Katten aanlijnen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door goblins, 13 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.956
    15.597
    113
    Nabij Utrecht
    Ik snap natuurlijk wel hoe alles bedoeld wordt en hoe mensen last kunnen hebben van andermans katten en de natuur etc (heb zelf ook 2 katten), maar mijn reactie (waar jij op reageerde) was op iemand die hier aangaf dat katten geen huisdieren zijn (omdat ze dus niet binnenshuis/aangelijnd kunnen worden) waardoor ik dus vroeg wat het dan wel zijn ;);)

Orchid24 vindt dit leuk.
  2. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.030
    113
    Overijssel
    Top! Weer een zeurtopic over katten :roflmao:

KleineLai vindt dit leuk.
  3. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Sorry had ik het verkeerd begrepen!

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.956
    15.597
    113
    Nabij Utrecht
    Geeft niets hoor :)

Orchid24 vindt dit leuk.
  5. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Heb ook twee katten en als deze binnen moeten blijven worden ze echt niet gelukkig. Ook niet als je ze in een hok buiten plaatst, ze zijn de vrijheid gewend. Dus ja dat word een dingetje:( als dieren vanaf jongs af aan buiten gewend zijn kun je ze niet binnen houden!

6. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    De tijd tussen kerst en oud en nieuw is al drama ppfff en dat zijn misschien 5 a 6 dagen

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Nee hoor. Is voor de meeste katten absoluut niet noodzakelijk. (Binnen geboren en opgegroeid).
    Katten bij mn zusje hebben altijd buiten gelopen. Een jaar of 9. Echte buitenkatten.
    Tuin afgezet met stroomdraad. En ja, ze waren even flink verontwaardigd en 1 over de zeik. Hebben een aantal ontsnappingspoging gedaan. Maar het is gewoon een kwestie van volhouden. Verstopplekjes en klimmogelijkheden in de tuin en volhouden.
    Katten bij mn ouders precies hetzelfde verhaal. Even doorbijten, niet meteen denken " ach zielig dat hij jammert en bij de deur staat" en hem niet meteen naar buiten peuren op het moment dat je het gejank zat wordt. 1 kat bij mn ouders ons het binnen in huis niks. Prima, dan mag je in de afgezette tuin.
    Zijn ze ook buiten. kunnen ze jagen, rennen enz.
    Zo'n dikke onzin dat een kat de halve buurt nodig zou moeten hebben om doorheen te struinen .... wat veel katteneigenaren wel als reden geven.

Ik heb zelf 2 katten. Beide zwerfkatten. De 1e was 2 toen ik haar van de boerderij mee nam. Was daar wel gewend om af en toe geaaid te worden maar absoluut niet om binnen te zetten.
    Heeft een week geduurd. Toen was ze aan de flat gewend. Beestje vond het prima op het balkon. En nu de afgezette tuin. Vaak blijft ze alsnog lekker binnen maar vaak struint ze hier lekker door de tuin.
    De andere had wat langer nodig om te wennen maar ook dat is gelukt.

En ken er meerdere waarvan de katten eerst buiten liepen en nu in afgezette tuin of binnen. Dit omdat er veel katten in de buurt verdwenen.

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Gewoon in de tuin en die afzetten met stroomdraadjes, netten whatever? Er zijn geheel veel mogelijkheden.
    Vaak echt een kwestie van doorzetten. Ja kan een paar weken duren maar ze wennen er echt wel aan.

9. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ben het met je eens! Maar is wel makkelijker.
    Ik denk sowieso dat je met volhouden en bereidheid om je huis en tuin in te richten voor katten je bijna alle gedragsproblemen wel aan kan pakken.. maar helaas ken ik maar weinig mensen die bereid zijn om die aanpassingen te doen en dan is het inderdaad of naar buiten of inslapen bij sommige katten..

10. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Dan moet de hele tuin afgezet worden met netten en stroom, we hebben net een andere schutting geplaatst met kieren ertussen. En dan nog zijn ze hun vrijheid kwijt.
    Er zijn twee bengalen ( van de buren) hun tuin is ook afgezet met stroom, nou die lopen ook altijd over straat!

11. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Huisdieren krijgen thuis als het goed is genoeg te eten. Die hebben geen vogeltjes nodig om in hun eerste levensbehoeften te voorzien. Dus ja zorgen dat ze dit niet kunnen doen.

Vorige week met m’n hond buiten. Een jachthond. Netjes aan de lijn. Er komt een vrouw in een rolstoel met haar kooiker op me af gelopen. Een praatje aan t maken en plots is daar een loslopende kat. Mijn hond in de jachtmodus en wil er achter aan. Gelukkig onder appel en blijft stilstaan ( we met het nodige kabaal :rolleyes:). Schiet die kat rakelings onder z’n neus deur om bij die mevrouw op schoot te gaan zitten.
    Oh ja dit is mijn kat die loopt altijd met ons mee :eek:.

WTF lijn dat beest dan aan. Als mijn hond z’n natuurlijke gedrag gevolgd had had hij die kat gegrepen.. sta je daar hoogzwanger met 40 kilo hond aan de lijn om gewoon je schouders op te halen?
    Als de een z’n natuur moet kunnen volgen dan de ander ook.
    Honden en katten zijn gedomesticeerde dieren waarvan je het gedrag onder controle moet hebben anders valt het niet onder de noemer HUISdier.
    Vogeltjes vangen valt dus onder ‘onder controle moeten houden’

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dus?
    Heel lullig gezegd: Dat dan de hele tuin afgezet moet worden/je net nieuwe schuttingen met kieren hebt is jouw probleem....
    Geen reden om het niet te doen. En ook hier zijn genoeg oplossingen voor te verzinnen, als je maar wil. gaas tussen het gek, iets ertussen enz. ik heb ook een schutting met kieren er tussen en dat is prima op te lossen. hier dus stroomdraden langs de schutting.

en dat de katten van de buren buiten lopen? en? Het kan gebeuren dat stroomdraad in sommige gevallen niet goed geplaatst is of niet sterk genoeg is. of dat een bepaalde oplossing bij die kat niet werkt. de ene kat hou je prima in de tuin met horizontale rollende palen en de andere weer met een net enz.
    en dat die katten van de buren buiten lopen betekend niet per definitie dat een stroomdraad niet werkt/geen optie is enz.

en wat betreft vrijheid kwijt:
    Hou toch alsjeblieft op zeg. dit bedoel ik dus. kul-argument die veel mensen gebruiken. Een kat hoeft niet de hele buurt te hebben om vrij rond te kunnen lopen. In de tuin opsluiten is een prima tussenoplossing tussen binnen of in ren opsluiten of in de buurt rond laten struinen.

13. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.256
    12.632
    113
    Vrouw
    Hier een binnenkat, we hebben dan ook geen tuin. En anders kwam er een soort van ren waardoor die wel na “buiten” kan maar niet andere lastig valt. En het idee dat mijn kant word aangereden vind ik vreselijk!
    Als kitten in het nestje kwamen ze wel eens buiten. Maar hij vermaakt zich prima binnen.

Orchid24 vindt dit leuk.
  14. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Nee hoor is niet mijn probleem want dit gaat er nooit doorkomen.
    Gelukkig hebben we allemaal een eigen mening en net zoals jij niet eens ben met mijn mening ben ik het niet eens met de jouwe.

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ons allerliefste maatje is in juli doodgereden. Hij was nog maar 4 jaar. We zijn 3 jaar geleden verhuisd naar een rustige buurt. Hiervoor altijd aan een drukke weg gewoond en 2 poezen gehad die los buiten kwamen en 20 zijn geworden.
    Afgelopen mei, 2 jaar geleden is mijn zus overleden. Wij hebben haar oogappel geadopteerd en haar beloofd dat hij zijn vrijheid zou krijgen en nu is hij dood. Drama was het, echt en zoveel spijt dat ik hem los heb gelaten...

Sindsdien ben ik er anders overna gaan denken. Werkelijk waar geen 1 huisdier wordt zomaar los op straat gezet, overgeleverd aan alle gevaren, alleen met onze katten doen we dat. Mijn moeder vertelde dat 40 jaar geleden het ook heel normaal was dat je je hond los op straat liet lopen, dat is nu ondenkbaar..
    Eigenlijk zo raar dat we katten, vaak zeer geliefd, zomaar laten lopen.

Hier gaat het nooit!!! meer gebeuren. Helaas krijg ik onze Jaxie er niet meer mee terug, maar ik zou er alles voor over hebben om de beslissing om los te laten lopen terug te kunnen draaien.

Als alles meezit krijgen we in januari een Siberische kitten en hem zal ik meteen gaan leren een tuigje te dragen. Zielig?? Zielig is een comleet gelukkige, mooie, prachtige, gezonde, 4 jarige, zeer geliefde kater dood, kapot en stil te zien liggen.
    Jong geleerd is niet weten wat ze missen. Als daar dan een begin gemaakt zou worden, lopen er over 15 jaar geen katten meer op straat en wordt er zeer veel leed bespaard.

Deel Deze Pagina