Hallo Dames. Ik heb een vraagje. 17 mei a.s. wordt Jelina gedoopt. Hiervoor komt meneer pastoor op 26 maart voor een voorgesprek. We hebben al een gesprek gehad met een andere pastoor van een kerk hier in de buurt, maar aangezien onze familie en vrienden in Maastricht wonen, en het feestje na afloop ook in de regio maastricht gevierd wordt hebben wij toch gekozen om haar in m'tricht te laten dopen. Nu viel mij iets op toen die andere pastoor hier was. Hij deed heel raar toen hij hier binnen kwam, keek heel goed rond en pas toen hij het kruisje zag hangen ging hij zitten. Nu heb ik een idee waardoor dat komt. De sfeer van buddah's vind ik heel mooi in mijn interieur, en ik heb er ook best veel in mijn woonkamer staan en ophangen. Niet voor het geloof maar omdat ik het mooi vind. Ik vermoedt dus hierdoor dat de pastoor dacht dat ik boedist was of zo. Wat zouden jullie nu doen, op 26 maart komt dus die andere pastoor en ik ben erover aan't denken om de buddah's uit de woonkamer te halen. Maar van de andere kant staan ze niet daar voor het geloof maar gewoon omdat ik ze mooi vind. Wat zouden jullie doen.... Weg halen of laten staan.
Joh, lekker laten staan! ik hou ook ontzettend van Buddha's en tegenwoordig is het ook meer een mode item in het interieur. Ik ben van mening dat het niks zegt over wel of niet geloven of een ander geloof hebben.
Lekker laten staan, een pastoor bepaalt toch niet wat jij in huis haalt. Jij hoeft daar ook helemaal geen verantwoording voor af te leggen, ook al zou je wel boehdist zijn.
Ik snap de reactie wel, maar ik zou ze niet weghalen hoor, gewoon lekker laten staan. Een ander hoeft natuurlijk niet te bepalen wat jij in je woonkamer hebt staan.
Gewoon lekker laten staan Die pastoor gaat waarschijnlijk niet helemaal met zijn tijd mee Moet je eens zien hoeveel er in de winkel word verkocht aan buda spulletjes. Is gewoon een intreur versierzel. En al was je een buda aanbidster dan nog is dat je eigen keus toch?
haha nou me oma is ook helemaal in to the buddhad's en zei werk voor de pastoor en die komt daar gewoon binnen en die koopt er ook gewoon voor haar.
Een boedha beeld gaat niet samen met een ander geloof. Christenen geloven iets anders, dan zo'n beeld in huis hebben staan. Het beeld weg halen als de pastoor komt vind ik achterbaks. Een boedha beeld zegt iets. En dan nog, als een beeld zo "modern"is , blijft het er met een gedachte staan. Het staat recht tegen over een andere geloof. Waarom dan laten dopen?
Ben jij toevallig ook een pastoor hahahaha. Als een boedha beeld iets had gezegt..dan hadden er niet zoveel in de winkel moeten worden verkocht denk ik. Dus het is allang niet meer van het 'andere geloof" Zou een mooie boel worden dat iedereen met een budabeeld in huis dat weg moest halen omdat hij/zij cristen is Een beetje kant en klare onzin vind ik dat.
Voor mensen die niet met geloof bezig zijn, betekent zo'n buddha beeld wrsch vrij weinig. Nu worden die beelden verkocht om gewoonweg geld te verdienen, er wordt door de fabrikant of de winkeleigenaren helemaal niet bij stilgestaan wat het inhoudt, geld is geld, toch. Ik ben zelf elke dag met mijn geloof bezig en er is dus ook geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om zo'n beeld in huis te halen, omdat ik dus weet waar het beeld voor staat, wat je zou verwachten van serieus gelovende mensen. Nu vind ik zelf, het beeld weghalen ook weer overdreven, ik zou zoals eerder gezegd erover praten met de pastoor en uitleggen dat het qua geloof niks voor je betekent. Toch zou ik er nog over nadenken of het , mits je echt serieus met je geloof bezig bent, wel passend is om dan zulke beelden in huis te hebben. Ik dnek dat het voor de boeddhisten enorm beledigend is om te horen en te lezen dat wat voor hun zo ontzetten belangrijk is, wordt verkocht als interieur artikel voor de "sier".
Het is niet raar dat die pastor er van opkijkt, maar als jij geen problemen hebt met die beelden, moet je ze laten staan. Ik ben christen, en ik zou ze zelf niet in huis willen hebben (omdat ik geloof dat er wel wat vanuit gaat).
Ik ben ook christen hoor! maar ik heb nog nooit gehoord dat je geen buda beeld in huis mag hebben. Maar dat zal wel per geloof ( islam oid) verschillen denk ik. En misschien dat katholiek iets strenger is dan hervormt?
Niet mogen is een groot woord, wie zegt wat je wel en niet mag, dat bepaal je alleen zelf. Ik weet de oorsprong van het boedha (buddha) beeld dus vind ik het niet passen in ons leven, en eerlijk gezegd vind ik het in geen enkele "christen" hun huis passen. In de Bijbel staat duidelijk dat verafgoding niet acceptabel is, nu verafgood je dan zelf dat beeld niet maar dat is wel waar het beeld symbool voor staat. Voor mij een dikke NEE dus en snap de pastoor ook.
@Emmm; Nee hoor, het gaat erom wat je geloofsbeleving is. Of je nou hervormd, katholiek of evangelisch bent, het gaat toch om jou persoonlijke relatie met God? En daar vanuit beslis je wat je wel en niet wilt doen, niet omdat het niet mag.
Ik zou ze zowiezo laten staan en als de pastoor ruimdenkend was, dan had hij er ook gewoon naar gevraagd, zonder gelijk te oordelen. Want dat lijkt er te zijn gebeurd. En persoonlijk vind ik dat juist van een geestelijke verwacht mag worden dat hij niet gelijk oordeelt. Verder ben ik het niet eens met stefys: Als je een kind laten dopen en op gaat voeden volgens een bepaald geloof, wil dat dan zeggen dat beiden ouders datzelfde geloof moeten aanhangen? Naar mijn idee niet. De budda's hadden er ook kunnen staan voor 1 van beiden ouders. En dat is juist iets moois, dat dat goed gaat samen? Maar ik zou ze zeker niet weghalen hoor!
ik dacht altijd juist dat het andersom was hihi... maar ik denk dat het gewoon aan de pastoor zelf ligt hoor. In alle geloven heb je mensen die wat linkser zijn en mensen die wat rechtser zijn.
Ik dacht ook juist dat het eerder andersom was. In Christelijke kerken komen toch ook helemaal geen beelden voor tov Katholieke kerken? Of zit ik nu heel fout?
Dat ligt er maar aan, het is overal verschillend. Maar het is inderdaad wel zo dat je in protestantse kerken geen beelden en heiligen tegenkomt. Het is wat eenvoudiger.