Hallo, Sinds 2 maanden hebben wij twee lieve katten. Broer en zus uit hetzelfde nest. Zus is heel erg lief, ook voor onze kleine man. Broer is alleen een baldadig katje. Maakt alles stuk, doet alles wat niet mag, grenzen opzoeken en niet leren van 'straffen. Plantenspuit begrijpt hij niet. Stoelen, gordijnen, bank zijn stuk. Keuken en eten is niet veilig. Heel vervelend. Geen aparte kamer voor onze schatjes. Wij willen beide katten laten steriliseren en castreren. Maar zal het katje er rustiger van worden? Want zo kost het ons duizenden euro's aan nieuwe meubels. Het is gewoon niet leuk meer. Straffen heeft geen zin.. Benieuwd naar de reacties.. xx Sill
Bij ons is het andersom. Poes is een deugniet en kater is een luie vrijkous! Onze bank is ook regelmatig slachtoffer geworden van de druktemaker. Toch ook wel grappig, zo'n ondeugd, maar kan me voorstellen dat het soms te ver gaat. Ik kan me niet meer zo goed herinneren of castratie invloed heeft gehad op het gedrag van onze kater, maar die was dus al best rustig. Volgens mij geen noemenswaardige verandering. Hoe oud is het beestje? Zou het puberteit kunnen zijn? Sorry, je hebt hier niks aan, maar wens je succes en sterkte!
Kittens zijn echt donderstenen! Maar na een jaar worden ze wat rustiger. Castreren worden ze ook rustiger van. Ik heb ook twee katten en ze stoeien, rennen en halen kattekwaad uit. Ik straf niet, maar ik verhef m'n stem wat niet mag. Als ze lief zijn beloon ik ze met snoepjes.
Kittens zijn speels en slopen vaak spullen. Hier een vrouwtje die vaak de bak te grazen neemt. Het is een periode waar ze doorheen moeten. Heb je een krabpaal in huis? dan kan je het zo doen dat je de kat een snoepje geeft als hij heeft gekrabt op de krabpaal. Als de kat bijv aan de bank krabt kan je de kat oppakken en op de krabpaal zeggen en dan een snoepje geven. Bij mij werkt het. En voldoende kattenspeelgoed, zodat de katten zich niet gaan vervelen. Castreren en sterilisatie worden ze soms wel iets rustiger van. Maar ze moeten gewoon deze fase even doorkomen. Kinderen komen ook in de fase dat ze alles willen uitproberen, en dingen doen die niet mogen. Dat hebben jonge katjes ook.
Onze kater was ook erg "temperamentvol" en na de castratie is dat een stuk minder geworden. Hij was/is nog wel speels en ondeugend, maar niet meer zo wild als voor de castratie... Ik heb dus een positieve ervaring met castratie!
Het verschilt enorm. Het kan idd dat de kater wat rustiger word door de castratie maar dit hoeft niet. Vaak worden ze wel wat ''lui'' vandaar dat je ook goed op moet letten met de voeding. Maar nog kunnen ze baldadig zijn als dit het karakter van het beestje is! Maar ik zou zowiezo beide katten castreren (zeker als ze buiten komen)
Castratie helpt. Dit is de reden dat ik mijn jongste kater vroeg heb laten castreren. Overigens is het nog wel een dondersteen soms en moet ik hem echt aanpakken..
Kittens zijn heel baldadig en worden rustiger naarmate ze ouder worden. Mijn ervaring is dat mijn poezen zeker rustiger zijn geworden na de sterilisatie. Wel raden ze aan om ze eerst 1 of 2 x krols te laten worden of te laten sproeien.
onze twee gecastreerde katers zijn wel rustiger geworden, maar ze vinden het heerlijk om zich uit te rekken als ze hun nagels in de bank zetten... of ze gaan rare spelletjes doen met de bank... Dus of het echt zal helpen? Ik denk dat het eerder de leeftijd zal zijn, kittens zijn echt een stuk wilder dan als ze wat ouder zijn.
Bij onze kater heeft het niks geholpen. Hij is nog hetzelfde als dat hij ervoor was. Krabt nog steeds aan de bank, en valt je af en toe gewoon aan (hij spoort niet helemaal haha) en bijt je ook. Verder is hij heel lief hoor. Onze andere kater was altijd al een sulletje, dat kon niet minder worden.
Nee, dat moet je dus juist niet doen! Een of meerder malen krols laten worden verhoogt het risico dat de poes op latere leeftijd tumoren van de melkklieren krijgt en als je pas castreert als de kater al gesproeid heeft heb je een grotere kans dat hij het zal blijven doen! Castratie kan beslist helpen, maar zeker ook simpelweg het ouder worden van het katje. En natuurlijk: altijd alternatieven bieden! Dat hij zijn nagels wil scherpen, dat hij "prooien" wil vangen is allemaal heel natuurlijk gedrag voor een kat en kan je hen dus niet kwalijk nemen. Daarom zorgen voor goede krabmogelijkheden (paar druppels valeriaan erop maakt het vaak aantrekkelijk om juist daar te gaan krabben) en dagelijks met hem spelen.
Ik zou zeggen blijf consequent doorgaan met straffen en castratie zal inderdaad helpen maar als je kater zo eenmaal is dan blijft er altijd een beetje baldadigheid over. Kittens kunnen het meeste leren, dus je moet gewoon door blijven gaan met laten zien waar de grenzen liggen. Mijn kater (woont nu bij mijn ex) was een verschrikking als kitten. Ontzettend lief, maar gewoon constant bezig met kattekwaad. We hebben hem laten castreren toen hij oud genoeg was en dat hielp behoorlijk, maar dat beetje baldadigheid zat gewoon in zijn karakter. Hij is gek op zijn krabpaal en op dozen kapot knagen dus zo kan hij een beetje van zijn energie kwijt, maar in mijn oude appartement is door hem wel het mooie (en dure) behang op verschillende plekken gesneuveld. Bank e.d. liet hij volledig met rust. En natuurlijk is spelen ook super belangrijk, totdat hij er vermoeid van op de grond ligt! Sommige katten hebben nu eenmaal berenveel energie die ze zelf niet goed kwijt kunnen, dus dan moeten de baasjes even helpen
Onze kat was precies hetzelfde maar na de castratie lijkt het echt of de batterijen verwijderd zijn. Hij is nu een echte lieve kat geworden. Voor eigen mensen dan van vreemden moet hij nog niks hebben. Voorheen was hij ook niet zo lief naar mij toe en dat is bijna verdwenen. Straffen had bij ons ook geen zin hij deed toch wat hij zelf wilde. De castratie was wel zielig omdat ze te weinig verdoving hadden gegeven en hij dus al snel weer wakker was. Ze vergissen zich altijd in het gewicht bij hem.
wat ben ik blij met mijn joep, krabt nooit, en als hij iets doet wat niet mag ff schreeuwen, werkt super, vanaf kitten af aan ideaal katertje (geboren op boederij!) ik heb geen verschil gemerkt kwa castratie, maar heb hem dan ook al met 4,5 a 5 mnd laten helpen, nog VOOR het wist wat sproeien was. de kat van mijn ouders is pas met 9 of 10mnd geholpen, die kan goed sproeien, heeft het ook 1 keer in huis gedaan(daarna nooit meer) die van ons heeft trouwens geen krabpaal,, had hij wel maar deed er niks mee, wel met de deurmat(kokos) daar scherpt hij zijn nagels wel aan.