Katholiek en buddah's in huis?

Discussie in 'De lounge' gestart door Veraenroy, 15 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Daarbij zie je ook dat mensen die katholiek opgevoed zijn maar er zelf niets mee hebben, toch hun kind laten dopen.

Dit zie je in de protestantse kerken veel minder. Daar laat men over het algemeen hun kind alleen dopen als ze zelf ook gelovig zijn.

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik zal ook alleen willen dat mijn kinderen zich lieten dopen als ze zelf ook echt gelovig zijn.

Wat de beelden betreft, gaat het meer om de aafbeldingen die als een God voorgedragen worden, of in naam van God (godslastering) en niet zozeer om het mariabeeld etc. hoewel ik me daar ook niet prettig bij voel.

3. Niflheim

Niflheim Niet meer actief

Ik ben asatru, maar ik moet zeggen dat ik liever ook geen budda beeld in mijn huis wil,omdat ik daar gewoon niet in geloof. Het is wel leuk als interieur item misschien maar ik zou het alleen in huis willen als ik ook iets met het boeddisme heb.
    Protestanten hebben weinig/geen beelden (Denk aan de beeldenstorm!) Katholieken wel ;)

4. Lilith

Lilith Fanatiek lid

6 feb 2006
    1.848
    0
    36
    Asatru? Wat is dat?

5. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn man is Moslim maar wij hebben gewoon Boedha's in huis.
    Het ligt maar net aan de persoon denk ik hoe ze die beelden zien.

6. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Helemaal mee eens!

7. mee eens.

8. Stefys

Stefys Actief lid

20 jun 2007
    138
    0
    0
    Een beetje christelijke kennis, maakt me toch niet meteen een pastoor?

Ik vind dat MamaDeluxe duidelijk is. Geen beelden en afgoderij.
    Misschien dat jij dat beeld niet met die reden hebt gekocht of gekregen, maar ik zelf niet het niet samen gaan met een geloof.
    Alsof er 2 geloven samen gevoegd worden.

Een kindje laten dopen of opdragen aan God is iets prachtigs.

9. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik kende het ook niet, maar hier is een link waar je er mee over kan lezen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Asatru

Het lijkt mij een erg mooi iets!

@ts; ik zou gewoon die beelden laten staan.

10. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik had idd ook al gegoogled, ik kende het ook niet.

11. Dientje

Dientje Fanatiek lid

12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Mijn moeder is ook katholiek en heeft ook boeddah's ik vind het niks uitmaken.
    Ik heb mezelf bekeerd tot het boedhisme maar heb ook een kruis die ik heb gekregen toen ik gedoopt was, die ga ik echt niet weggooien ofzo.

12. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik dacht dat boedha een meneer was die bepaalde verlichtende ideen gevonden had en daar door een soort manier van leven had "verzonnen". En dus geen god.

En even kijken of de www echt zo klein is ...niflheim...ben jij heel toevallig de niflheim die ik ken (brisamen) van NH ;)

13. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Ik heb hier ook een paar Boeddha's, Krishna's Shiva's en Vishnu's staan, leuk toch?
    Als iemand het echt wil kan 'ie een schilderij van Herman Brood nog wel als een afgod zien maar aangezien de meeste pastoren/dominees best met de tijd meegaan, lijkt het me stug dat er moeilijk over wordt gedaan.

14. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik vind 't ronduit belachelijk dat mensen hier zeggen dat boeddha's alleen een 'interieur versiersel' zijn. Dat zijn zeker dezelfde mensen die het heel normaal vinden dat je in de winkel bekers, t-shirts, tassen en zelfs wc brillen met boeddha's en hindoe-goden kunt kopen.
    Moet je je eens voorstellen dat je diezelfde spullen kunt kopen met de afbeelding van Jezus erop. Zou dat dan ook gewoon een 'interieur versiersel' zijn?
    Ik kan echt pissig worden als ik zoiets lees...

15. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Nou mikki... het is maar net wat je er zelf van maakt... als iemand die beeldjes in huis heeft omdat hij of zij ze gewoon mooi vindt, zijn het voor die persoon dus interieur objecten/versiersels. Als je ze in huis hebt omdat je boeddistisch bent, hecht je er hele andere waarde aan.

Verder... adem in... adem uit ;)

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb al tot 10 geteld ;)

17. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Dank jullie wel voor jullie reacties allemaal. Ik zie de buddah's inderdaad als versiersel. Ik heb een deel gekocht en een deel gekregen van vrienden die in indonesie op vakantie zijn geweest.

Ik hoop niet dat ik hiermee budisten mee tegen de borst stoot, dat is niet mijn bedoeling.

18. Zena

Zena Fanatiek lid

9 dec 2006
    2.428
    0
    36
    Dat dacht ik ook...een prins dacht ik dat hij was.

19. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Oefh hier is duidelijk iemand op zijn teentjes getrapt! :)

Het word toch in de winkel verkocht voor het intreur (blokker bijv. waarom is dat dan belachelijk?

Iedereen moet zelf maar weten of die zulke beeldjes in huis heeft of niet.

Alleen houd ik er niet zo van dat het 'standpunt' zo verschrikkelijk met het strenge geloof word geuit zo van dat MAG niet.( wie zegt dat?)

Ieder zijn eigen ding zou ik zeggen

20. emmm

emmm Lid

23 dec 2007
    89
    0
    0
    Een beeld is maar een beeld of je ze krijgt, of zelf koopt.
    Welke betekenis ze ook draagt.
    Of deze van plastiek,hout of metaal is, is van geen belang zolang je de vier nobele waarheden en achtvoudige pad volgt.
    Een beeld pleegt u enkel te onthouden wat je doet of moet doen.
    Niets meer, niet minder. Jij doet het.

En zolang je het goed doet, maakt de rest niets uit.

Een stukje gevonden van een boudiste

Deel Deze Pagina