kater heeft plots een tik in het hoofd. wat nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kellly, 27 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Mijn kater doet sinds een week af en toe raar.
    En met raar bedoel ik dat zijn lijfje helemaal krom staat (kop buigt naar kont) beweegt heel langzaam met een voorpootje hoofdje hangt er scheef bij. Het ziet er niet gezond uit.
    Vorige week stond bezoek aan de deur samen met onze kater en ze zeiden dat hij raar deed...toen ik keek stonden zijn achter poten gekruist en zijn lijfje weer krom en zijn hoofdje stond weer scheef.

Vorig jaar ergens zagen we dit voor de eerste keer en meteen ook voor het laatst tot vorige week, het duurt telkens nog geen minuutje en dan is het weer voorbij.
    Sinds vorig eweek krijgt hij het bijna elke dag.

Hoe oud onze kater is weten we niet aangezien we hem uit het asiel hebben en toen al erg oud leek.
    We weten wel dat de vorige eigenaar de kat mishandelde, dat was te zien in fotos die we eens van hem hebben laten maken.
    Dat was te zien aan een breuk in zijn ribben kast die de DA herkende als een typische breuk na een schop onder het lijfje.en oa. aan ander breukjes.
    Hij heeft ook nog maar een klein stompje staart en zijn oren hebben allemaal happen eruit, zijn tong is doormidden gespleten.

Opzich vind ik het niet zo`n probleem dat onze kater opeens een tik in de zender heeft gekregen maar er is nog een probleempje bij gekomen.
    Hij plast opeens overal...nou ruim ik dat wel op...No problem.
    Maar ik zie niet altijd en overal waar hij dus plast.
    Vandaag dus weer komt Bjorn naar me toe gekropen en ik ruik al wat het probleem was...jawel Bjorn had dus door een plasje heen gekropen....ZO VIES.
    Ik het heel huis aan het afspeuren zelf overal op de knieeen aan het kruipen maar ik kan het plasje niet vinden.

Ik had de DA gebelt en die zegt dat hij dus een tik in zijn hoofdje heeft gehad. Hij kan wel dure onderzoeken doen maar als hij het vind kan hij er niets aan doen.

Wat kan ik nu met mijn katertje doen...ik vind het super zielig als hij hier pijn van heeft. Ik vind het heel erg vies dat ik niet altijd zijn plasjes kan vinden en ik vind het ook heel erg zielig als ik hem alleen maar in de bijkeuken laat zitten zodat hij niet in de woonkamer kan plassen.

Iemand tips voor me ....of wat zouden jullie doen?

2. Fairy11

Fairy11 Fanatiek lid

14 dec 2008
    1.227
    0
    0
    Je zegt het in principe zelf al...

Het is hinderlijk (kan ik me goed voorstellen) dat hij overal plast.

Kater kan er zelf niets aan doen, heeft pijn en je houd zoveel van Kater dat je hem liever in laat slapen.
    Hoe zeer het jou ook doet.

Ik denk zelf dat dat ook het beste is voor je Kater,

Sterkte!

3. BoBam

BoBam Niet meer actief

oh wat een rotsituatie!
    nou de kat ook maar een luier om dan!
    nee is niet grappig, pff ja die is echt moeilijk!
    Ik zou mijn kat ook niet zo maar weg kunnen doen
    maar ja als die overal plast dat is ook weer niet fris..
    ohh echt moeilijk.. ik weet het niet

4. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Omdat de verschijnselen steeds maar kort (minuutje) aanwezig zijn en dan weer verdwijnen past het niet helemaal bij een "tic in zijn koppie" (wat in feite een hersenbloeding/infarct is). Dan zouden namelijk de klachten continu aanwezig blijven. (Net als bij mensen die na een TIA eenzijdig verlamd zijn, een hangende mondhoek hebben, moeite hebben met spreken, etc.). Wat misschien wel kan is dat het een lichte vorm van epilepsie is. Het maar tijdelijk optreden van de verschijnselen en ook het plassen in huis kan daar bij passen. Misschien toch nog maar eens contact opnemen met je dierenarts of langsgaan, want daar zou eventueel best iets aan te doen zijn!

5. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Pff moeilijke keuze, maar aan je laatste zin denk ik dat je ergens je keuze al gemaakt hebt maar bevestiging nodig hebt...

Ik zou ervoor kiezen het beestje uit zijn lijden te verlossen. Waarschijnlijk wordt hij steeds slechter, moet je dan wachten tot hij niet meer kan lopen, eten, drinken?

Heel veel sterkte in ieder geval, wij staan ook voor zo'n verschrikkelijke keuze momenteel :(

6. 2bb

2bb Niet meer actief

Wat een rotsituatie zeg! Ik ken je gevoel onze kat is dement en laat haar pkas overal lopen, heel vervelend, maar onze dierenarts heeft al aangegeven daarvoor ee kat niet in te laten slapen (en dat vinden wij prima natuurlijk), pas als ze pijn heeft , doorlopend misselijk is etc dan pas wordt haar leven ondraaglijk.

Ik zou zeker in overleg gaan met de dierenarts, maar als het episodes zijn, zou ik een oplossing proberen te zoeken, want misschien heeft ie er zelf helemaal geen last van...

veel sterkte hoor

7. Angelicaatje

Angelicaatje Actief lid

6 mrt 2008
    338
    0
    0
    Sociaal Pedagogisch Werker
    Hoofddorp
    Klinkt als ouderdom...ik persoonlijk zal altijd naar de dierenarts gaan...ik heb zelf 2 katten en daar ben ik al vaak genoeg voor niks geweest, maar dan heb je wel zekerheid, misschien lijdt het beesie...
    Sterkte met je kat!

8. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Misschien zijn het epileptische aanvallen, veroorzaakt door een hersentumor.
    Ik zou de dierenarts verzoeken om een scan te maken.

9. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    ik druf niet zo goed aan inslapen te denken daarom heb ik dat ook niet in mijn berichtje gezet...
    Dadelijk is het inderdaad gewoon ouderdom of epilepsie of zoiets onschuldigs en heb ik dan daarom mijn zwart dropje laten inslapen Boh nee ik word al misselijk van de gedachte.

Ik was zelf ook al aan zoiets stoms als luiertjes aan het denken (dat word toch ook gedaan met loopse teefjes) Of klinkt dit nu heel erg stom/dom? voor een kat.

Als hij maar geen last heeft van pijn dat vind ik echt het belangrijkste.
    het beestje heeft al zoveel in zijn leventje moeten meemaken en ik heb hem uit het asiel gehaald zodat hij bij ons zijn oude dag kon slijten, en dan wil ik natuurlijk dat het voor hem helemaal pijn vrij is. En leefbaar natuurlijk, opsluiten in de bijkeuken lijkt me ook niet leuk voor hem, al heb ik het voor hem daar wel lekker gemaakt (vloerverwarming mandjes echt alleen al voor onze kater)
    Echt het beestje is me alles.

Ik denk ook dat ik morgen naar een andere dieren arts ga, de dierenarts waar ik vandaag contact mee heb gehad klonk daar erg koel over...Is niets aan te doen zit in de kop, kan wel veel onderzoeken doen maar die worden toch erg duur. En je berijkt er niets mee. (ik had toch echt gedacht dat die wat meer leifde voor dieren hadden en centjes willen verdienen.)

PFfff moeilijk hoor ..kindjes en dieren ze kunnen niet vertellen wat ze mankeert of wat ze voelen.

10. Poohbeer2

Poohbeer2 Fanatiek lid

17 aug 2008
    4.239
    9
    38
    Misschien kun je in elk geval langs de DA gaan om te laten onderzoeken of hij pijn heeft. Zo ja, dan zou ik er toch voor kiezen om hem in te laten slapen. Hoe moeilijk het ook is. We hebben zelf twee katten en ik moet er niet aan denken om er eentje te moeten missen.
    Een van onze katten is geboren op een stoel en is daar toen na de geboorte vanaf gevallen. Hij had een hersenbeschadiging dacht de DA en liep de hele tijd kleine rondjes alsof hij achter z'n staar aanliep. Recht lopen kon hij niet. Hij is grootgebracht met een fles en het is allemaal goed gekomen met hem. Wel is hij niet helemaal snugger, maar dat geeft juist af en toe wel hele hilarische situaties. Het lijkt mij erop dat jouw kater ook iets met z'n hersenen heeft. Hier is idd helemaal niks aan te doen. Maar laat hem niet met pijn rondlopen. Dat is echt heel zielig en heeft hij niet verdiend.
    Sterkte!

11. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Als je geen goed gevoel bij die dierenarts hebt, dan moet je inderdaad gewoon naar een andere gaan!
    Maar ik zou wel laten onderzoeken wat de oorzaak van de 'aanvallen' is. Zoals ik al eerder zei, komt het ook vaak voor bij een hersentumor. Meestal zie je dan dat de 'aanvallen' steeds erger worden/vaker voorkomen.
    Pas als je weet wat er met hem aan de hand is, kun je voor jezelf beslissen wat het beste voor hem is.

12. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Hersentumoren komen uitzonderlijk weinig voor! Het maken van een scan is daarom niet zo zinvol, kan maar op 2 plaatsen in Nederland en is bijzonder prijzig (volgens mij ergens rond de 1000 euro).

Voor wat betreft je idee je kat luiertjes om te doen: als het je al lukt zo'n luier om te krijgen, zou ik onder de indruk zijn als het langer dan een minuut bijft zitten! Katten houden niet van dingen aan of om hun lijf.

Ik zou echt even naar een (gemotiveerde!) dierenarts gaan. Het is makkelijk uitvoerbaar en niet extreem prijzig om naast een algemeen lichamelijk onderzoek wat bloedonderzoek te laten doen (o.a. nieren, suiker, kalium). Als daar niets afwijkends uitkomt zou je door anti-epileptica te gaan geven kunnen aanwijzen/uitsluiten dat het epilepsie is.
    Ik denk zeker dat het de moeite waard is om te kijken of er wat aan te doen is. Ik ben zelf dierenarts en zou zonder verder onderzoek deze kat niet zomaar in laten slapen! Mocht er na verder onderzoek geen duidelijke oorzaak worden gevonden en dus geen oplossing voor het probeem, dan is euthanasie altijd nog een optie!

Heel veel succes!

13. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Whabbit zo bedankt voor je antwoord...ik ga dus morgen ook meteen naar een andere DA.
    Het stelt me wel wer een flink stuk geruster dan mijn eigen dieren arts.

Echt heel erg bedankt voor jouw antwoord

14. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    HEb je al naar zijn ogen gekeken? staan ze normaal, 1 pupil vergroot en de andere kleiner? staan ze schuin? kijkt hij met 1 of beide ogen naar boven?

Wat je kunt proberen het is maar een idee, maar herken het van een zwerfkat van vroeger uit de buurt, is een paracetamol geven, dan weet je ook of hij pijn heeft, want is hij daarna relaxter meer ontspannen, dan is de kans duidelijk aanwezig dat hij een tumor heeft die op de hersenen drukt.
    Wat ook kan is dat hij een hersenbloeding heeft, alleen dit kun je zien, als de ogen neit goed staan, hij onduidelijk reageert en pijnprikkels testen, dus tussen de kussentjes van zijn teentjes knijpen en kijken of hij het wegtrekt.
    Als je wilt weten of hij epilepsie heeft,kun je dit testen door hem valeriaan te geven ( drupelvorm is het makkelijkst) trekt zijn lichaampje dan helemaal bij, dan heeft hij last van signaal stoornissen in de hersenen, wat voor een soort van aanval zorgt, en hij geen controle hierover heeft.
    ALs je hem een paracetamol geeft, let wel goed op hoeveel, hier kregen wij de tip met onze kat ( sliep amper ivm ongelukje auto en kleine kneusing in pootje) een kwart van een paracetamol.

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    MIjn kat heeft dit ook gedaan.. na bezoek aan dierenarts bleek dat ze zichzelf aan het vergiftigen was en dat der niertjes het aan het begeven waren. Heb haar toen helaas moeten laten inslapen ( had het beestje al 18 jaar toen)

16. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    18 jaar is een hele mooie leeftijd limmeke, jammer dat het wel zo rot heeft moeten eindigen.

17. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Alecia: je mag NOOIT paracetamol geven aan je hond of kat! Voor hun is dit giftig, bijzonder slecht voor de nieren en kan in uitzondelijke gevallen je huisdier doen overlijden!
    Als je deze tip van een dierenarts hebt gekregen is dat absoluut schandalig en een beroepsfout.

V.w.b. valeriaan: katten vinden dit heerlijk en worden er vaak lekker ontspannen van, maar bij een aanval van epilepsie stopt het de aanval niet. Ik denk dat je in de war bent met valium, want dat doet dat namelijk wel.

18. mieke

mieke Bekend lid

hoi kelly

inderdaad even naar een andere da.
    want wat al eerder is gezegt een paar onderzoeken en bloedonderzoek
    zijn zo overdreven duur niet .
    en als daar verder niks ernstigs uitkomt
    hebben ze misschien ook wel tabletjes voor het laten lopen van de plas .
    onze hond had dat ook dat ze plas liet lopen of niet op kon houden
    en nu is er niks meer aan de hand met die medicijnen.

ik hoop dat je er iets mee kan
    succes bij de da
    veel liefs mieke

19. Djinti2011

Djinti2011 Bekend lid

8 aug 2007
    772
    0
    0
    Medewerkster order fullfillment
    Eindhoven
    Hoi Kelly,

Heel veel sterkte bij de dierenarts.
    Ben erg benieuwd wat eruit gaat komen.

Mijn eerste ingeving was ook een Tia...

Heel veel sterkte en succes in ieder geval.

Groetjes,
    Con

20. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    daarom mag je ooknooit een hele pil geven, maar soms is paracetamol nog beter dan de troep die je van een da krijgt kwa pijnstiling.

Mijn hond heeft epilepsie krijgt hiervoor valeriaan na een aanval omdat hij meestal dan zo moe is, maar niet kan slapen, en dan lukt het hem wel.
    Voorkomen doet het nooit, maar het kan wel verminderen.

Deel Deze Pagina