Katten plassen vaak om één van de volgende redenen: medisch (blaasgruis / struviet), stress of dominantie. Medische redenen zijn het makkelijkst te verhelpen. Daarna de stress. Dominantie blijft altijd een lastige en is vrij moeilijk te verhelpen. In de geval van blaasproblemen: vang een plasje op met katkor. In geval van stress: zoek de stressbron (verhuizing / verandering?) en elimineert deze. Je kunt daarnaast een feliway verdamper in het stopcontact doen en evt. aan de dierenarts vragen of hij Telizen of Clomicalm voor wil schrijven. Telizen is een natuurlijk kalmeringsmiddel. Dat kan geen kwaad. En dominantie.... Tja.... Daar kun je weinig aan doen behalve de hierboven beschreven middeltjes proberen. Wat betreft het schoonmaken van de plek: koop een middel dat alle geuren volledig verwijderd, want katten zoeken steeds hetzelfde plekje op. Schoonmaken met chloor moet je inderdaad NIET doen, want katten vinden dat over het algemeen een lekker geurtje. Wij gebruiken het daarom om de kattenbak mee schoon te maken, als een soort extra allure, zeg maar In de was gooien is absoluut niet voldoende om de geur te verwijderen en daarom blijft hij de plek opzoeken....
Yep, buitenkant deur en muur erlangs met biotex blauw afsoppen en dan pure alcohol erover heen sprenkelen, flinke hoeveelheid. Hier ook zo'n zeikkater, geen blaasgruis oid maar last van de buurkat. Mat ligt nu nog in de schuur, durfden we afgelopen najaar toch nog niet binnen te leggen. Wat hier erg hielp tegen de kat van de buren: een stuk gaas voor de deur en daar een schrikdraadaparaat op aangesloten. Binnen de kortste keren was buurkat foetsie . Kun je zielig vinden maar scheelde voor die van ons een hoop stress. Kijk ook even naar wat voor vulling je in de kattenbak hebt. Kunnen ze ook problemen mee hebben.
Wij hebben dit probleem ruim anderhalf jaar gehad. Tot mijn verdriet heb ik toen een ander plekje voor onze kat moeten zoeken. Later bleek het een opluchting te zijn, omdat de kat ons leven ging bepalen. Ik heb van alles geprobeerd. Eerst de medische redenen uitgesloten door meerdere malen urine op te vangen en te laten controleren door de dierenarts. Vervolgens peper, alufolie, heel veel verschillende schoonmaakmiddelen, mispoes, feliway, antistress band, koffiedik geprobeerd, mar niets hielp. De mat konden we allang niet meer laten liggen want die werd elke keer verziekt door de plaslucht. Vervolgens hebben we nog een soort laserapparaatje aangeschaft die een hele hoge pieptoon gaf als de kat in de buurt van de mat kwam, daar had de kat een hekel aan maar wij en onze gasten ook, was niet echt goed voor je gehoor. Ik heb ook nog contact gezocht met een gedragsdeskundige, maar die kon me ook niet direct helpen. De oorzaak was bijzonder hoogstwaarschijnlijk dominantie door buitenkatten in de buurt. Ik hoop dat de kat nu gelukkig is op haar nieuwe plekje, gelukkig heb ik haar nieuwe baasje nooit horen klagen. Bij ons bleek het dus niet op te lossen.
Gedragstherapeut erbij halen. En dan niet zo'n "zelfbenoemde", maar vraag naar een goede bij de dierenarts. Als je er op een korte termijn bij bent, zijn sproeiproblemen over het algemeen binnen een maand of twee op te lossen. Telizen, Clomicalm en/of Feliway al geprobeerd? Medische reden al uitgesloten?
Het is een veelvoorkomend probleem, waar je veel ménsen over hoort. Er kunnen meerdere factoren zijn waardoor een kat /poes problematisch plast (vaak op één bepaalde plek) Wij hebben hier ook een poes die dat deed, we hebben haar als eerst bij de dierenarts binnenstebuiten laten trekken, maar er werd niets medisch gevonden. Qua leefomgeving was er niets veranderd, gedragstherapeut kon ook niets voor ons doen en toen zat ik echt met mijn handen in het haar, want ondanks ik de instelling heb om nooit een beest weg te doen, omdat ik ze zelf 10 jaar geleden uit het asiel heb gehaald om het beestje een beter en liefdevolle leven te geven. Maar op een gegeven moment ging het onze leven beheersen en ik het niet verantwoord vond voor de gezinssituatie, zeker met 2 kleine kinderen. Toen las mijn man op internet, dat katten nooit eten op de plek waar ze hun behoeftes doen. Dus wij haar etensbak op de deurmat gezet, en nu plast ze al bijna 3 jaar niet meer buiten de bak. Wij hebben trouwens geen schoonloopmat meer gekocht, maar een rubberen buitenmat neergelegd. Wat ik trouwens vond helpen tegen de kattenpiesstank was de plek schoonmaken met wasmiddel, dat neutraliseert de geur, en helpt het maskeren. Heel veel succes met de tips die je hier krijgt, want het is zeer vervelend.
Wij hebben ook een kat die spoeit/plast. Bij de geboorte van onze dochter deed ze het heel erg. Dit wat toen echt gedragsmatig. Nu opeens, na een paar maanden begint het weer. We hebben urine opgevangen maar dit keer blijkt er wel struviet in te zitten. Toch hebben we OOK medicatie gekregen voor rust/stress. Wij hebben Zylkene en het werkt erg goed. Dit hebben we de vorige keer ook gekregen, ze at en dronk niet meer door de stress en na Zylkene werd ze langzaamaan weer normaal. Soms is de oorzaak niet te vinden, waarom onze kat het na een paar maanden (na de geboorte) wéer doet??? tja, de dierenarts zegt dat het zelfs kan komen door andere luierdoekjes of een baby die opeens 'mama' zegt... maar voor je daar achter bent en die elementen van stress kun je nou eenmaal niet wegnemen.
Als dat probleem plotseling is ontstaan dan kunnen er 2 dingen zijn, 1 ze heeft blaasklachten en daar kom je alleen achter als je naar een DA toe gaat en 2 er is iets veranderd in huis waardoor ze een beetje van slag is? Is ze trouwens gesteriliseerd? Als dat niet is dan kan het ook zijn dat ze katers probeer te lokken want het is nu de tijd voor kittens.
Het is inderdaad vreselijk irritant. Ze doet het alleen als de mat er ligt, als deze er niet ligt, is er ook niets aan de hand. Ze is inderdaad enige jaren geleden al geholpen. Ik denk dat ik vanavond de voordeur maar eens ga schrobben en een nieuwe mat ga kopen!
Onze poes begon hier vorig jaar mee. Om gek van te worden, ze 'zeek' gewoon asociaal van zich af wanneer het haar uit kwam. Voor ons idee dan... Later bleek er meer aan de hand te zijn, ze had last van flinke blaasstenen. Een operatie was nodig, en daarna was het even over. Tot ze een paar maanden later vrolijk overnieuw begon, helaas ook nog op de nieuwe mat die best wat had gekost. Dit keer was het anders, niet meer de kleine donker kleurige plasjes van daarvoor. Alle opties nagegaan, en uiteindelijk vonden we de boosdoener: De dominante kater van de buurvrouw plaste tegen onze buitendeur aan, de deur waar die mat ook voor lag. Onze Eef komt niet buiten, en op die manier probeerde ze toch aan hem duidelijk te maken dat dit haar plekje was. Best zielig natuurlijk.. We hebben de kater even subtiel duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling was, en het is gelukkig gestopt. We hebben weer een gelukkige, rustige Eef in huis!
Heb niet alles gelezen maar het kan een blaasontsteking zijn als de kat ineens ergens op vreemde plekken gaat plassen. mijn kat had vaak en blaasontsteking en elke keer dierenarts ab-kuur maar nu heb ik een homeopatisch middeltje en zodra ze weer gaat plassen dan krijgt ze druppels en gaat het over. Ik weet even niet uit mijn hoofd hoe het heet maar 'hoestcur' is er ook van dat merk. Te vinden op internet. Verder bestaat er ook nog mispoes voor als de kat voor de lol een favo plekje uitzoekt. Waarschuwing: jaagt ook de mens weg, hahaha!