oke dames, ik heb het hele topic doorgelezen, want ik zit sterk te denken aan katoenen luiers. Maar hoe werkt dat met poepluiers, die spoel je eerst in een emmer om en daarna pas in de wasmachine? en hoe zit dat met inlegger, lappen en overbroekjes? (ja sorry ik moet even duidelijk voor ogen hebben wát je dan precies nodig hebt en welke stappen je moet nemen met verschonen)
wij gebruiken dus de kiddybips en doen het zo... Wij hebben 2 emmers staan met een deksel (!). Deze noemen luieremmers en vind je in de babywinkel. In de ene emmer doe ik al de luiers, overbroekjes en inleggers waar geen kaka in zit. Dit alles gaat in de wasmachine. Ik was op 90 graden met waspoeder, zonder wasverzachter. In de anderen gaan al de natte doekjes waar ik Liene's billen met heb schoongeveegd en de inleggers met kaka. Dit is dus een vuilnisbak en alles wat hier in gaat, is om weg te gooien. Liene heeft dus een katoenen luier aan met daarin een papieren inlegger (die ik dus 2 tot 3 keer uitwas als ze geen kaka heeft gedaan) en een plastieke broekje erover. Voor de nacht heeft ze nog een extra inlegger, een van katoen. Die moet onder de papieren inlegger. Wanneer ik haar dus ververs, en ze heeft alleen pipi gedaan, gaat alles in de 'wasemmer'. Heeft ze kaka gedaan, dan haal ik de inlegger eruit (waar dus de kaka opligt) en gooi die weg. De rest weer in de wasemmer. Ik spoel de luiers niet voor, alleen wanneer ze diarree heeft en de inlegger de kaka niet heeft kunnen houden wel. Dan spoel ik de luier af onder de kraan. Nieuwe luier aandoen dan, nieuwe inlegger erin. Overbroekje vervang ik niet elke keer. Alleen wanneer het wat vochtig is of ruikt. Veel succes!
Wij gebruiken ook kiddybips luiers. En doen het iets anders dan Saar. Wij wassen alles (luiers, nachtinlegger en nylon overbroekjes) op max 40 graden en niet iets meer wasmiddel dan bij de standaardwas. Zonder voorspoelen. Wij hebben gekozen voor katoen om 2 redenen. Geld besparing en milieuvriendelijker (zeker als je ze voor meer dan 1 kindje gaat gebruiken). Beide zijn gebaat bij geen hoge wastemperaturen. Omdat ons kleintje nu nog spuitpoep heeft (ik geef bv) gebruiken we nog geen papieren inlegger. Dat komt pas als de poep vast gaat worden. De luiers worden niet kraakhelder wit, bv poep is nogal oranje en die kleur trekt wat in de luiers. Ze zijn wel helemaal schoon. Kraakhelder vind ik persoonlijk ook niet nodig. Schoon is voldoende, niemand ziet ze tenslotte. Wij doen de luiers en nachtinleggers niet in de droger maar hangen deze aan de waslijn. Wij hebben 1 20L emmer (in Nederland gekocht via Annemiek Bosma die ook in NL de enige is die kiddybips luiers verkoopt) voor de luiers. Hier kan met gemak een hoeveelheid luiers in van 2 dagen. In de schone emmer wat water met azijn en je hebt geen last van urinegeur op de babykamer. Hiernaast hebben we een klein vuilnisemmertje op de commode staan voor de incidentele pamper en de billendoekjes. Overbroekjes doen we om en om zodat er eentje kan drogen en eentje aan de kont zit. Je hebt dus voldoende aan 6 overbroekjes als je een 3 dagen voorraad wil hebben. Je wast dan dus om de dag. Drogen duurt zo ongeveer een hele dag op dit moment (iets te vochtig buiten). Owja, als onze kleine man naar het kdv gaat of we gaan een dagje op pad dan geven we hem een pamper aan. Dit omdat het simpelweg gemakkelijker is dan rondzeulen met een tas met vieze katoenen luiers. Ik ben trouwens heel erg tevreden over de kiddybips luiers. Ze sluiten goed aan en niets absorbeert zo goed de bv poep dan deze luiers. Met een pamper zit Wietze soms tot z'n nek onder en met de katoenen is dit geen probleem.
Goede tip van de azijn, ga ik ook uittesten. Wij gebruiken wel steeds de katoenen luiers. Bij hema verkopen ze handige geurzakjes die ik in mijn handtas stop dan. Idd, eerste gebruikten wij ook geen inleggers, omdat de kaka nog niet vast was. Nu Liene ouder is dus wel. Wij wassen ook om de dag en drogen ook op het droogrekje. Moet zeggen, op 90 graden zijn ze wel spierwit. Maar dat is dus een eigen keuze, proper zijn ze ook op minder graden.