Katten als huisdier, man veel van huis.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mommy11, 7 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Ik ben mijn hele leven al omringd door katten. Heb ook vrijwilligerswerk gedaan bij de Dierenbescherming en het asiel, dus ook veel kittens.

Ik heb me laten testen en het blijkt dat ik nooit Toxoplasmose heb gehad. Hieruit trek ik de conclusie als je gewoon goede hygiene maatregelen in acht neemt je je nergens zorgen om hoeft te maken. Ik vind dat ze zwangeren onnodig bang maken. En handen wassen na de kattenbak verschonen en in de tuin werken is iets wat ieder weldenkend mens doet lijkt me, zwanger of niet.

2. Ludde

Ludde Actief lid

8 nov 2014
    164
    0
    16
    Amsterdam
    Hoi Mommy11
    Mijn vriend maakt de kattenbak wel schoon maar de bacterie kan ook op bv. (ongewassen) rauwe groente of fruit zitten. Omdat ik me dan toch snel afvraag hoe gevaarlijk dit is heb ik de vraag bij de verloskundige gesteld laatst. Zij gaf aan het inderdaad zoveel mogelijk door een andere te laten schoonmaken en je groente en fruit altijd goed te wassen en het liefst te schillen. Maar ze vroeg mij ook meteen: hoelang heb je al katten. Ik persoonlijk leef mijn hele leven al met katten in de buurt + ik ben 31 inmiddels. Die combinatie (zo gaf ze aan) geeft een hoge waarschijnlijkheid dat ik al eens de bacterie heb opgelopen en er inmiddels immuun voor ben. De kleine is dan dus ook gewoon veilig. Betekend niet dat je geen onnodige risico's moet nemen: ik was en schil mijn groentes en fruit zodat ik deze rauw ga eten en zou ik zelf de bak schoonmaken dan zou ik handschoenen gebruiken, van die dikke roze of gele - je kent ze misschien wel: schoonmaakhandschoenen, gewoon in de supermarkt te vinden. Daarnaast was ik mijn handen met antibacteriƫle zeep zoals bv. Detol en zoals ik al zei 99% van de tijd doet mijn vriend het, omdat ik de luxe heb dat hij juist wel veel bij huis is.
    Mocht je zoals bovenstaande reactie je hele leven met katten te maken hebben gehad en juist nooit besmet zijn geweest dan is dat inderdaad alleen maar meer reden om te denken: blijkbaar is goed je handen wassen voldoende. Laat je dus niet te gek maken.

Mij gaf het in ieder geval een klein beetje minder 'stress' op dat gebied. Ik hoop dat het jou dat ook kan geven :)

Deel Deze Pagina