Katoenen luiers

Discussie in 'Verzorging' gestart door Jucade, 7 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Wij hebben ook gekeken naar de tots bots, dat vind ik een mooi systeem. Maar een startersset kost je zo al bijna 400,--!!! Terwijl je nog niet eens weet of het je bevalt. En dan heb je nog het wassen eb drogen.

Pim

2. MollyM

MollyM Bekend lid

Gulay, nog niet opgeven hoor! Ik zou zeker beginnen met je katoenen luiers voor de eerste paar maanden, dan heb je die kosten er al uit gehaald. Later kan je de hydrofiele luiers gebruiken als extra inleggers of onderleggers in het bedje als je kindje ziek is of als het heel warm is en je kindje zweet. Het is zeker geen weggegooid geld. Wat de vouw methode betreft zou ik de vlinder proberen, die van je moeder is goed maar houdt de dunne ontlasting wat minder goed tegen. Die wordt later wel gebruikt voor als het kindje ouder is (het kaatje katoen systeem werkt ook zo, dit zijn vierkante lappen die in het midden extra laagjes hebben en die vouw je in drieen. Je zou deze eventueel ook zelf kunnen maken).

Het is jammer dat ze in Turkije niet makkelijk te krijgen zijn, maar in Nederland ook alleen maar via internet. Ik zou het zeker proberen, als je kindje groter wordt past de vlinder vouw methode niet meer maar die van je moeder nog wel dus dat zijn weer een paar maanden. En je kan er gewoon dubbele doeken gebruiken voor meer absorptie.

Pim, dat startersset klinkt erg duur moet ik zeggen! Waar had je dat gevonden. Ik heb mijn eerste set totsbots tweede hands gekocht en betaalde toen 175 Euro voor een set van 4 broekjes 16 luiers, wat nippas en papieren inleggers. Die mevr had er 235 of zo voor betaald maar alleen voorgewassen en een paar luiers een paar keer gebruikt. Ik zou zowie zo niet een starterset aanschaffen, maar eerst 2 luiers met een broekje of zo om het uit te proberen. Als het bevalt kan je altijd nog uitbreiden. Je kan bij Kaatjekatoen een uitprobeersetje kopen met een broekje 1 of 2 luiers (weet ik even niet) en een nippa (of klittenband kiezen maar voor newborn is nippa beter). Je kan ook iets tweede hands kopen om te proberen. Het voordeel van katoenen luiers wat vaak vergeten wordt is ook nog dat je hte voor een 2e of 3e kindje kan gebruiken of verkopen.

3. MollyM

MollyM Bekend lid

Nog wat leuke weetjes (natuurlijk je moet wassen en drogen maar het blijft voordeliger als je het op een luierleventje bekijkt):

Wist u dat...
    • * een baby in wegwerpluiers 600 kg afval produceert per jaar?
      * dit de hoeveelheid is die een gezin bestaande uit 4 personen zonder baby's jaarlijks produceert?
      * uw baby ongeveer 4.500 verschoningen in 2,5 jaar nodig heeft?
      * 4,5 bomen worden gerooid om één baby 2,5 jaar lang van wegwerpluiers te voorzien?
      * het 200 tot 500 jaar duurt om één wegwerpluier te composteren?
      het een volle kop ruwe olie kost om het plastic voor één wegwerpluier te produceren?
    (Bronnen: gemeente Wageningen, Bambino Mio, Nederlandse Vereniging van Luierservices, Wageningen Universiteit)

4. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    wat is de vlinder methode..staat die op de site die jij aangaf? Want die site opent bij mij niet helaas dus heb het niet kunnen bekijken..

5. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    oh wacht hij is geopend...nu hopen dat deze topic niet wordt gewist dan kan ik het opzoeken en uitprinten wanneer ik weer thuis ben hehe.. :)

Ik ga het gewoon proberen die luiers...en ik merk het wel..ik denk dat je er vanzelf handig in wordt en het scheelt toch geld hoor..En ik hoef het alleen in de wasmachine te doen..drogen kan ik buiten want het is bij ons toch stik heet :)

6. MollyM

MollyM Bekend lid

Succes ermee! :) Ik weet zeker dat het lukt, je krijgt er echt een routine in. Oh ik zie net dat jou pagina het zelfde is als mijn vlinder :rolleyes: ik had alleen naar het eerste plaatje gekeken!

En inderdaad die lappen drogen aan de lijn super snel als het lekker warm is, dat scheelt weer! :)

Je legt je kindje erin en vouwt de onderste punt naar boven en de zijkanten naar het midden. Werkt perfect, als je kindje groter wordt kan je de lappen gewoon als een rechthoek vouwen en in het broekje leggen.

Sterkte met je laatste loodjes!

7. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    In welk broekje? het plastic broekje??

8. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Kun je ook gewoon wc papier als inlegger gebruiken?

9. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    MollyM ik had ergens gelezen dat je de vieze luiers in een emmer met een scheutje azijn kunt laten staan tot je ze wast, heb jij daar ook ervaring mee?

10. MollyM

MollyM Bekend lid

Ja gewoon in het plastic broekje, vouw de luier zo dat het niet te breed is tussen de beentjes en de hele lengte van het plastic overbroekje vult.

Kijk maar eens op www.kaatjekatoen.nl dat is een systeem met vierkante lappen met extra stukken erin, maar het idee is hetzelfde als met je oogjesluiers.

Mocht je nog een keer in Nederland zijn, of misschien hebben ze in Turkije ook wel, maar er zijn tegenwoordig microfleece schoonmaak doekjes en veel mensen gebruiken die als lappen luiers omdat ze zo snel droog zijn en zacht blijven (handig voor in de winter).

11. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik heb volgen smij van de plastic broekjes ook maar 2 maatjes..het zijn niet echt maatjes..maar de ene is tot 3 kilo ofzo (noem maar ff wat want weet het niet zeker) en de ander tot 7 ofzo.
    Er waren maar 2 soorten bij de hema...

Volgens mij gebruik ik inderdaad die microfleece doekjes..ik gebruik ze voor in de keuken hehe...dus dan zou ik nieuwe moeten aanschaffen. Dat zijn toch die doekjes die in het blauw, roze en geel zijn..soms ook groen. Meestal zitten ze in zo'n pakket met een aantal

Wc papier zou natuurlijk wel kunnen..maar dat houdt niets vast denk ik...en ik denk dat het schuurt bij de billetjes..lijkt me niet echt fijn..

12. MollyM

MollyM Bekend lid

Hoi marion,

Nee ik heb ze nooit met azijn neer gezet, maar ik denk dat azijn misschien zelf al stinkt (vind ik tenminste), misschien bedoelen ze in water maar dat zou ik zowie zo niet aanraden. Het is beter om ze droog in een emmer te bewaren (dus niet gevuld met water). Het is soms wel goed om in de laatste spoel cyclus van de luiers wat azijn te doen, dat maakt ze extra schoon (qua geur) en zachter als ze uit de was komen.

Wat het WC papier betreft, dat is niet zo'n goed idee. Dat valt wat makkelijker uit elkaar als het nat is en de papieren inleggers niet. Er wordt gezegd dat de papieren inleggers door te spoelen zijn maar dat doe ik zelf niet, je kan ze nl wassen en dan blijven ze nog heel en ik heb van mensen gehoord dat ze verstoppingen kunnen veroorzaken. Wij kopen kleine luierzakjes bij de Etos (of verzamelen kleine plastic zakjes) en doen daar het papiertje met de ontlasting in, de papiertjes die alleen nat zijn gaan mee in de was voor hergebruik.

13. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Bedankt Molly dat zijn echt handige tips die je daar geeft. Ik zie het weer helemaal zitten hoor, katoenen luiers ;) Ik ga beginnen met vouwen en daarna zie ik wel of ik voorgevormde ga gebruiken.

14. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Ik snap het verhaal van die inleggers niet zo goed...zijn die nou herbruikbaar??? Die was je mee ofzo in de wasmachine?
    Nou ik geloof dat ik van die inleggers bij de hema heb gekocht toen (hehe alles komt bij de hema vandaan) maar ik dacht niet dat ik ze kon wassen ofzo.. zo zag het er volgens mij niet uit..

Maar goed in het begin zei je hoef je ze sowiezo neit te gebruiken toch..pas als de ontlasting wat harder enzo wordt?

15. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Trouwens weet je wat mij te binnen schoot..
    Wat als je gewoon maandverband zou gebruiken? Of zou dat niet kunnen??

16. Sam22

Sam22 Actief lid

28 jun 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    Het ligt er een beetje aan wat je gebruiken gaat idd bij voorgevormde word er idd afgeraden voor te weken maar bij lappen wordt het zeker aangeraden...zo zie je maar dat het overal verschilt. De azijn verdunt met water om in te weken is om de luiers witter te maken omdat je vaak de poepvlekken er toch wat moeilijker uitkrijgt. Dit was een tip van de kraamzorg...ach ja iedereen adviseerd wat anders. Ik heb zelf oogjes en hydrofiele luiers en voor later ook nog de popolino all in one. Verder heb ik ook nog een rits teddy's en gemini's ik zie wel wat werkt hier....en anders stappen we gewoon weer over. Als je overigens niet direct handen vol geld wilt uitgeven kun je evt ook eerst eens tweedehands proberen....bevalt het niet ben je iig niet die 400 euro kwijt...bevalt het wel kun je altijd een nieuwe set bestellen. Het nadeel is dat iedere moeder andere verwchtingen heeft van wat de luier moet hebben... dus wat de een als ideaal beschouwd is voor de ander een ramp.......

17. Sam22

Sam22 Actief lid

28 jun 2006
    322
    0
    0
    Deventer
    De inleggers kun je evt meewassen...ook die van de hema... zo kun je ze toch vaker gebruiken. Zijn ze gescheurd oid dan gooi je ze gewoon weg..

Hmm...maandverband zou ik niet doen...volgens mij gaat dat broeien met die plastic laagjes eronder....

18. MollyM

MollyM Bekend lid

Gulay, de papieren inleggers (ook van de Hema) kan je meewassen als ze alleen maar nat zijn en hergebruiken. Als ze vies zijn zou ik ze wegdoen en inderdaad in het begin gebruik je ze niet. Ikzou geen maandverband gebruiken, dan neemt ook vocht op nl en wat Sam zei dat plastic gaat misschien broeien. Begin maar met de rol van de Hema en wat ik al zei je kan ook de poetsdoekjes mee wassen en dan als inleggers gebruiken. Dan heb je bijna altijd voldoende of overstappen op fleece inleggers die je ook mee uitwast (en niet weggooit maar de ontlasting in de wc laten vallen en het doekje uitspoelen).

Wat Sam zegt klinkt aannemelijk voor de doeken, maar voor voorgevormde luiers moet je dat echt niet doen. Ik deed het ook niet voor de lappen, ieder zijn voorkeur. Probeer het gewoon uit. Mochten er toch wat vlekken in je lappen komen dan helpt drogen in de zon ook want die bleekt ze er uit.

Ook iedere baby is anders gevormd Sam, mijn kindje bleef nooit droog in de Fuzzi Bunz waar veel mensen super enthousiast over zijn. Maar over de tots bots zijn de meeste mensen tevreden. De teddy's en geminis ken ik niet maar de popolinis zijn ook goed. Het nadeel van een AIO (all in one, dat is overbroekje en luier in een) is dat je het overbroekje iedere keer mee wast en het dus harder slijt. Met de losse broekjes kan je ze vaker gebruiken (tenzij ze vies worden) voor je ze wast.

Pff weer een heel verhaal maar ik kan hier uren over door gaan :rolleyes: , leuk dat dit topic bij meerdere mensen speelt, ik heb van de moderators gehoord dat ik een nieuw topic mag beginnen over katoenen luiers omdat ik het jammer vind dat er op de eerste blz voornamelijk negatieve verhalen en weinig tips staan. Zodra het nieuwe topic er is sluiten ze dit topic, dus dan weet je wat er aan de hand is! :D

19. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Waar haal je de fleece inleggers vandaan?
    Ja ik zou het wel heel leuk vinden als er een speciaal forum gedeelte over dit onderwerp zou worden geopend..is toch hardstikke handig..
    En ik zou het wel fijn vinden als de hier beschreven info bewaard blijft haha..Dan kan ik het nog eens doorlezen als ik straks verhuist ben en overzicht heb over mijn spulletjes enzo. Even vouwen etc. uit proberen :)

Ik ga dus even kijken voor een goede plastic emmer die ook een deksel heeft..als ik zoiets kan vinden..dan kan ik daar de luiers in doen.

Oh nog even over die inleggers..neem dus aan dat ik die gewoon in de wasmachine kan meewassen? Sta er echt versteld van hehe...maar goed ik zal het eens proberen tegen die tijd.

Azijn hebben ze hier niet..of wel maar dan zal ik echt moeten zoeken denk ik...dus ik denk dat ik gewoon uit ga spoelen en dan in een emmer en dan verzamelen en wassen..en hup op het balkon te drogen hangen :)

20. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb me ook georienteerd op de Fuzzi Bunz, maar dat je geen los overbroekje hebt vond ik niet handig.

We hebben alles goed bekeken. OOk een info pakket bij Kaatje katoen aangevraagd,Tots Bots ,Fuzzi Bunz etc. ..............en we gaan toch wegwerpluiers gebruiken hebben we besloten. Ik voorzie toch veel werk aan de luiers en daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.

Die prijzen die ik noemde van tots bots zijn op basis van nieuwe luiers. Heb zelfs via internet gekeken oze in Engeland goedkoper waren, maar ook daar van die hoge prijzen. Als je niet de hele tijd wil wassen moet je toch een aardige voorraad hebben.

Pim

Deel Deze Pagina