Mijn dochtertje is extreem snel met tandjes. Er zijn er nu al 8 half doorgekomen (meer dan alleen een puntje). Aangezien ze nog zo jong is, vraag ik me af hoe ik die tandjes moet poetsen. Ze is nog aan niets anders in haar mond gewend dan de smaak van melk...en dan komt er ineens zo'n tandenborstel met een vreemde smaak. Ze laat dingen niet gemakkelijk toe (oogdruppel is een drama), dus ik vraag me af of er mama's zijn met wat goede tips. Nog een vraagje: moet je pas gaan poetsen als het tandje helemaal door is of mag het ook al als het nog maar half door is?
Ik heb mijn dochter vrijwel gelijk af en toe een tandenborstel gegeven met een heel klein beetje tandpasta. Dan help ik haar met poetsen. Op het cb zeiden ze dat het gelijk moest als ze tandjes krijgen, maar volgens mij verschillen de meningen. In het begin deed ik het trouwens niet dagelijks, maar eens per week. nu krijgt ze elke dag een tandenborstel en is het wel een soort ritueel geworden bij het wakker worden. Persoonlijk denk ik dat ze er toch aan moeten wennen. Je kunt misschien eerst proberen met zo'n vingertandenborstel als je haar nog te klein vind. Mijn oma en moeder zeiden dat ze het vroeger gewoon met een washandje deden, even langs de tandjes, niet echt poetsen.
Misschien kun je beginnen met alleen de tandenborstel met water? En dan als ze daar aan gewend is een klein beetje pasta erop (die smaakt overigens zoetig, dus is niet een heel andere smaak). Je hebt ook tandenborstels die een groot handvat hebben met een gat erin die ze ook als bijtring kunnen gebruiken. Die kun je gewoon een keer als speelgoed geven en dan misschien een beetje naar haar mond leiden. Ze gaat er waarschijnlijk vanzelf op kauwen. Zo heb ik het ook bij Thijmen gedaan, hij vindt het nu helemaal niet erg. Al vindt ie het niet altijd even leuk als ik wat na poets Succes
Ik heb er vanaf het begin (6 maanden) gewoon een spelletje van gemaakt en Eva heeft het altijd leuk gevonden en ze vindt het nog steeds super! Toen ze nog zo klein was poetste ik haar tanden niet als ze in slaap viel aan de borst, dan deed ik het de ochtend erna (als ik er aan dacht ). Ik ben wel meteen gaan poetsen toen haar tandjes net door waren, al is het om alvast aan het poetsen en de smaak van de tandpasta te wennen.
Ik heb wel zo'n peutertandenborsteltje, ooit bij de apotheek gekregen. Kan je die gewoon gebruiken? Ik zie wel iets erin om die gewoon aan te bieden, want ze stopt sowieso alles in haar mond nu Poeh, zat ik weer veel te moeilijk te denken haha. Overigens heb ik net weer even geteld en het zijn er nu 10, maar die laatste 2 zijn in aantocht en nog niet door. Ik moet dus echt gaan beginnen, doe ik gelijk morgenochtend! Waar kun je eventueel zo'n vingettandenborstel halen? De bijtring klinkt wel als een leuk idee, maar Yelena kan die nog niet goed zelf vasthouden en is ze snel zat. Die kluift liever op haar vingertje of een doekje.
Ik heb hem gewoon bij de etos gekocht. Daar hebben ze heel veel soorten kindertandenborstels. Ik zou er gewoon een paar uitproberen. Ze is idd wel heel vroeg met de tanden Thijmen heeft er nu pas 5 en 1 op doorkomen. Is straks wel lekker, kan het tenminste niet samen vallen met die drama-sprongetjes (9 en 11 mnd).
Volgens mij heb je ze ook gewoon bij het kruidvat en etos. Misschien zelfs wel in de supermarkt. prenatal heeft de vingertandenborstels wel. Bij ons werkte het gewoon geven dus het beste. Maar je moet gewoon even zelf kijken wat je het fijnste vind. Die tandenborstels met bijtring kun je ook gewoon overal krijgen. Wij gaan er wel altijd goed voor zitten en dan help ik haar, zeker nu ze kan lopen, wilt ze er steeds mee aan de wandel. Het is dus wel goed om duidelijk te maken dat ze er niet mee mag lopen. 10 stuks? bij ons duurt het echt lang... ze heeft er nu nog maar 4, maar ze had ze al heel vroeg. sinds de 4e maand ermee bezig en het duurt altijd heel lang voor er 1 doorkomt... nu moet er denk ik weer 1 doorkomen. nr 5, ze kwijlt weer alles onder en eet niet... *zucht* en slapeloze nachten... fijn dat ze bij jouw zo snel doorkomen....
Ja het is wel een voordeel, ze heeft er niet bijzonder veel last van. Doet wel af en toe moeilijk met de fles en is 's nachts wakker maar dan is het meer gezellig kletsen...dus ook niet vanwege de tandjes.
Mijn zoontje had ook met 4 maanden zijn eerste tanden al. Ik vond de vingertandenborstel (gekocht bij de DA) inderdaad erg prettig.
Mijn belangrijkste tip; Houd het leuk! Een lachende baby heeft zijn/haar mond open, en je kan er dan makkelijker bij. Wij poetsen haar tandjes na de laatste avondvoeding. Babyborsteltje met babyelmex erop en poetsen maar. Nou ja, proberen met de borstelhaartjes in de buurt van een tandje te komen. Likken aan de borstel is veel leuker. En babytandpasta heeft een speciale smaak waardoor ze het zelden doorslikken. Als wij klaar zijn met poetsen mag ze altijd zelf even. In het begin keek ze alleen in de spiegel en liet de borstel vallen, maar nu is ze echt aan het kauwen op de borstel.
Volgens mij is de peuterpasta er juist op gemaakt om het door te slikken. Daar is de hoeveelheid fluor op gebasseerd.
Ik poets Eva trouwens na de laatste voeding, als ze bij mij op schoot zit. Het enige lastige is dat ze dan altijd zo moe is dat het heel lastig is haar duim uit haar mond te krijgen . Wel grappig, het verschil in aantal tanden. Eva heeft er nu 8, en 2 kiezen boven en onder zullen ze ook over niet al te lange tijd doorkomen. Nooit last van gehad trouwens, alleen erg kwijlen en bij de kiezen ook erg vieze luiers. Maar verder hebben we niets aan haar gemerkt eigenlijk.
Mike heeft nu met bijna 13 maanden, 6 tanden. De eerste kwam nog geen drie maanden terug Hij is helemaal blij als hij zijn tandenborstel ziet. Alleen het probleem is dat hij vooral op zijn tandenborstel wil zuigen. Het poetsen gaat daardoor heel moeilijk. Zonder tandenborstel laat hij zijn tanden trots zien als je er om vraagt, maar zodra hij die tandenborstel ziet wil hij erop zuigen... Iemand tips daarvoor ?
Nou ik heb het tandenborsteltje gekocht, eentje die ze dus zelf ook vast kan houden en ook nog interessant is als speeltje. Ging gister gelijk haar mond in en moest wel even wennen, maar ze vindt het wel leuk geloof ik!
Ik heb gister ontdekt dat het tandenpoetsen een stuk makkelijker gaat als Thijmen zijn eigen borste mag vasthouden en ik dan met een andere borstel even over zijn tanden gaat. Dan is ie namelijk afgeleid @Melloncollie: fijn dat het goed gaat!
Dat doet die van mij dus ook, de tandpasta eraf zuigen en ik ondertussen maar mn best doen om een paar tanden te raken in borstelende beweging.