Ik las vandaag dat er in Antwerpen (Borgerhout) weer een baby gevonden zou zijn in de vondelingenschuif. Er stond niks meer van detail bij in het artikel. Intussen al de 3e denk ik. Dat dat in onze tijd, in ons landje (ben ook van BE) nog nodig is! Maar allé, ik ben wel blij dat wij tenminste een vondelingenschuif hebben en het kindje niet ergens langs de weg of zo gedumpt is (of in een container zoals een tijdje terug te lezen was!).
Hoorde het op het nieuws idd. Gelukkig dat zo een luik bestaat beter dit nieuws hoe triest ook dan noeuws te lezen dat het kindje is omgebracht.
Inderdaad beter in zo'n schuif waar het veilig is dan dood in een afvalcontainer. Nu kan er een goed gezin voor het kindje worden gezocht.
Sneu voor de baby's, maar beter dan dood of iets dergelijks. Fijn dat er moeders zijn die hier gebruik van kunnen maken. Ik hoop dat er veel liefdevolle moeders zich melden om voor de baby's te kunnen zorgen.
Ook ik ben blij dat die schuif er is, dit zouden we hier ook weer moeten "aanschaffen". ik denk dat dat veel dode baby's scheeld, als moeders een andere optie hebben.
Veel liever in de schuif waar het veilig terecht is. Dan dat het in de container terecht komt zoals in Amsterdam. In een park zoals in Roermond. Het is inderdaad heel sneu, maar je weet nooit wat de achtergrond van de moeder is waardoor ze dit besloten heeft.
Fijn dat er zo'n schuif is. Maar wat ik me afvraag, waarom moet dit bekend gemaakt worden in de media? Zou dit ouders er niet van weerhouden een kind daar te brengen? Ik snap dat de drempel ook weer niet te laag moet zijn, maar als ouders niet voor een kind kunnen zorgen? Liever dit dan dat ze het ergens verstoppen in de hoop dat het nooit gevonden wordt..
Ik vind dat ze die luikjes ook in NL zouden moeten hebben. Ten eerste omdat het voor de baby's natuurlijk tien keer beter is meteen zorg te krijgen, maar ook voor de moeders die het kind achterlaten. Het is vaak een wanhoopsdaad.
Het is inderdaad wel tegenstrijdig. Door bekendmaking aan media zal de drempel voor anderen hoger worden. Ik vind het eigenlijk ook wel heel goed dat het bestaat. Zo voorkom je denk ik wel voor een groot deel dat er vreselijke dingen met baby's gebeuren en krijgen ze ook direct zorg. Nog steeds komt er weleens in het nieuws dat er een baby wordt gevonden in een container of iets dergelijks en zo'n schuif zou dat misschien kunnen voorkomen.
Barbara Muller wil dit ook en vecht ervoor! het Babyhuis :: In de pers Kan het zo niet vinden maar zij wil ook heel graag een vondelingenluikje In september opent de stichting twee Beschermde Wieg kamers in Papendrecht en Groningen voor die kinderen waarvan hun moeder hen het recht op afstamming zullen ontzeggen en waarbij die moeder zelf geen hulpverlening wil, kan of durft te aanvaarden. De stichting hoopt hiermee babysterfte te verminderen, zo ook het onveilig achterlaten van een baby in hulpeloze toestand. In de kamer wordt moeder uitgenodigd in contact te treden met de Beschermde Wieg moeder. Ze krijgt een brief mee met belangrijke informatie over wat er te gebeuren staat met haar baby en hoe belangrijk het is dat haar kind weet waar het vandaan komt. Ook informatie van een verloskundige staat erin vermeld.
In Nederland bestaan deze luiken toch ook al? Alleen zijn er tot op heden nog geen babys ter vondeling gelegd las ik laatst ergens. Wat ik mij dan afvraag, zitten er 24 uur per dag mensen achter die luiken of hoe gaat zo iets
Ik vind een baby luik een prima idee. Voorkomen is belangrijker maar alles beter dan weer een dood gevonden pas geborenen. Ik stem voor een baby luik. Dan kan je later als kind altijd nog het gevoel krijgen mijn moeder wilde mij wel niet maar. Gaf mij iets heel belangrijks een veilige omgeving. En de hulp die ik direct nodig had. Ze zorgde er in elk geval voor dat ik direct eten warmte en medische zorg kreeg. Leuk nee maar wel beter dan op een stoep gelegd worden met min 10 of zo.
Ik word er altijd verdrietig van als ik zulke dingen lees. Wel ben ik voor zo'n luik, alles beter dan een dode baby.
Ik vind het een heel goed initiatief. Juist omdat moeders vaak geen andere uitweg zien, en geen idee hebben wat ze met het kind moeten doen. Vaak zijn ze al te ver in de zwangerschap om abortus te laten plegen of weten ze niet hoe ze dit moeten regelen. De situatie van deze meiden/vrouwen is vaak niet om over naar huis te schrijven (vaak is er niet eens een huis meer) en ondanks dat ik het vreselijk voor die kindjes vind, is er tenminste een uitweg voor deze vrouwen. Wat zouden ze doen als deze uitweg er niet was? Dumpte ze hun baby dan ergens in de bosjes, of in een container zoals laatst? Nu kan er een passend gezin gezocht worden voor deze kindjes en is er toch een soort 'happy end', al blijf ik het ook vreselijk voor de moeders vinden die blijkbaar geen andere uitweg zien dan op deze manier afstand nemen van hun kind. Ik vraag me dan echt af in wat voor situatie ze zitten en hoe dit voorkomen had kunnen worden..
Vaak zijn redenen om een kindje te plaatsten; incest, religie (seks voor het huwelijk met extreme gevolgen zoals vervolging) of zijn ze mentaal ziek.