OMG [-( beter voor het milieu, meisje meisje toch, hihi. De een is niet beter voor het milieu als de ander. En als je dan toch denkt milieuvriendelijk bezig te zijn gebruik dan die lueirs van Naty want dat zijn dus WEL echt milieuvriendelijke luiers! Over de katoenen luiers, los van de dicussie of het milieuvriendelijker is of niet, zeg je dat ze sneller doorlekken, dat is dus niet waar! Je kind op tijd verschonen, helpt ook tegen doorlekken van de wegwerpluiers (alsof die nooit doorlekken) ik ben hier niet om iemand katoenen luiers door de strot te duwen maar voor de feiten. hydrofiele doeken nemen ook direct het vocht op dat is het mooie aan die dingen. Wat ik wel nog ff wil zeggen, voor de dames die wel katoenen luiers overwegen, die moderne dingen (all in one) ik vind ze echt shit, de ouderwetse die je zelf moet vouwen etc, die lekken nooit door bij mij maar die voorgevormde moderne dingen wel, altijd naar boven, hadden ze de buikjes nat, die heb ik dus in de kast gelegd , liggen te verstoffen nu.
new born luiers zijn ook gewoon vaak mee in de aanbieding van 3 halen 2 betalen bij de etos hoor... en over het milieu.. er zijn verschillende gemeentes die luiers en incontinentie matriaal apart inzamelen en zo worden ze weer hergebruikt. Lotte: Mijn kraamhulp zei ook dat de aldi luiers erg goed zijn voor overdag! persoonlijk vond ik ze te dik en pampers zijn dunner. trouwens jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap! (ik had het eerder nog niet gezien dat je zwanger bent)
Ze bevallen goed! Ik gebruik ze nu zo'n 2 dagen, beetje afgewisseld met Etos normaal eigenmerkluiers en Lidlluiers, maar in ieder geval 's nachts en het gaat prima.
Zucht het scheelt weldegelijk! Ik had waskosten 4,50 per week incl aanschaf was 21 euro en ik heb daar anderhalf jaar meegedaan knappe jij als jij daar papieren luiers voor kan kopen. het enige wat niet zo zeer blijkt te schelen is de belasting voor het milieu. Katoen is dan maar heel iets voordeliger. Komt omdat men ze vaak in de droger gooit. Doet men dat niet, dan is het voor het milieu ook beter om katoen te gebruiken. ik heb het hier over de vouwluiers, de oogjesluiers en niet over de voorgevormde. Oja strijken doen we bij katoenen luiers niet. Lekken heb ik nooit gehad met katoen. Wel veel minder last van luieruitslag.
Ik gebruik wel katoenen luiers, en het bevalt me heel goed. Om de twee nachten draai ik een machine met luiers. Ik hang ze te drogen op een wasrek en strijken moet je ze niet hoor. Dus qua werk valt het heel goed mee. Alleen moet je er aan denken tijdig te wassen dus. Dit moet ik wel tegenspreken. Ik heb in een kdv gewerkt waar zowel kinderen met gewonen als met katoenen luiers waren en ik moet zeggen dat ik minder irritatie zag bij de kinderen met katoenen luiers. Nu met Liene zie ik ook enkel irritatie wanneer er tandjes doorkomen. Mijn schoonzus gebruikte eerst echte pampers en is moeten overstappen op luiers van de lidl omdat haar kindje vuurrode billen had. Dit een paar maanden geleden toen er ineens 'verbeterde versie' op het pak stond. Voor haar dus niet ! Even van het internet gehaald: er is minder kans op luieruitslag ↔ in wegwerpluiers zijn chemische stoffen verwerkt zoals natriumpolyacrylaat, tributyltin (TBT verstoort de werking van de geslachtshormonen en is terug te vinden in een aantal merken wegwerpluiers), Vluchtige organische chemicaliën (VOC - uit wegwerpluiers komen oplosmiddelen zoals xyleen, tolueen, styreen en isopropylbenzeen vrij)! oDraagcomfort is hoger door het katoen i.p.v. plastics. Over de prijsvergelijking, ik heb hier een foldertje liggen. 't Zal vast wel op het internet staan, ik zoek even... http://www.leuven.be/doc/katoenen%20luier.pdf Ik moet ook zeggen dat mijn man eerst ook maar zo zo voor was, maar nu helemaal. Dit was mijn pro-katoenen-luiers-speech! Saartje
Ik ben na lang nadenken en rekenen tot de conclusie gekomen dat zoals ik het doet ik wel degelijk VEEL goedkoper en VEEL milieuvriendelijker bezig ben! Idd wat luna zegt, hydrofiele doeken kosten geen drol, en die gebruik ik toch het liefste. Milieuvriendelijker? JAZEKER! Buiten het feit om of je nu wel of geen eco wasmiddel gebruikt, vergeten we voor het gemak even alle luierfabriek uitstoot! (naast de stapels verbranding van plastic luiers, iemand noemde ze hier papieren maar het zijn plastic luiers) Ik neem dus bij deze veel van het eerder door mij geschreven terug (sorry Lotte voor de overtuiging van je schoonzusje hihi), katoenen luiers zijn wel degelijk veel goedkoper en milieuvriendelijker!
Kan iemand is vertellen hoe het werkt.....knoop/speld je dan een hydrofiel doek om de billetjes of gaat er nog iets in? (Een inleg iets ofzo....als maandverband.....jeetje klinkt wel blond, ik heb geen idee.....)
Ja, en dat is eenmalig (als er al op elke plantage chemische middelen gebruikt worden), in tegenstelling tot wegwerpluiers.
Ik heb altijd 2 hydrofiele doeken die ik vouw en dan vastspeld, met wasbare inleggers, maar ook niet altijd hoor, en dan een plastic broekje erom heen (ja die koop je ook éénmalig en gaat de hele luierperiode mee). Ik gooi alle luiers in een emmer met sop in de badkamer en elke avond of om de avond was ik de gebruikte luier svan die dag op 60 graden (kan ook wel op 95) zonder wasverzachter natuurlijk (anders nemen ze minder vocht op) , nu hang ik ze op de verwarming zijn ze in 5 min droog en anders op de waslijn, zijn ze in een uurtje droog.
Wat toevallig... Ik klik net de site van Knowaste weg.. http://www.knowaste.nl Ik zat er net op te kijken omdat ik laatst op het werk (Ik werk in een verpleeghuis, met bergen incontinentie materiaal.. elke week 4-5 van die grote rolcontainers...) hoorde dat de luiers nu niet meer gerecycled worden, omdat het niet rendabel (lees: te duur) zou zijn. Ze zijn aan het zoeken naar een andere oplossing... Op de site kan ik hier niks over terugvinden... Ik zoek nog even verder... O ja, en om dan on-topic te blijven... Ik gebruik dus gewoon pampers omdat ik ook zo'n slechte huisvrouw ben, die nu al haar huis amper schoon kan houden, zo druk ben ik steeds met Jelle bezig..
Ach dat maakt je geen slechte huisvrouw hoor, ik ben weer nalatig in andere dingen, een mens kan niet alles tegelijk he.
@ bespuiten van katoen: er zijn ook luiers (voorgevormd) te krijgen in eco-katoen. Dus onbespoten. Dus dan heb je die chemische belasting niet. @ waskosten: eens in de 2 of 3 dagen is voldoende hier in huis (wij hebben 22 voorgevormde luiers met overbroekjes). Wij gebruiken geen droger en om ze schoon te krijgen wassen wij op 40 graden (je ziet dan nog wel wat poepvlekken zitten maar ze zijn wel schoon). Dus qua milieubelasting valt dat heel erg mee. @ doorlekken: met de nylon overbroekjes gaat dat iets sneller... dan zitten er al wel minstens 3 plasjes in de luier en hadden we simpelweg eerder moeten verschonen. Met wollen overbroekjes die we voor de nacht gebruiken hebben we daar helemaal geen last van. Dus ook de extra was van kleertje blijft ons bespaard. Wij hebben trouwens wel dat de spuitpoep door de katoenen luier veel beter wordt opgevangen dan door de pamper. Juist dan moeten we hem helemaal omkleden bij een volle lading. Door het sneller zindelijk worden (in de regel), het niet vergroten van de afvalberg (of verbranden) en de manier waarop wij wassen is het in ons geval beter voor het milieu en onze portemonaie dan het gebruik van pampers. Iedereen moet het natuurlijk voor zich weten wat je gebruikt. De eerste paar weken hebben wij pampers gebruikt omdat het wennen aan een kleintje al genoeg was. Met een week of 6 zijn we overgestapt. Toen wisten we ook wat een huiltje betekende en ging het eigenlijk heel soepel.. Ook als je voorgevormde luiers gebruikt kunnen de kosten lager liggen dan van pampers. Dit ligt aan het merk dat je gebruikt (dus hoeveel maten je nodig zult hebben 2 of 3) en hoe groot je kindje is. Feit blijft dat het zoiezo goedkoper is als je meer dan 1 kind in de luiers zult hebben. Iedereen succes met de keuze. Wij gebruiken trouwens kiddybips luiers en deze bevallen ons uitstekend.
wij gebruiken hier de eco luiers van de etos (nu even niet, want om de een of andere reden missen ze maatje 2 in het assortiment?!). deze zijn voor 70% afbreekbaar en dus milieuwvriendelijker. ook zijn ze goedkoper dan de pampers, heb de bonnetjes naast elkaar gelegd en ze waren hier écht goedkoper. daarbij lekt pampers bij Sven vaak door aan de zijkant, neemt niet genoeg vocht op heb ik het idee. katoenen luiers lijken milieu vriendelijk, maar dit hangt geheel af van de wijze waarop de katoen verbouwd wordt. dit gebeurd vaak op zéér milieu onvriendelijke wijze, dus is het milieu soms helemaal niet gebaat bij deze luiers. de hoeveelheid was zou ik er niet bij kunnen hebben. ik geef bv en lek enorm! ik gebruik dus al heel veel hydrofiele luiers om het gelek op te vangen tijdens de voeding en de nacht en ik was dus minimaal 1 was per dag (7 kilo trommel), maar ook vaak 2 als de 'gewone' dingen schoon moeten. weken in koud water, spoelen en uitkoken/uitwassen is mij dan echt te bewerkelijk en ik heb er de ruimte ook niet voor om het te drogen (er staan nu al continue 2 wasrekken in twee kamers) wil ze financieel goedkoop uit zijn? zou ik gewoon de aldi of de lidl luiers nemen, maar of deze ook het prettigste zijn.... dat is wat anders
Ik ben even aan het meelezen omdat ik nog steeds twijfel. Maar hier wil ik even op reageren. Als baby heb ik AD druppels gekregen waardoor ik een visuurtje kreeg. (lees: van anus tot darm ingescheurd, en er last van gehad tot m'n 9de) Mijn moeder heeft katoenen luiers MOETEN gebruiken bij mij, omdat ik met de papieren zo'n last had van het vocht aan de wond. Bij katoenen luiers had ik er geen last van. Dus ik weet zeker dat katoenen luiers meer vocht opnemen.
Wie bang is dat er bij de productie van katoen teveel bestrijdingsmiddelen gebruikt worden kan idd kiezen voor eco-katoen óf voor bamboe. Bij bamboe wordt er minder bestrijdingsmiddelen gebruikt en bamboe groeit snel. @Frumpje: luieruitslag komt bij wegwerpluiers idd vaak niet omdat de billen te nate blijven maar door de chemische middeltjes die in de luier zitten. Die middeltjes die ervoor zorgen dat alles snel geabsorbeerd wordt. Ik zou zeggen google eens op TBT en wegwerpluiers, er zijn zelfs vragen over in de kamer geweest. Wat mij ook opvalt dat veel moeders klagen over poep die tot de schouders zit omdat de luiers dit niet aankunnen. Ik gebruik Bamboozle en heb daar nog nooit last van gehad. @Cellie: er zijn ook andere luiers dan hydrofiele doeken. Dus die je niet hoeft te vouwen. Deze heb ik Sommige gemeentes geven zelfs subsidies bij het aanschaffen van wasbare luiers.
kijk eens op www.kaatjekatoen.nl ik ben heel blij dat ik na 8 mnd problemen te hebben gehad met pampers ben overgestapt op katoen en later de bamboozle die hier boven ook al wordt beschreven. Ons zoontje had altijd last van luieruitslag en rode striemen waar het elastiek zat. spuitluiers tot aan z'n nek e.d. Eenmaal op natuurlijke luiers overgestapt verdween dit alles als sneeuw voor de zon. Aangezien katoen absorbeerd ipv ontlasting afkaatst, hebben we geen spuitluier meer gehad en zijn z'n billen mooi gaaf geworden. Je mag katoenen luiers niet strijken omdat je dan het absorbtie vermogen verminderd. scheelt je weer werk dus. De voorgevormde broekjes zijn wel wat duurder in de aanschaf als de vouw lappen, maar dit weegt niet op tegen de kosten van papieren luiers. Je hebt alleen in 1 x een groot bedrag dat je moet uitgeven, maar dan ben je er ook bijna helemaal van af. De was en droog kosten, ligt er maar net aan wat jouw "was gedrag is" gebruik je de droger veel, was je iedere dag of spaar je ze op, spoel je ze voor (heb ik nog maar weinig hoeven doen. op 60gr gaat alles schoon) e.d. Bij de bamboe luier wordt er tijdens de groei van de bamboe ook nog maar amper insecticiden gebruikt, dus niet te vergelijken met de milieu belastende productie van een papieren luier. Dit geldt tevens voor de eco- katoenen luiers. Waar je in de kosten ook rekening mee moet houden is dat kinderen die natuurlijke luiers dragen, vaak veel eerder zindelijk zijn als papier dragers. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. De leidsters van de peuterspeelzaal waren zeer verbaasd dat ons zoontje al nagenoeg zindelijk was met 2 jr en 3 mnd. En vouwen.. lang niet zo lastig als het lijkt, er zijn zelfs lappen verkrijgbaar die je maar in 3e hoeft te vouwen. de rest is al ingenaaid. En de voorgevormde broekjes sluiten gewoon met klitteband of drukknoopjes. Zelfs m'n man is daar heel tevreden over. De overbroekjes zijn tegenwoordig van ademend materiaal die geen vocht doorlaten, en weer gewoon met klitteband. Dus niet die stomme strikslips. En er zijn nu zelfs alles in 1 luiers. dus net zo snel als papier. Helaas bestaan er zo veel vooroordelen over. gebaseerd op het "oma systeem" die allang niet meer gelden. (geen emmers met wekende luiers, geen strijken, geen lastig gevouw, geen spelden of plakband etc. etc.) Ik ben echt blij dat ik de stap toen der tijd heb genomen, ondanks alle rare gezichten van m'n omgeving. Wat volgens mij vaak een rede is dat ouders tegen houdt. Je wijkt toch af van de massa en daarvoor moet je soms best sterk in je schoenen staan of een gladde rug hebben. Nu er een 2e op komst is zijn we helemaal goedkoper uit. Bij een aantal verkoop punten kan je je geloof ik vrijblijvend goed laten adviseren voor je de sprong waagt. Zeker de moeite waard om vooraf te informeren vond ik.