Ik ken mijn man nu sinds 5 jaar en sinds die tijd doe ik mee met hun Sinterklaasfeest. Zij doen met de hele familie cadeaus kopen voor elkaar voor een bedrag van 10 euro. Dat is althans het idee. Inmiddels zijn we met z'n 12-en, waaronder ons gezin met z'n 3-en is: man, dochter en ik. Wij kopen dus in theorie voor 30 euro pp aan spullen voor de anderen. Wat mij betreft prima, je krijgt het ook weer terug. Maar daar gaat het mis. Ik ben heel precies en ik houd me aan het bedrag wat we afgesproken hebben in het begin, maar de rest is er niet duidelijk over hoeveel ze uitgeven en doet maar wat. Vorig jaar heb ik het er ook al over gehad maar ik krijg geen duidelijkheid. Uiteindelijk had ik het idee na die tijd minder te hebben gekregen dan wij hadden uitgegeven. Dat vind ik gewoon niet eerlijk. Ben ik zo raar dat ik duidelijkheid wil en afspraken wil maken? Natuurlijk hoeft het niet op de euro nauwkeurig maar we kunnen toch een richtbedrag afspreken? Wat vinden jullie? Ik kan me er heel erg druk over maken en het staat me nu allemaal zo tegen dat het plezier om alles te kopen en klaar te maken met gedichten me ontnomen is en dat het van mij niet meer hoeft....
Dan koop jij toch ook gewoon goedkopere cadeaus? Ik zou mij er niet heel druk om maken. Zelfde als met verjaardagen. Ik verwacht ook niet dezelfde prijsklasse terug.
Is het 30 per persoon oftewel 90 voor het gezin? Of 30 voor het gezin? Als je het gevoel hebt dat de anderen iets minder besteden, dan doe jij dat toch ook? Immers je hoeft de kassabon toch niet laten zien.
nou als ik zo sinterklaas moest vieren dan stopte ik heel gauw. vind het een beetje "gezeur". kijk als jij nou een leesboek koopt van 10 euro en je krijgt maar een doosje lucifers terug iedere keer zeg ik ja is lullig maar dan koop jezelf ook gewoon voortaan goedkoper. maar een 1, of 2, 3 euro's. nee om zulke onbenulligheden kan ik me echt gelukkig niet druk maken.
Een advies.... Laat het los. Het kost je nu energie en frustratie. Je ergert je, en dat voor een paar euro. Koop gewoon zelf dan ook dingen voor wat minder dan tien euro. En leg je er verder bij neer. Want waar gaat het om... De gezelligheid of ....?
Ik vind je eerlijk gezegd een beetje zeuren,mals iedereen het uitgegeven bedrag moet verantwoorden is de gezelligheid er snel af, lijkt mij. Wij vieren het hier ook met 13 man, verdeeld over 4 gezinnen en wij geven gemiddeld zo'n 15 EUR pp uit, maar dat betekent ook dat er soms wel eens cadeautjes van een tientje en soms van 25 EUR bij zitten, maar net waar we tegenaan lopen. Als de bufgetpolitie zich ermee gaat bemoeien is de lol er snel af lijkt me. Dus ik zou zeggen: geef uit wat je wil en maak je vooral niet druk om de rest. Vind je dat je te weinig krijgt,man geef je zelf ook minder.
maak je er niet te druk om! Geef wat minder uit als dat prettig voelt?! Ik vind het echt super leuk om kadootjes te geven.. tot grote schrik van mijn schoonfamilie. (die deden dat nooit ) Dus elk jaar met verjaardagen , kerst, sinterklaas, maar ook zomaar, koop ik van alles wat ik leuk vind om te geven. Ik kijk niet echt naar bedragen (ja, we moeten het bedrag zelf kunnen missen), als ik het maar leuk vind om te geven. En het allermooiste is, als ik die blije of soms emotionele gezichten zie als ik het geef. Daarvoor doe je het toch?! Alleen bij kinderen (broertjes/zusjes/neefjes/nichtjes) zorg ik dat ik rond dezelfde prijsklasse zit, niet dat de een een nieuwe fiets krijgt en de andere een sticker zeg maar. (extreem voorbeeld).
Nee dat zou mij niet zo uitmaken. Kijk 5 of 50 euro is nogal een verschil maar tot 10 euro kan er toch niet zo vreselijk groot verschil inzitten?
Leuke Sinterklaas! Precies kijken wie wat uitgeeft.. Wat mij betreft een gevalletje LB (lekker belangrijk). Ik zou kopen wat ik wil kopen. En het werkelijk onbelangrijk vinden wat ik daarvoor terug zou krijgen. Ik heb dit soort dingen al zo vaak meegemaakt. Tja de een heeft meer te besteden, de ander heeft er minder mee, weer een ander koopt misschien voor mij een veel te gek (duur) cadeau... Het gaat om het gebaar, de gezelligheid, etc etc. Zeker als het om familie gaat kan ik me er niet druk om maken.
Daarom spreken wij af voor Sinterklaas tussen de 5 en 10 euro uit te geven per volwassene. En het zou me echt niet uitmaken als ik dan iets krijg was 3,95 was als dat echt voor mij gekocht is.
Daarom hebben wij geen bedrag afgesproken. Mijn broer en schoonzus kopen voor ons iets vaak rond de 10euro. Maar gaan daarnaast helemaal los met het kopen van kadootjes voor onze kinderen. (zij hebben zelf geen kids). Mijn moeder koopt vaak wat duurdere dingen, ze kan het missen en vindt het leuk om te geven. Wij geven zelf ook wat duurdere cadeaus aan mijn broer en schoonzus en mijn moeder. Aan mijn moeder omdat ze ook nog veel oppast op onze dochter en vaak voor ons klaarstaat (en dus niet per se omdat zij ook een groter cadeau aan ons geeft) en aan mijn broer en schoonzus omdat ze zo lief zijn om zo gericht kadootjes te kopen voor onze kindjes. Vind ik wel dat we hen ook wat moois mogen geven, ook al is dat dan wat duurder. (Zo krijgt mijn broer dit jaar één of andere sushi-cube ofzo met een receptenboek enzo, mijn schoonzus een set om zelf kaas te maken, ze is erg van het biologisch, zelf maken etc. en mijn moeder kaartjes voor de top2000 in concert in ahoy)
Dan koop je toch zelf ook wat minder, blijkbaar maakt dat voor hun niet uit. Zou er niette moeilijk over doen.
Zo blijkbaar zit ik er helemaal naast met mijn mening En vinden de meeste mensen mij zeuren. Ik had verwacht dat ik niet de enige was die er zo over dacht en dat er veel mensen het met mij eens zouden zijn. Ik ben gewoon heel erg van het willen weten waar ik aan toe ben maar blijkbaar is dat met dit thema niet belangrijk
Ik begrijp te wel, hier ook een chaos aan cadeaus en dan zijn ze vooral voor mn schoonzus.... Want die is maar alleen. Gun haar het echt maar tis elke keer erg scheef als met twee boodschappen tassen vol met cadeautjes naar huis gaat en manlief en ik elk twee dingetjes krijgen. Of veel cadeaus voor iedereen of je houdt je alleen aan het getrokken lootje.
Ik snap TS eigenlijk wel.. Als je iets afspreekt is het toch wel zo netjes om je eraan te houden? Wij doen aan lootjes trekken voor 15,00 , uiteindelijk iets gekocht voor 14,00 en dus denk ik dan: ah nog een euro over, daar haal ik een chocoladeletter van. Je spreekt toch niet voor niks een budget af? Als je het niet kan betalen, geef je dat vooraf aan en pas je het bedrag aan. Maar zou het sneu vinden als iemand anders druk voor mij is om voor 15 euro wat te kopen en ik denk zelf bij 9 euro, ach vind het wel mooi geweest.
Nou ik snap je helemaal. Als je een bedrag afspreekt van 10 euro p.p dan moet het ook 10 p.p. zijn en niet ineens maar 5 euro ofzo. 'n euro meer of minder maakt mij ook niets uit. Had eigenlijk ook wel verwacht dat er meerder zo over dachten...
Ik vind het ook niet meer dan normaal dan dat je je aan het budget houdt (eerder erboven zit dan eronder). Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is.
Maar een chocolade letter van de bakker kost 5.95 euro, een van de lidl 1.95 euro Vraag je ook welke winkel iets gekocht is?
Nee oké maar ik zeg al ik kijk niet op een euro En je kan heus wel zien aan de verpakking of het een dure of goedkope chocoladeletter is...