Kater sproeit alles onder!

Discussie in 'De lounge' gestart door moonlight159, 19 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Pfff ik weet echt niet meer wat ik moet, heb zo'n beetje alles al gedaan wat in kon vinden op internet.
    Onze kater (gecastreerd) sproeit de laatste tijd alles onder. Eerst deed hij het constant op de zelfde plek op het aanrecht, waarschijnlijk door een andere kat in de buurt, die voor ons raam ging staan (territorium afbakenen dus).
    Nu leggen we doekjes met "mis poes" op het aanrecht en dit werkt goed, moeten we ze niet vergeten..
    Van de week heeft hij:
    1. beide auto's ondergesproeit
    2. de fiets van de oppas
    3. de voordeur
    4. de schuur
    5. de witte gordijnen.

Er staan hier 2 kattenbakken, zonder klepje (met klepje gaat hij er niet in). Die maken we elke dag schoon.

Wel is vorig jaar een ander katje hier komen wonen, maar ze lijken het heel goed te kunnen vinden. Heb ook het idee dat het misschien komt doordat ons zoontje geboren is, maar het begon al in de zwangerschap.
    Wat moet ik hier nou mee? Want weg doen is echt een No Go en de veranderingen (andere kat en zoon) kan natuurlijk ook niet.

maar ik ben het zooooo zat, alles stinkt hier naar kattenpis en "mis poes" terwijl ik juist heel schoon ben :(

2. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Misschien even contact opnemen met je dierenarts en dit overleggen? Ik zou het zelf ook niet weten. Wil je er wel veel sterkte mee wensen, gekke beesten ;)

3. Maddie

Maddie Fanatiek lid

15 sep 2009
    1.391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Hier ook zo één!
    overal, je kunt het zo gek niet bedenken.
    En tegenwoordig is het helemaal erg, je moet eerst alles bekijken voordat je het oppakt...
    Laatst tegen mijn nachtkastje, ik pak mijn boek van de grond om ff te lezen, helemaal nat! Jaaa hoor, hele nachtkastje eronder.

Gisteren was mijn moeder aan het strijken, hij gaat zo naast haar staan en sproeit tegen de verwarming aan! :x
    Mijn Maine Coon doet dit trouwens niet, die heeft voor zover ik weet, nog nooit gesproeid.. En ze zijn allebei gecastreerd. Weet ook niet wat ik er aan moet doen! Het is gewoon niet leuk meer zo! :(

4. Vuurmeisje

Vuurmeisje Bekend lid

15 jul 2009
    727
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Jeetje wat vervelend allemaal! Ik denk dat het idd verstandig is om naar de DA t egaan met dit probleem. Misschien dat als het probleem niet medisch is, hij je door kan verwijzen naar iemand die er verstand van heeft of wellicht iets kan doen. Wil je heel veel sterkte wensen, ik kan me voorstellen dat je een beetje ten einde raad daarvan wordt. Oh ja,toen mijn man en ik veel weg waren pieste mijn kat ook alles onder, echt alles, de tafel,de gordijnen. Wij snapten niet waarom maar blijkt dus achteraf dat het komt omdat ie zich dan ondanks dat er 2 honden en nog een kat rondloopt alleen voelt. Dus wat jij zegt van de verandering doordat je nu een kindje hebt, kan heel goed.

5. puzzcat24

puzzcat24 Niet meer actief

Is je kater wel geholpen dan?
    Want dat zou het hele gebeuren kunnen oplossen
    En je mag geen kattenbak hebben met deksel is slecht voor ze
    Ze krijgen dan sneller blaasgruis
    Speciaal katers!

Misschien is ie juist ziek dan kan hij zich ook zo gedragen namelijk
    Onze snoopy piesde ook overal kleine plasjes en zij had vergevorderde blaasontsteking...
    (was in het begin toen we haar kregen dus we kenden haar nog niet dachten dat het gedrag bij haar hoorde De oude baasjes hebben haar ziek aan ons gegeven...)

6. puzzcat24

Owww?Je kater is geholpen al...
    Hmmm denk nog steeds dat het de bak is

7. steenbokje

steenbokje Niet meer actief

Geloof het of niet, ik heb een poes die sproeit!
    Ik stond een keer met de buurman te praten en onze poes kwam erbij. Ze tilt haar staart op en sproeit recht naar achteren :$ waarop de buurman zegt "Je moet HEM laten helpen"
    Ze is geholpen toen ze 6 maand was (alles weggehaald omdat de baarmoeder ontstoken was) en sinds dat moment heeft ze overal in huis gesproeid. TOT het moment dat onze andere poes overreden werd... Geen competitie meer?
    Een half jaar later hebben we 2 kittens in huis genomen. In het begin wilde ze er niks van weten en was ze constant buiten, maar tegenwoordig gaat ze er erg goed mee om. Ze is weer veel speelser geworden en doet ook mee met het "speelkwartier" van de ukkies.
    Sproeien doet ze gelukkig niet meer (tenminste, niet in huis!)

Het is lastig om te zeggen waar het aan ligt. Uit je verhaal lijkt het erop dat het inderdaad om het territorium gaat. Hij kan zich bedreigd voelen door de andere kat (sproeit hij sinds de andere kat erbij is?), of door je zoontje?

Ik heb, sinds we de kittens in huis hebben, onze volwassen poes heel veel aandacht gegeven om haar te laten weten dat zij nog steeds de baas is. Misschien is dit een idee?

Hoop voor je dat je snel een oplossing vindt!

8. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    ik heb geen katten en er ook geen verstand van, maar onze hond had blaasonsteking en plaste overal in huis. ook tegen de stoffen stoelen. dus het stonk hier ook af en toe. zo vies. (ook tafelpoten enzo stonken, daar was het ingetrokken) heb toen na lang zoeken op internet dit gevonden, we hebben het nog niet heel vaak gebruikt, maar naar mijn idee werkt het wel. misschien eens proberen (ik vond het nog niet zo heel duur)

Home - Ecodor geurbestrijding

katten:
    Kattenpis geur verwijderen - Ecodor geurbestrijding

9. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Lastig, onze poes plast sinds een week ineens voor de huiskamer deur..
    Ze heeft periodes dat ze een af en toe een plas buiten de bak doet (vanaf dat ik haar heb) maar dit is echt niet grappig.
    Stress kan een oorzaak zijn, bij katers vooral blaasgruis.
    Ik zou hem eerst laten testen.

Wij zijn vandaag begonnen met een feliway stekker in het stopcontact en catitude spray voor op de plas plek.
    Ik laat je weten of we er baat bij hebben.

10. puzzcat24

Onze Poepoe doet dat ook!
    Ze sproeit ook haha
    Gelukkig buiten in de bosjes daarom vind ik het ook grappig!

11. Suzanne1982

Suzanne1982 Bekend lid

16 jun 2008
    779
    0
    0
    Midden Nederland
    Mijn ouders hadden ook een kater die dat deed. Hij was nogal van de leg door de komst van een nieuwe kat. Op advies van de dierenarts hebben ze een of ander spulletje gekocht (feliway), wat je in het stopcontact moet stoppen. Om de zoveel tijd wordt er dan wat van de kamer in gespoten. Dit is om de kat rustiger te maken. Het hielp bij hem heel goed, want hij heeft het niet meer gedaan. Toen het op was hebben ze geen nieuwe meer gekocht en gelukkig sproeit hij niet meer.

Misschien kun je dat proberen?

12. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    en mocht hij blaasgruis hebben, daar weet ik homeopatische middeltjes voor ipv een heel duur dieet.

13. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    De geholpen kater van mijn zusje deed precies hetzelfde en die bleek ernstige blaasgruis te hebben! Hij is meerdere keren onder het mes geweest, tot ze uiteindelijk zijn eh..pipi verwijderd hebben en nu is het over. Maar hij heeft echt kantje boord gelegen! Als ik jou was zou ik dus zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan!!

14. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Vertel, want ik wil dat altijd wel graag weten!

15. Maddie

Maddie Fanatiek lid

15 sep 2009
    1.391
    184
    63
    Het hoge Noorden.
    Die van ons heeft ook blaasgruis, maar daar heeft 'ie een speciaal dieët voor.. maar meneer sproeit nog steeds. :(

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Sproeien heeft niets te maken met blaasgruis. Bij blaasgruis plassen ze vaak niet meer op de kattenbak en doen ze op andere plekken kleine plasjes. Ook doet plassen vaak erg zeer en gaan ze er bij miauwen op een manier dat je wel hoort dat ze pijn hebben. Maar sproeien is geen symptoom van blaasgruis.

Katten gaan meestal sproeien omdat ze bijvoorbeeld jaloers zijn of om hun territorium af te bakenen. Kijk anders een op deze site WHG Dierenartsen is een site van een dierenarts.

Het is in ieder geval een heel erg vervelend probleem. Ik hoop dat je er een oplossing voor vindt. Succes ermee.

17. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    @Mermaid
    De kat van mijn zusje ging echt sproeien omdat ie gruis had, dat zei de dierenarts! Toen ie geopereerd was, was het ook gelijk over!
    En zielig miauwen en kleine plasjes doen ging ie inderdaad na een tijdje ook doen ja, zo zielig om te horen!

18. Rosado

Rosado Niet meer actief

Oh wat vreemd, ik heb altijd begrepen dat ze dat echt niet doen bij blaasgruis. Maar dan zal ik het wel fout hebben inderdaad, haha ;).

19. Bebek Istiyorum

Bebek Istiyorum VIP lid

24 sep 2008
    7.353
    0
    0
    op een roze wolk ;)
    Die kater van mijn zusje is wel een heel apart geval hoor, dus het zou best weleens kunnen dat het normaal geen symptoom is, maar bij dit portret wel, haha.
    En je hebt gelijk voor wat betreft het miauwen en kleine plasjes doen; als ze dat niet doen, is het vrijwel zeker geen gruis! En man wat een hartverscheurend geluid komt er uit zo'n beestje als ie daar last van heeft, zo zielig gewoon!
    Ben blij dat ik een poes heb, haha!

20. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja zielig is dat hè. Maar een poes kan ook blaasgruis krijgen hoor. Alleen bij een kater kan het uitlopen op een verstopping in de plasbuis waardoor de blaas volloopt en de nieren uiteindelijk geen afvalstoffen meer kan afvoeren en de kat dus binnen 24 uur dood kan gaan.

Deel Deze Pagina