Grote kans?

Discussie in 'Prematuur' gestart door iniemienie, 6 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iniemienie

iniemienie Actief lid

23 feb 2006
    241
    0
    0
    Verzorgende in de thuiszorg
    Hallo,

Ik vroeg me af of iemand weet hoe groot de kans bestaat dat je volgende zwangerschap ook te vroeg word beeindigd?
    Ben bevallen met 28 weken en 2 dagen, spontane bevalling (geen oorzaak kunnen vinden) en ben bang dat als ik straks weer besluit om een broertje of zusje voor Nova te maken :D ....
    Dat ik dus weer een te vroeg geboorte ga krijgen. Ik weet wel dat als ik weer zwanger zou raken dat ik bij de gynacoloog moet zijn ipv de verloskundige.

Ik ben nog niet met de 2e bezig maar was gewoon wel benieuwd..

Groetjes Shirley

2. sonya one love

sonya one love Niet meer actief

hallo...bij mij is er gezegt ongeveer 40 procent kans bij de tweede en 80 procent als ik binnen een half jaar zou aantellen :)
    nou dat dus zekerrrrrr niet!
    anders gewoon voor de zeker heid overleggen met jou behandelende gync of vlk..

Ik vind zelf de procenten vrij hoog en dat maakt mij ook erg bang :cry:

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    De statistieken zijn idd heel hoog, maar het hoeft niet! Mijn derde dochter is met 29 weken geboren, daarna heb ik nog 2 kinderen gekregen met 36 en 38 weken.

4. moon85

moon85 VIP lid

5 jul 2006
    6.811
    0
    0
    Ik begin helemaal niet meer aan een 2de.
    Ik had al een groter risico op vroeggeboorte.
    Maar dacht dat het wel zou mee vallen :rolleyes:

5. joey26

joey26 Actief lid

15 feb 2007
    143
    0
    0
    bij mij is de kans op weer een loslating vd placenta waarschijnlijk 6 tot 15 procent. maar ze kunnen er absoluut niks over zeggen zei de gyneacoloog.
    ook niet over de placenta praevia, dat hoeft bij n 2e zwangerschap niet te gebeuren, maar heb je wel weer meer kans op als je een keizersnede hebt gehad, wat ik dus heb gehad.

wel zou ik bij een volgende sowieso weer geen voldragen zwangerschap hebben, omdat ze de baby sowieso eerder zouden halen.

ik ben nog lang niet met een 2e bezig en wilde er wel altijd 2, maar ben door deze zwangerschap/bevalling daar niet meer zo zeker van.
    denk dat ik mijn hele zwangerschap angstig zou zijn.

6. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    De kans op herhaling van Pre-Eclampsie/HELLP is 20-30% maar dan verwacht later in de zwangerschap.
    Ik ben er dus ook veel mee bezig maar ja....binnen nu en een half jaar hebben wij het antwoord of deze ook te vroeg (moet) komen.

7. minke

minke Actief lid

Hallo,

Ik ben inmiddels zwanger van de tweede. JJ is geboren met 32,4 weken na een ernstige vorm van pre-eclamsie. Ik ben nu dus ook onder behandeling van een gyn. En ik moet in het ziekenhuis bevallen. De gyn zei dat de kans dat het weer gebeurt zeker aanwezig is, maar de kans dat het kindje op tijd geboren wordt groter is. Percentages heeft hij niet genoemd en wil ik eigenlijks ook helemaal niet weten.
    Omdat ik al eerder een hoge bloeddruk heb gehad, mijn bloeddruk na de bevalling lange tijd nog te hoog bleef en het in de familie voorkomt, is de kans wel vrij groot. Maar het is niet anders, ik kan me er nu al wel druk om gaan maken, maar als het zo is kan ik er toch niets aan veranderen. Ik probeer maar zoveel mogelijk vertrouwen te hebben in mijn eigen lichaam en geniet van elke dag dat het kindje in mijn buik zit :D.

Als je heel graag antwoord wil op jouw situatie, dan zou ik contact opnemen met je gyn. Die kan je meer vertellen over wat de kansen zijn, want dat verschilt heel erg per persoon.

Succes!

Minke

8. iniemienie

iniemienie Actief lid

23 feb 2006
    241
    0
    0
    Bedankt voor al jullie opmerkingen.

Ik ben dus gewoon spontaan bevallen, geen zwangerschaps vergiftiging of wat dan ok aan de hand... Ze wilde er gewoon uit.
    Ik ben zeer zeker bang dat het weer een te vroeg geboorte gaat worden en dan maar hopen dat het net zo goed gaat als bij deze kleine meid...
    Ik heb overal gelezen dat de kans idd bestaat dat als je eerst ekind te vroeg geboren is de 2e ook te vroeg geboren gaat worden. Ongeveer 20-40% kans en dat is idd toch echt best veel! Maar goed zover zijn we nog niet... Eerst deze meid maar eens groter laten worden!

Liefs Shir

9. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Florine is 2,5 week geleden spontaan geboren na een zwangerschap van 34 weken en 2 dagen.
    Hier hebben ze geen oorzaak voor kunnen vinden.

Ik heb het even nagevraagd bij m'n vk. Ik kan de volgende keer gewoon bij haar onder behandeling. Ik mag zelfs thuis bevallen, als ik dat wil (en dat wil ik zo graag).

Als er geen reden gevonden wordt, is er dus ook geen reden om er vanuit te gaan dat het een volgende keer weer gebeurd.

Het enige waar ik rekening mee ga houden, is met mezelf tegen die tijd. Ik heb nu toch een trauma opgelopen, ondanks dat het verder allemaal heel goed gaat met ons.
    Ik wil dit heel goed verwerken voordat ik aan een tweede begin.

Linda

10. iniemienie

iniemienie Actief lid

23 feb 2006
    241
    0
    0
    Wat raar! Ik mag dus niet thui sbevallen en ik moet perse naar een gynacoloog ipv verloskundige en bij mij hebben ze ook geen oorzaak gevonden!

Zo zie je maar dat het bij iedereen anders is, moet wel zeggen dat ik ben bevallen met 28 weken dus misschien is het dat dan wel....

Groetjesssss

11. giovanna

giovanna Actief lid

13 mei 2006
    129
    0
    0
    Bij mij ook een spontane vroeggeboorte, maar ik moet echt onder behandeling van de gyn. Wellicht ook omdat ik via clomid zwnager ben geraakt, weet ik eigenlijk niet...
    Maar moet ook echt in ziekenhuis bevallen op medische indicatie.

AMEN! Helemaal mee eens!

12. Mariska75

Mariska75 Bekend lid

1 aug 2006
    555
    0
    0
    Deventer
    Hoi,

Mijn 1e zoontje is geboren met 34 weken en mijn 2e zoontje met 39,2 weken. Ik was ook bang dat de 2e te vroeg zou komen, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

Groetjes Mariska

13. PBiard

PBiard Actief lid

6 mrt 2007
    475
    0
    0
    Management secretaresse
    Hendrik Ido Ambacht
    Hoi Shirley,

Ik ben zelf in 2003 spontaan bevallen bij 33 weken. Ook bij ons was er niks te vinden.

In augustus is ons 2e kindje geboren na 39 weken en 3 dagen. Ben hiervoor zelfs ingeleid. wie weet hoe lang de Uk anders nog had blijven zitten.

De kans op een vroeggeboorte heeft iedereen. Ik mocht overigens gewoon in de 2e zwangerschap gewoon onder controle blijven van de VK. Wel ben ik vanaf week 30 strenger in de gaten gehouden qua controles.

Ik zou zeggen: ga er gewoon voor. Tuurlijk krijg je wat angst zodra de termijn van die 28 weken eraan komt, maar doordat jij zonder oorzaak bent bevallen heb je volgens mij een grote kans om deze zwangerschap gewoon uit te dragen. gewoon heel goed naar je lichaam luisteren.

overigens heb ik in mijn kraamtijd wel een terugslag gehad omdat ik nu dus zag hoe een kraamtijd behoort te lopen. Dat hadden we bij de 1e natuurlijk niet. Gelukkig had ik een oplettende VK en kraamverzorgster en heb ik wat extra hormonen en vitamines gekregen.

Groetjes,
    Patricia

14. iniemienie

iniemienie Actief lid

23 feb 2006
    241
    0
    0
    Ik heb het nu even gevraagd bij de gyn. En die zegt idd dat ik daar onder behandeling moet en dat de kans op een vroeg geboorte groot is maar dat het ook net zo goed kan zijn dat je 40 weken uit draagt. Wel is de kans groter dat het een vroeg geboorte gaat worden maar onder strenge behandeling van de gyn moet het allemaal goed gaan. Maar geen thuis bevalling of vk meer voor mij....
    tegen die tijd vraag ik het fijne er nog wel van maar zal eerst ff genieten van mijn kleine meissie.

Ook kan ik me vorstellen dat je bijje 2e een terug slag hebt gehad, nu zag je idd hoe het was om de kraamtijd zo door te brengen. Ik heb een tijd terug foto's van mijn schoonzus zitten kijken en daar zag ik alleen al die kleine van haar die er net uit was op haar borst liggen en alleen dat al deed me zeer want dat had ik al niet gehad.... Maar goed ik geniet nu maar van de dingen die ik wel heb!

Groetjes Shirley

15. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    ik ben met 34w 4d dagen bevallen en alles was spontaan. ze hebben geen oorzaak gevonden. Mijn waardes waren netjes.

Ik moet wel voor een 2e zwangerschap onder behandeling bij een gyn en ik moet weer in een ziekenhuis bevallen, maar dat vind ik niet erg. ik wil liever in een ziekenhuis bevallen ookal was tamer niet te vroeg geboren geweest.

16. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    ik heb wel een grote kans dat ons volgende kindje weer te vroeg zal worden geboren.
    Ik heb nl een dubbelwandige baarmoeder, dat betekent dat een kindje aan twee kanten kan gaan groeien....nu zat ons zoontje in de rechter, en die schijnt groter te zijn dan de linker. Hij is met 35.2 weken geboren, en je kunt misschien wel raden dat als er eentje in de linker gaat zitten die dan een grote kans heeft dat di nog eerder zal kunnen komen.
    Verder heeft de gyn gezegd dat ik meer kans op miskramen heb en op stuitbevallingen..leuk vooruitzicht he? je zou er bijna niet meer aan willen beginnen.
    Ben laatst bij de huisarts geweest met de vraag bij wie ik voor een mogelijk volgend kindje zou moeten komen voor controles.
    Zij had toen gezegd bij 8 a 10 weken op afspraak komen bij de huisarts en dan door naar de gyn voor een echo. En vanuit daar verder kijken of we bij de gyn of bij een Vk blijven.
    het is nog even afwachten dus...we zijn ook nog niet aan het klussen overigens!

17. maja123

maja123 Actief lid

28 jun 2007
    116
    0
    0
    ik ben nu 14 weken zwanger, mijn 1e kindje is zeven weken te vroeg geboren. Mijn gyn zei dat ik niet een bepaalde tijd hoefde te wachten om weer zwanger te worden. Kans op vroegeboorte is zowieso 50% bij mij.
    Ik vind dit echt wel moeilijk en eng, maar het heeft me niet weerhouden, dat blijkt wel :)
    Nu heb ik een nieuwe gyn en die adviseert progesteron injecties, dit zou de kans op vroeggeboorte aanzienlijk verminderen. Heeft iemand daar wel eens van gehoord of ervaring mee? Ik ga me er eerst eens inverdiepen alvorens dit zomaar te gaan doen. Krijg namelijk weinig duidelijk over bijwerkingen voor mn kindje en mezelf, weet alleen dat het een hormoon-injectie is. Deze zou ik dan vanaf de zestiende week iedere week moeten krijgen.

Deel Deze Pagina