Rontgenfoto bij tandarts

Discussie in 'Gezondheid' gestart door kimmy1980, 18 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimmy1980

kimmy1980 Lid

17 okt 2007
    15
    0
    0
    Hoi een vraagje. Ik heb afgelopen week bij de tandarts rontgenfoto's bij mijn tandarts laten maken..........zonder loodschort of kraag,maar kwam hier later achter dat dit eigenlijk helemaal niet goed is.....ik zit hier echt mee in mijn maag ik ben nou 7 weken zwanger. Kunnen jullie mij meer informatie geven......over de gevolgen.......ik maak me nu al druk daarover :( Of misschien iemand met dezelfde ervaring die meer info hierover kan geven?

Kimmy1980

2. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik moet ook mijn verstandkies laten snijden in ziekenhuis, moesten ze ook fotos maken, maar dit mag inderdaad absoluut niet. die stralingen zijn helemaal niet goed voor je babytje.
    maar je wist het niet dus kan je er niks meer aan doen. je weet het voor de volgende keer. ik heb op internet voor je proberen te zoeken maar kon niet echt iets vinden!

groetjes sandra

3. Angelina

Angelina Niet meer actief

Tja de meningen hierover blijven verdeeld. Mijn VK heeft mij in de vorige zwangerschap verzekerd dat het absoluut geen kwaad kan om bij de tandarts een foto te laten maken. Tegenwoordig is de straling van de apparatuur vele malen kleiner dan vroeger. Daarbij komt dat de straling zich beperkt tot de plaats waar de foto gemaakt is.

Hier een betrouwbare link met alle info. Als je goed leest zie je dat de vrucht pas een klein risico loopt wanneer de baarmoeder volledig blootgesteld wordt aan de straling.

http://www.radiologen.nl/37/896/patient ... gevaarlijk

Ik heb tijdens een prille zwangerschap een zeer uitgebreid nier rontgenonderzoek gehad, ik wist niet dat ik toen zwanger was.
    Toen bleek dat ik zwanger was heeft mijn HA de rontgenafdeling gebeld en een kans berekening laten maken wat de schade zou kunnen zijn voor de vrucht. Dit was 0,4%.

Succes, probeer je niet te veel zorgen te maken.

4. leeuwin

leeuwin Actief lid

20 okt 2006
    145
    0
    0
    Heey Kimmy,

Ik ben zelf tandartsassistente dus kan je goed antwoord geven.

Graag willen wij altijd weten of iemand zwanger is, want als het gaat om reguliere foto´s maken we ze liever niet.

Het kan ook zijn dat vrouwen bij ons komen met verschrikkelijke tandpijn dan moeten we soms foto´s maken, maar inderdaad hoe Angelina het beschrijft is de straling zo minimaal. Als wij al langs het fotootje schieten staat er al niets op. Dus kun je nagaan.

Het kan geen kwaad maar omdat je nu weet dat je zwanger bent het gewoon altijd aangeven.

Succes ermee

Liefs leeuwinnetje

5. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Je hebt deze vraag ook bij de verloskundige gesteld. Het is niet toegestaan om je vraag twee keer te stellen.
    Deze doe ik dus op slot.

Kwebbel

Deel Deze Pagina