We wonen in een appartement op de tweede verdieping. Ik twijfel een beetje omdat ik schrik heb dat een kat zich hier niet zo goed zou voelen. We hebben geen tuin. Het terras is groot genoeg, maar ik maak me nu al zorgen, stel dat de kat naar beneden springt? Zijn er katten die er niets op tegen hebben om heel de dag binnen te zitten? Ik heb zelf niet zoveel ervaring met huisdieren. Mijn vader is er radicaal tegen. Stinkt alleen maar zegt hij. Maar als ik een kitten of een kat zie dan kriebelt het wel vanbinnen. Iemand die hier ervaring mee heeft? Groetjes Hilli
Hier een katteneigenaar die altijd zijn katten binnen heeft en ook op een appartement woont. Het kan echt geen kwaad, zeker als niet als je van kitten af aan laat wennen dat ze binnen moet blijven. Mijn 2 katten zijn eigenlijk buitenkatten, maar kunnen erg goed tegen het binnen zijn. Ze hebben een grote ruimte om in te vechten/spelen/stoeien en gewoon leven. Succes met je beslssing, Groetjes,
Je kunt eventueel ook van dat gaas voor je balkon doen. Dan kunnen ze wel buiten lopen maar niet van het terras afspringen. Mijn katten werden gek binnen, dus liepen we altijd met ze mee naar buiten en keek ik af en toe naar beneden of ze weer naar binnen wilden. Nu hebben we een tuin en ik merk dat ze dat veel fijner vinden. Maar dit zijn dan ook ex-asielkatten die niet anders gewend zijn. Als je een kitten laat wennen om alleen binnen te zijn, is er geen probleem. Katten zijn echter wel groepsdieren. Ze waarderen het wanneer er nog een vriendje aanwezig is (lees: nog een kat). Liefst een andere kitten, zoals broertje of zusje. Haal je een kitten uit het asiel? Er zitten er op het moment honderden! Je hebt veel meer keus, je weet zeker dat de kittens gezond zijn (want worden altijd door dierenartsen onderzocht en ingeent) en de castratie/sterilisatie is bij de prijs inbegrepen. Zo, weer even het dierenasiel gepromoot, altijd goed!
Ik denk dat het heel goed kan, als de katten niet anders gewend zijn. Ik heb een heilige birmaan die ook alleen binnen blijft, af en toe doe ik haar aan een lijntje naar buiten, maar zo geweldig vind ze het niet buiten. Ze vind het veelste koud haha. Maar het ligt er ook aan hoe groot je appartement is, als het heel klein is met alleen een woonkamer en slaapkamer, dan zou ik het niet doen. Een kat moet wel genoeg ruimte hebben om zijn energie kwijt te kunnen.
Ik heb met mijn 4 katten op een appartement gewoond op de 5e etage en dat is altijd goed gegaan... ik vond het erg veel dieren tov de ruimte, maar ja, mijn vriend en ik gingen samenwonen en hij had 2 katten en ik ook Nu wonen we alweer anderhalf jaar in een eensgezinswoning met een tuin en de katten vinden het heeeeeerlijk om naar buiten te kunnen. Misschien kun je in het asiel kijken naar een al wat oudere kat waarvan bekend is dat hij/zij niet graag naar buiten gaat?
k heb er 2 in een appartement! 1 is 5 jaar en de andere is net 5 maanden en het gaat heel erg goed geen problemen hoor.
Nog een voordeel van een kat uit het asiel halen: je kunt daar aangeven dat je op een appartement woont, zonder tuin en dan hebben ze daar meestal genoeg leuke katten die niet beter weten en altijd al zo hebben gewoond. Heb je 2 voordelen: 1. Je weet dat je nieuwe kat een flatte-kat is 2. Je helpt er een leuke asielkat (of 2!) mee! Veel plezier met uitzoeken! p.s. een kitten blijft maar heel even kitten en is daarna ook een gewone kat, dus een leuke kat uit het asiel die misschien geen kitten meer is, is toch ook een mooie optie?
Volgens mij weet je nooit wat je in huis haalt op gebied van karakter als je een kitten neemt. Ik woon op het moment ook nog op een apartement en heb daar 2 katten gehad. De ene kat was een echte binnenkat en had het prima naar haar zin, de andere was niet te handhaven binnen ook al hadden we deze van kitten af aan. Het hangt dus echt van de kat af.
Katten in een appartement gaat prima hoor! Wij hadden altijd een gewone htk kat en een cornish rex op de vierde verdieping. Onder toezicht kwamen ze ook wel gewoon op het balkon. Ze wisten niet beter. Ben zowieso niet zo'n voorstander van katten buiten trouwens.
Ik woon in een gewoon rijtjeshuis en heb 2 katten (als kitten uit asiel gehaald). Ik hou deze al vanaf dag 1 binnen en ze hebben er echt geen problemen mee! Ze zitten graag naar buiten te loeren voor het raam maar hoeven niet buiten te komen. Wel zou ik je aanraden om er 2 te nemen, zo kunnen ze elkaar vermaken. Kan me voorstellen dat als je er 1 neemt dat die zich gaat vervelen! Hier zijn ze nu bijna 2 jaar en niks geen problemen gehad!
Ook wij wonen op een appartement en onze kat doet het hier heel goed. We hebben wel een terras en af en toe mag hij even buiten, we zien wel dat hij daar erg van geniet maar gaat vanzelf terug snel naar binnen.
wij hebben ook een kat..we hebben gaas gespannen want we zitten best hoog..soms gaat ze wel eens op de reling lopen maar dat gaat altijd goed gelukkig! verder hebben we best een groot appartement waar ze rond kunnen rennen..dus het gaat best wel hoor maar er moet wel ruimte zijn natuurlijk
Wij hebben ook 3 katten, 1 HTK en 2 brits kortharen, en wonen in een appartement. Mijn katten komen nooit verder dan het (afgezette) balkon en dat vinden ze alle 3 goed. Ze durven niet eens de voordeur uit als die openstaat ! Als je ze het van kleins af aan aanwent dat ze niet buiten mogen komen, missen ze er, mijns inziens, niks aan en zijn ze binnen net zo gelukkig
Waarom niet? Ik snap dat je een raskat niet graag naar buiten laat gaan, maar een gewone htk kat wel toch? of is er een kattenkiller actief bij jullie? Als onze kater niet buiten komt, wordt ie helemaal gek. Maar ja, hij is het dan ook gewend. Ik heb ook twee oudere katten uit het asiel gehaald. Ze konden me precies vertellen wat hun karakters zijn en wat ze nodig hebben. Ik ben blij dat we niet voor een kitten zijn gegaan, want het zijn echt geweldige beesten! (behalve 's morgens vroeg als ze eten en aandacht willen en ik wil slapen...)
Dit gaan mensen misschien heel zielig vinden, maar ik heb 3 katten, een woonhuis en een tuin. Maar mijn katten komen ook niet buiten. Ze zijn niet van een bepaald 'merk' gewoon lekkere gekke huis/tuin en keukenkatten. En ze missen er volgens mij niets aan (ze komen wel door heel het huis) Waarom ze niet buiten komen? De eerste 4 jaar van hun leven hebben ze op een flat gewoond, samen met mn man. (toen nog vriend) ze kenne de gevaren ook niet en er rijdt hier achter een stadbus (1 keer in de 10 minuten) Ben gewoon zo gek op ze, dat ik bang ben dat er wat overkomt.
Bedankt voor de antwoorden. Ja een kat uit het asiel lijkt me wel wat. Mijn schoonmoeder heeft haar kat ook uit het asiel gehaald en het is een schatje. Mijn appartement is groot genoeg, dus dat is al zeker geen probleem. Er staat een muurtje rond het terras met maar een klein stukje railing. Daar kan ik idd gemakkelijk gaas tegen spannen. Jullie hebben me overtuigd. Nu alleen mijn vriend nog 100% overtuigen dat het echt geen kwaad kan dat de kat geen tuin heeft. Maar dat komt wel in orde.
hier ook 3 katten op een bovenverdieping met dakterras en balkon. Het dakterras heb ik afgezet met kattenschrikdraad. Ik ben ook niet zo'n voorstander van katten buiten of het nou wel of geen "merkkatten' zijn. en als je perse een kitten wil en je regelmatig van huis bent dan zou ik er gelijk twee nemen.
Ik heb niet alles gelezen, maar wij hebben ook een kat uit het asiel. We hebben drie jaar met hem in een portiekwoning met een klein balkonnetje gewoond. Drama. Het beest was compleet neurotisch en kon zijn energie gewoon niet kwijt daar wat zich uitte in gedrag als dingen slopen, de hele dag achter je aan lopen, 's nachts miauwen en aan de deuren krabben, vuilnisbakken openmaken en alles wat op het aanrecht lag wat je vergeten had, vrat hij op. En dan altijd op die bak gaan zitten bouten als net aan tafel schuift, zodat alles stinkt. Uiteindelijk zijn we verhuisd naar een eengezinswoning met tuin in een rustige buurt. Hij gaat hier lekker naar buiten, heeft een kattenluikje en zit vaak voor met de buurkatten. Het is een totaal andere kat geworden, heel rustig en tevreden. Ik zou het nooit meer doen. Maar goed, wie weet kan niet elk karaktertje er tegen en het zal ook vaak best wel goed gaan, maar ik hoef het niet meer op die manier.
Wij hadden vroeger twee katten, in een rijtjeshuis met tuinen. Allebei zijn ze als kitten bij ons komen wonen. De ene was vaker buiten dan binnen (bleef soms dagenlang weg, bleek later dat ze nog een paar 'logeeradresjes' had; die bleef alleen thuis als ze niet zo lekker was of als het heeeeeel koud was) en de andere wilde nog wel eens in de achtertuin kijken, maar zodra er een hard geluid buiten was rende ze meteen naar binnen. Kortom: het hangt he-le-maal van het karakter van de kat af. Veel plezier met het uitzoeken van een leuke kat!
Euhmm...mijn HTK kostte misschien aanzienlijk minder dan m'n 2 raskatten, maar is me daardoor echt niet minder waard .... Ik wil gewoon niet dat mijn katten buiten komen, puur omdat er de kans bestaat dat ze worden aangereden, vergiftigd o.i.d. Er zijn uiteraard mensen die er anders over denken en dat misschien wel zielig vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat mijn binnenkatten net zo gelukkig zijn als een kat die wèl buiten komt.