wat in het konijnenhok?

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

wij hebben sinds afgelopen donderdag 2 konijntjes, heb nu in het hok kranten liggen als ondergrond en daaroverheen hooi, is dit voldoende?

nog een vraag; konijntjes zijn nu 9 weken oud, wanneer gingen jullie voor het eerst naar de dierenarts?

2. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik heb zaagsel in het hok liggen zomers, en swinters laag zaagsel en daarover heen stro (geel) en in een ruif heb ik dikke plukken hooi(groen)

3. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Wij hebben een binnenhuiskonijn ;). Op de bodem van haar kooi liggen kattenbakkorrels voor de absorptie, en daar bovenop ligt stro. Hooi krijgt ze in plukken om te eten.

Als je de konijntjes buiten hebt staan, zou ik z.s.m. een afspraak maken met de dierenarts om ze in te laten enten. Het voorjaar en de zomer zijn namelijk de periodes waarin konijnen ziek kunnen worden.

Aah, schattig zeg, 9 weekjes oud! Onze dame wordt deze maand 7,5 jaar :).

4. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    als je ze buiten heb dan moet je ze nu niet gaan ''verwennen'' met dikke lagen ondergrond.

dit moet je dan pas gaan doen als het kouder word..

5. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb stro er in liggen geen hooi, maar hooi vinden ze dus wel lekker om te eten? ga ik dan ook nog even halen.

en opzoek naar een dierenarts in de buurt.

6. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hooi is om te eten, niet bedoeld als ondergrond. Ik zou op de kranten dus lekker een laagje stro doen!

7. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hooi is om te eten. Zaagsel absorbeert goed, maar is erg stoffig. Daarom zijn wij overgestapt naar Ecobale. Maakt ook een stuk minder troep! Keutels en urine zakt naar onder, dus om de dag even de bovenste laag aan de kant en de viezigheid weghalen. Ruikt niet en je doet er lang mee!

8. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    ik heb een binnenkonijn (haar vriendinnetje is vorige week maandag overleden) en zij zit op russelbedding met daaroverheen stro. In de hoeken ligt houten kattenbak korrel (ze is niet zindelijk meer en vind de wc alleen iets om mee te spelen en om te gooien). Verder heeft ze een bal hangen waar het hooi in zit en waar ze dus ook mee kan spelen. Verder omdat mijn konijn nu dus alleen zit heeft ze een knuffelkonijntje om tegen aan te liggen...

9. Jel

Jel Niet meer actief

Ik zou er zelf geen kranten onder doen.
    Toen onze konijnen nog binnen stonden, lieten we ze weleens los en hielden ze ervan om te knagen aan kranten en papier dat ze tegenkwamen. En dat is niet goed als er zo'n grote prop papier in hun maagje komt.

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb gister het hok verschoont en net weer wat viezigheid eruit gehaald en wat nieuw stro erin. volgens mij hadden ze waar we de konijntjes vandaan hebben wel zaagsel in hok, daar waren ze dan wel binnen.

11. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Houtsnippers op de bodem van de kooi en daaroverheen een dikke laag stro.
    Iedere dag onbeperkt verse hooi (is het belangrijkste voedsel van een konijn) en elke dag een klein beetje brokken.
    Krantenpapier is inderdaad niet goed voor ze ivm de druk inkt.

Mijn konijn is ondertussen al weer 14 jaar. Twee jaar terug is zijn vriendinnetje overleden helaas.

12. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    ik doe op de plekken waar ze piesen en poepen zaagsel daaroverheen stro en hooi in pluuken zodat ze wat tedoen hebben.
    mijne krijgen elke dag 2 wortels en of sla andijvie net wat ik huis heb,wortels neem in speciaal voor ze mee elke week:D en dan wat brokken meer niet...
    houd je er wel rekening mee dat ze vroegrijp zijn en dus snel zullen gaan jongen :D.
    ze zitten bij mij ook buiten en de oudste, de man, word dit jaar 9 mevrouw is wat jonger word dit jaar 3.

gr gemma

13. Tavsan

Tavsan Actief lid

30 apr 2012
    377
    0
    0
    Deventer
    Ik heb een binnenkonijn.
    Heb kranten in de bak, daarover heen katoenvezel. Ruikt minder dan zaagsel en stuift ook niet.
    In zijn wc ook kranten en daarop beukensnippers.

Hij heeft geen tanden, eet niet van de kranten.
    Hij eet ook geen hooi en groenvoer wil hij ook niet. Ik kan geven wat ik wil maar hij duwt het de bak uit.. Is een erg apart beest.

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.818
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij hebben hier ook kattenbak korrels (de grove dus) . Ideaal. Absorbeert enorm en is niet zo stoffig als zaagsel.

15. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Oh, wat super dat je konijn al 14 is!! Ik hoop dat onze lieve bunny dat ook mag worden. We zijn zo dol op haar ♥.

16. guus

guus Fanatiek lid

20 mrt 2012
    2.083
    0
    0
    in het koude noorden

ook al een oudje, die van mij is 10 jaar, haar zusje is vorig jaar dood gebeten door nr 3, nu helaas 2 konijnen in 2 hokken, al heeft mijn oudje er 2 cavias bij in zitten en ze is helemaal opgebloeid (onze pitbull viel niet meer te kopelen helaas)

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    TS: hooi is het nummer 1 voer voor konijnen, dat moeten ze ten alle tijden ter beschikking hebben!

18. Hier hetzelfde! Maar geen hele dikke laag houtsnippers en stro, ik heb een speciale bodem in de kooi waar eigenlijk maar weinig op hoeft.

Heb een aparte plas/poepbak ook met kattenbakkorrels en die leeg ik regelmatig en maak deze ook vaak helemaal schoon.

En het hooi altijd in de hooiruif! Zo blijft het schoon en kunnen ze er lekker van blijven eten. Hier zijn de nijnen dol op kruidenhooi.

19. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    toen ik nog in de dierenwinkel werkte adviseerde wij voor binnen altijd gewoon enkel zaagsel, enige wat dan weer een nadeel is is de troep als ze een sprintje trekken.

en voor buiten ,zaagsel of van die geperste zaahsel korrels. en daarover heen stro voor in het nachthok.
    hooi idd enkel in de ruif,aangezien ze daar van eten en het niet zo fris is als ze er op geplast hebben( al zal het konijn er zelf weinig van vinden haha)

Houtsnippers kan ook enkel absorbeerd dit nauwelijks

20. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Zaagsel is we heel stoffig, krijg daar zelf a las van.
    Ik gebruik hemp, dat absobeert super en stoft niet.

Een konijn MOET hooi hebben, dat is ongeveer het belangrijkste!
    Voor info kan je oo even op bunnybunch.nl kijken daar staat echt alles op en goed uitgelegd.

Deel Deze Pagina