tips voor gebakken aardappelen

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ik wil van gekookte aardappelen gebakken aardappelen maken (morgen)
    maar dat lukt mij nooit zo goed doe er genoeg boter onder
    maar het is meestal zo zacht en krijg er niet een lekker korstje op.

wie heeft tips?

2. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik pak dan juist niet veel boter;)

3. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad, weinig boter.

4. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Beetje boter en beetje olie, hoog vuur, wel erbij blijven anders hebben knapperige zwarte aardappeltjes ;)

5. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    boter juist niet te weinig pakken maar niet te veel aardappels in 1 keer bakken, kleine portie's

evt olie erdoor, dan kun je het heter maken en bakken

6. tulip

tulip Niet meer actief

weinig boter is al genoemd en niet te vaak omscheppen, als je continue blijft scheppen dan krijg je snot. Even laten aanbakken en dan omscheppen. Wij doen het eigenlijk altijd zo als we gebakken aardappelen eten en het is zo lekker.

7. Wallie1978

Wallie1978 Actief lid

27 okt 2009
    292
    0
    0
    Gelderland
    Heb je de aardappels al gekookt? Je moet ze namelijk niet te lang koken. Als wij gebakken aardappelen maken koken we ze eerst max. 5 minuten.

8. Mayon

Mayon Niet meer actief

Pan met een dikke bodem vind ik zelf niet fijn voor gebakken aardappels! Blijven ze erg wit.

9. Mayon

Mayon Niet meer actief

Hoeft niet perse, ik pak altijd de overgeblevene van de dag ervoor. Ook wel s middags op brood, mjum!!

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Zorg dat je de aardappels niet te gaar kookt, ik doe vaak een beetje boter en een beetje olie en schep het niet vaak om.

11. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Half koken en eerst helemaal af laten koelen.
    Laagje olie in de pan en als dat heet is de aardappeltjes erbij.
    Ietsje later voor de smaak de boter erbij en afbakken.

12. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Of je hebt zeer kruimige aardappels, of je kookt ze te lang. (of een combinatie)

Ik doe altijd mijn aardappels (kruimig of vastkokend) kort koken (idd een minuut of 5), dan goed af laten koelen. En daarna bak ik ze in mijn koekenpan of wok.
    Ik bak trouwens bijna altijd met olijfolie. Even zorgen dat alle aardappeltjes een beetje glanzen van de olie en dan af en toe even omroeren.
    En het liefst bak ik ze dan in olijfolie met bascilicum. Krijgen ze meteen een lekker smaakje.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Vastkokende aardappels nemen, schillen, koken tot ze net niet gaar zijn (15 minuten ongeveer). Dan een beetje af laten koelen, in plakken van ong. 1 cm breed snijden, in een goede grote koekenpan mengsel boter/olijfolie verhitten en de plakjes daarin rustig laten bakken. Neem de tijd, kan zo een kwartiertje duren voor ze echt een mooi bruin korstje hebben. En dan zijn ze lekker!!!

14. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Het duurt inderdaad lang voordat ze goed gebakken zijn, dus ze niet te snel van het vuur halen. Ik zet het vuur juist niet zo hoog, omdat ze dan snel aanbranden en vanbinnen nog te zacht zijn. Niet teveel tegelijk in de pan, zodat ze allemaal de pan raken.

15. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    ohja en wat ik tegenwoordig ook vaak doe:
    ik snij ze niet meer in plakjes, maar in stukjes.....

16. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik snij ze ook in stukjes, dat schept makkelijker om zonder dat je ze breekt.
    En ik bak ze alleen in zonnebloemolie, niet in een boter/olie mengsel.

Mijn tip is vooral: geduld hebben. Eerst op laag vuur en pas later wat hoger zetten.

17. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    @TS
    Is het gelukt vandaag?

18. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Vastkokende aardappelen schillen, in stukjes snijden en dan even kort de kook er overheen tot ze bijna gaar zijn. Dan boter goed heet maken in de pan, aardappeltjes goed aanbakken en dan op een laag pitje verder bakken.

19. Gemma79

Gemma79 Fanatiek lid

19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    wat ik altijd doe is;
    Aardappels10 min. koken, goede koekenpan, olie erin, aardappelen in stukjes snijden en erin, dan boter erbij, bakken ca. 20 min. en tijdens het bakken bestrooien met paprikapoeder ( voor de kleur ), zout, kerriepoeder en beetje chilipeper.
    Verder roer ik ze niet om met een spatel, maar schud ik ze in de pan, dan blijven ze mooi heel.

20. hardloper

hardloper Niet meer actief

de perfecte volgens nigella:

gekookte aardappels, griesmeel bij doen, omschudden in de pan met deksel (dan kneus je de aardappels een beetje en bedekt de griesmeel het ook, daardoor krijg je het perfecte knapperige korstje)
    doe in een hete voorverwarmde oven een ovenschaal of bakblik ofzo en doe hier vet in of bakboter ofzo
    als de boter heet is doe je voorzichtig de aardappels erin leggen en bakken tot het goudbruin is, wel halverwege even omkeren.
    duurt zo'n 3 kwartier.

ik vind aardappels uit de over vaak veel lekkerder dan gewoon gebakken.

Deel Deze Pagina