Breuklijn in kies?

Discussie in 'De lounge' gestart door anne19791980, 15 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Na deze maand al een kies getrokken te hebben en daarna 2 grote vullingen in een kies dacht ik klaar te zijn.
    Nu beet ik zondag op een nootje en de dagen erna zeurderige pijn tussen mn kiezen.
    Er lijkt een naad te lopen over de kies. Deze kies heeft al een wortel kanaalbehandeling gehad en apex resectie. Dus kijkt mij niet dat die nog pijn kan doen toch?

We gaan over een week op vakantie, is het nu overdreven om hiervoor naar de tandarts te gaan om te laten checken? Straks is het niks en gewoon geïrriteerd tandvlees.
    Heb een foto genomen. Het is de eerste kies naast de hoektand en dan tussen die eerste en 2e kies in doet het pijn. Lijkt ook een naad te lopen over die kies verticaal. Maar weet niet of dat van een vulling is.

Bijgevoegde bestanden:

2. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.676
    1.787
    113
    Ik vind het eruit zien als een vulling, maar veel verstand heb ik niet. Als het pijn doet zou ik zeker even voor de vakantie langs gaan. Je wil niet met kiespijn op vakantie zitten denk ik!

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou zeker langs de tandarts gaan.
    Kiespijn is zo vreselijk.
    Ik hoop dat het meevalt.
    Sterkte ermee!!

4. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Ik heb ooit een gebroken kies (had ook al eens een wortelkanaalbehandeling gehad) gekregen toen ik op een pitje van mijn brood kauwde.
    Tandarts wilde hem repareren maar ik heb er daarna veel te lang mee rondgelopen. Toen hij hem er uiteindelijk uithaalde bleek hij tot onderaan de punt gebroken dus hij bleef steeds ontstekingen veroorzaken die dan tijdelijk opgelost werden met antibiotica om vervolgens weer opnieuw te beginnen.
    Ik zou er dus zeker maar laten kijken!

5. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Zit er niets tussen je kiezen? Ik heb ooit eens dagen met zeurende pijn gelopen na het eten van popcorn. Toch maar naar de tandarts, bleek er zo'n vliesje tussen te zitten.

6. Lindawen79

Lindawen79 Bekend lid

9 apr 2019
    896
    628
    93
    Vrouw
    Hier ook gehad. Kies bleek echt min of meer doormidden. Door een grote vulling was deze al verzwakt. En na een apec ook nog pijn. Bleek een puntje te zijn wat er dus door mijn vorige tandarts niet helemaal verwijderd te zijn en een ontsteking te veroorzaken. Bij de kaakchirurg is dit verwijdert. Brrrrr ik heb al gevraagd wanneer het tijd is voor een gebit :o: daar wilde mijn tandarts nog niet aan...gelukkig ergens...maar ik heb een heel zwak gebit ondanks goed poetsen en ieder half jaar op controle. :( overigens heb ik na die gebroken kies een. Knarsbitje gekregen voor snachts. Scheelde ook enorm in hoofdpijn en pijnlijke kaakkopjes.

7. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Het kan de lijn van de vulling zijn, maar ook een vulling kan los raken.
    Zeker als hij al even zit en dan bijten op iets hards wil nog wel eens een vulling los raken.
    Heb zelf die ervaring ook.
    Was ook voor een vakantie.
    Dacht, kan nog wel even.
    In de vakantie kwam de vulling er in brokjes uit en kreeg ik flink pijn. Ook was 1 zijkant afgebroken en ook die kwam eruit, zonder wortel.
    Bij terugkomst bleek toch dat hij niet meer te redden was, wat ik wel verwacht had.
    Eerder nooit kiespijn of iets gehad aan die kies.

8. anne19791980

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Ik ga morgen toch maar bellen.

Heb er iets kleins wits tussenuit gekregen. Maar of dat kies was of iets anders , geen idee.

Voel me wat bezwaard om er weer naartoe tw gaan. Heb er al vaak gezeten dat ze niks konden vinden.
    En dan vaak ineens is het te laat en heb ik ontstekingen of diepe gaten.
    Waarschijnlijk door medicijn gebruik dacht de tandarts.
    IK zou nou wel eens gewoon een half jaar willen eten zonder ergens kiespijn te hebben.

De kies die er dede maand uit is gehaald was ook al lang aan het irriteren, paar keer langs geweest. Tja niks te zien, zat diepe vulling in, wellicht irritatie. Maar dan ineens een ontsteking.
    Rare kiezen heb ik.

Hoop dat het meevalt en ik nog voor de vakantie langs kan komen

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja heel vervelend.
    Ik ben de vorige keer ook veel te lang door blijven lopen en wat een ellende heb ik daarvan gehad. Zoveel kies/ zenuwpijn en zo blij toen die kiezen eruit werden getrokken.
    Ik probeer nu echt eerder aan de bel te trekken als ik iets voel want hier is het beloop ook altijd dramatisch.

10. anne19791980

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Vandaag bij de tandarts geweest en het was maar goed dat ik had gebeld.
    Er was een stukje vulling uit en de rest van de vulling was los. (Halve kies bestaat uit vulling).
    Het is meteen opnieuw weer geboord en opgebouwd. Had goed kunnen zijn dat de grote helft er in Spanje was uitgevallen.
    Zo zie je maar weer toch bellen.
    Tandarts zei ook, beter te vaak dan te weinig bellen.

11. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Zijn hier mensen met metaalvrije implantaten (als er een kies getrokken is) en hoe bevalt dat).

Ik mis de 27 (kies voor de verstandkies linksboven). Verstandskies heb ik over ook niet. Ik twijfel.

12. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar ik heb die kies laten trekken :) Waarom twijfel je?

13. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Enerzijds kan een mens best deze kies missen qua kauwen etc. Anderzijds heb ik toch het gevoel van wil er toch graag een kies. Ben dan wel oo weer bang voor ontsteking rondom het implantaat.

14. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Ik zou hem lekker eruit laten halen als dat nodig is en verder niks. Ik mis m niet iig em ben blij dat ie weg is

15. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.191
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Zeker goed dat je bent gegaan. Dit wil je niet in het buitenland krijgen.
    Fijne vakantie alvast!!

16. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Hij is er al uit

Bloempjelief vindt dit leuk.
  17. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Maar mis je m dan? Ik mis m namelijk totaal niet, en zou er ook niks voor in de plaats wille n hebben

18. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja ik moet er nog wel even aan wennen. Mis hem niet enorm maar merk t verschil wel...

19. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.467
    8.617
    113
    Vrouw
    Hoelang is ie eruit?

20. Rozebeer

Rozebeer Fanatiek lid

4 mei 2023
    2.375