Katten buiten verboden

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door goblins, 27 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Wij hebben twee katten, de ene uit het asiel, gevonden als zwervertje en gewend om veel buiten te zijn (helaas vangt ze ook nogal wat). In het broedseizoen houden we haar wel vaker binnen, maar daar wordt ze nogal neurotisch van.
    Aangezien deze kat alleen gezellig is is de temperatuur onder de 10 graden komt, hebben we er een kat voor de gezelligheid bijgenomen. Een Ragdoll. Hij is heel lomp en kan niet hoog springen, dus die blijft gewoon in de tuin. Zou ik toch al niet verder laten gaan voor ze hem stelen.
    Maar nogal hypocriet, ik snap dit bericht wel als ik zie waar onze buitenkat mee thuis komt, vogels, muizen, kikkers, salamanders, vlinders en zelfs voorntjes. Als ik het vergelijk met mijn kindertijd, dan zie ik al aanzienlijk minder vogels in de tuin en best veel katten.
    Dus ik zou het prima vinden als op de langere termijn katten alleen nog maar op eigen terrein mogen worden gehouden, maar dan zorg ik dat ik mijn kat dat meteen aanleer.

Maslov vindt dit leuk.
  2. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Ik ben dolblij met onze dieren. Na zoveel jaar nog altijd geen kinderen te hebben mogen krijgen.We Hebben we veel steun en liefde van/voor onze dieren.

3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Katten ‘begraven’ hun poep ja. Al die halfslachtige hoopjes zie ik dagelijks in de zandbak voor en in mijn achtertuin. Dat maakt het niet minder smerig. Bovendien kunnen kattendrollen vol ziekmakende bacteriën zitten (waarom denk je dat het zwangere vrouwen wordt afgeraden om ermee in aanraking te komen). Mijn buren hebben 3 katten die vaak buiten zijn. Hebben ze weer eens wormpjes, dan moeten de kinderen ook weer aan een kuur. Ik vind het gewoon smerig.
    Ik ben absoluut geen kattenhater, ik vind alleen dat ze niet thuishoren in een woonwijk (wel op het platteland zoals ik al zei). Houd ze lekker binnen/in je eigen tuin.
    En als ik last heb van muizen dan zet ik wel een valletje neer.

4. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Mijn Teckel zou dat idd ook wel willen XD Lekker zelf rondjes rennen door de wijk, ik zie haar al gaan :)

De kat van de buren stond een keer ineens op mijn bed midden in de nacht, ik dacht dat ik dood ging zeg pfft. Schrok mezelf compleet wild! En hij poept ook altijd in mijn voortuin op een vaste plek, zo fucking ranzig bah. Mijn hond poept en dat ruim ik op, moet ik ook eens bij mensen in hun tuin of zandbak leggen, dan gaan ze LOSSS.

Voor de rest is het een kei grappige kat hoor! Maar houd ze idd gewoon lekker binnen. Net als bijv konijnen, je koopt ze toch voor de gezelligheid? Niet om buiten in een hok te duwen en 1 keer per week te aaien.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.681
    18.754
    113
    Vrouw
    Ik denk dat jij een heel goed punt hebt.
    Als je zelf enkel een klein tuintje of terrasje hebt dan is het logisch dat uw kat overal heen loopt en alles in de omgeving ook gebruikt als kattenbak.

6. Lynne182

Lynne182 Bekend lid

7 aug 2019
    774
    742
    93
    Vrouw
    In ben absoluut voor. Binnenhouden die katten. Een hond mag ook niet buiten verwilderd los struinen, waarom zouden katten dat wel mogen. En niks dat is de natuur want een hond hoort oorspronkelijk ook buiten.

Hoe vaak katten uit de buurt hier in onze voor en achter tuin poepen. Je ziet gewoon dat het zand omgespit is. Ik vind het harstikke smerig dat ze op plekken poepen waar mijn kinderen spelen. Dat niet alleen ze poepen ook in de speeltuin hier aan eind einde van de straat. Hoe vaak onze oudste thuis is gekomen onder de poep. Walgelijk:|

Deze zomer staat onze deur naar de tuin natuurlijk open. En geloof het of niet maar er kwam gewoon een kat binnen van een ander. Hoe onbesnut dat op zichzelf al is, zijn mijn man en dochter vreselijk allergisch voor katten haren. Echt enorm zeg maar, dikke ogen huiduitslag, moeite met adem halen.. Heel de riedel dus. En dan komt er zo'n beest mijn huis in gelopen met alle gevolgen van dien.

Of je houd je kat binnen, of je doet em aan de lijn in de tuin. Je bezorgd anders mensen een hoop ellende die allergieën hebben of jonge spelende kinderen die in de poep zitten. Ik ben absoluut voor een wet die dit verplicht maakt.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ook al graven ze het in, het stinkt alsnog.
    Je grijpt er alsnog in als je je tuin aan het doen bent. M'n kinderen grijpen er alsnog in als ze in de zandbak zitten spelen. Inclusief alle wormen die ze daardoor overbrengen. En ze poepen niet alleen, ze pissen ook nog eens. Hier een buurtkat die tegen m'n tuinmeubels aan piste en tegen de voordeur. Geloof me, daar wordt je niet vrolijk van. Ik had regelmatig een kat van de buren die bij mij naar binnen ging. Via m'n afgezette balkon. Zeker en scheet de boel onder. M'n herder had hem al bijna een keer te pakken. Toen een grote bek van de buurvrouw. Ik moest m'n deuren en ramen maar dicht houden zodat haar kat niet naar binnen kon. Ik moest hem beschermen tegen m'n gevaarlijke hond:confused:. Tja, als beest ligt te slapen en er komt ineens een kat voorbij lopen die die ook nog eens haat... Daar sta ik niet voor in. afzetting van balkon moest eraf want haar kat had recht om buiten te komen en via mijn balkon was de enigste manier om heen en weer te lopen. Wat hij trouwens ook alles onder scheet. Ik kon geen plantenbakken neer zetten wat het zat onder de stront.

Oude buurvrouw bij m'n ouders hoorde geluid van zolder. Kat van de buren die ze al 5 dagen kwijt waren. Had daar ALLES onder gescheten en gezeken. Mooi geen vergoeding of zelfs maar even helpen schoonmaken hoor. Ze kreeg te horen dat ze haar bovenraampje maar dicht had moeten houden zodat hij er niet in kon komeno_O

M'n zusje heeft regelmatig katten van een ander binnen zitten.
    Bij m'n moeder 1 die op bed lag en alles onder gescheten had.
    Bij de buren van m'n ouders ook katten naar binnen terwijl de tuin echt hermetisch afgesloten was. Helaas kwam die kat de 2 waakhonden tegen die in de tuin liepen. Geloof me, het gekrijs van die kat ging door merg en been:cry:

8. Zonnetje19

Zonnetje19 VIP lid

26 jan 2019
    10.611
    8.825
    113
    Vrouw
    Mijn katten lopen vrij rond en ja nemen ook wel eens een vogeltje mee. Deze zijn het zo gewend dat het een hele grote zeur partij word als ze niet neer naar buiten mogen. Buiten katten hou je gewoon niet binnen.

Whoopy vindt dit leuk.
  9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Je weet dat katten afmaken totaal geen effect heeft?
    Als men wat wil doen om het hoge aantal wilde katten te verminderen, is de oplossing castreren/ steriliseren,
    en daarna terugplaatsen. Alleen op die manier kan je een populatie laten krimpen.

Orchid24 vindt dit leuk.
  10. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Dat geloof ik ook echt wel.
    En ik heb geen idee hoe dit voor jullie voelt dus kan daar niet over oordelen.

Maar ik blijf bij mijn mening. Ik vind het niet horen.
    In deze maatschappij is het alleen niet meer weg te denken.

Maslov vindt dit leuk.
  11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Een kat in een flat die via het balkon van de buurvrouw naar buiten moet?! Dat noem ik gewoon asociaal. Dan moet je inderdaad of geen kat nemen, of hem binnenhouden. En dan ook nog jouw eigen hond op jouw balkon weg houden van die kat... :eek:

Mijn kat is bang voor vreemde mensen, maar stel ze zou per ongeluk ergens op een zolder worden opgesloten, dan zouden de bewoners van mij niet eens mogen helpen met schoonmaken, dit zou ik per see zelf willen doen omdat het mijn kat was en dus mijn verantwoordelijkheid.

Maar na dit soort verhalen gelezen te hebben, begin ik te denken dat het inderdaad misschien niet het beste idee is om een kat los te laten lopen als je midden in een stad woont.
    Hier heeft bijna iedereen loslopende katten, maar heb ik nog nooit een drol in een van de speeltuinen of in mijn eigen tuin gevonden. Ik denk dat dat komt doordat de katten hier zo de natuur in kunnen (en dat ook veel doen), en omdat iedereen gewoon netjes een kattenbak heeft staan. Vogels zijn er hier genoeg, kraaien, meeuwen, mussen, koolmeesjes, fazanten, heel veel soorten watervogels en zelfs halsband parkieten en uiteraard nog heel veel vogels waarvan ik de naam niet weet.

12. Miekje86

Miekje86 Fanatiek lid

24 mei 2019
    4.681
    10.905
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Onze 2 katten mogen naar buiten. 1 van de 2 durft de tuin niet uit. De ander gaat geregeld een rondje lopen. Binnenkort worden ze 10 jaar en kan op 2 handen tellen wat ze gevangen hebben. De een regelmatig een muisje en de ander had een mega vangst van een regenworm :roflmao:

De hele straat nou ja het halve dorp weet dat de katten bij ons horen. Heb ook aangegeven als je overlast heb van ze gooi een emmer water over ze heen of kom naar ons toe.

1 van de 2 is wel een beetje berucht bij ons in het dorp. Als wij een rondje lopen met onze dochter dan loopt hij gezellig mee als waakkat, als hij merkt dat ze ergens bang van is gaat hij tussen het gevaar en haar in staan (regelmatig heeft hij tegenover herders gestaan die toch maar afdropen terwijl hij alleen met een hoge rug stond:roflmao:)

Als ze ergens schade maken/Alles onder schijten/plassen hoop ik dat ze naar ons toe komen zodat wij het op kunnen ruimen en de schade kunnen vergoeden al dan niet ver zekeringswerk.

Verder mogen ze alleen naar buiten als wij thuis zijn. Als wij weg zijn of gaan slapen dan moeten ze binnen zijn. Beide zijn ook gechipt en gecastreerd.

*edit* ook krijgen ze beide netjes hun spulletjes voor tegen de vlooien en wormen op de momenten dat het moet. In al die jaren nog niks gevonden bij ze

Snoepjes vindt dit leuk.
  13. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Onze kat heeft (voor de hele buurt) een belangrijke taak, muizen vangen! En dag doet hij ook. Dus no way dat hier een verbod zou komen, anders zijn hier overal muizen. In de hele stad.

amdaa, Whoopy en Zoe123 vinden dit leuk.
  14. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Wij hebben zelf geen kat.
    Er wonen er wel een heleboel hier in de buurt.
    Ze poepen in onze tuin en vangen regelmatig een visje uit de vijver ( waarvan ze dan de kop laten liggen, jakkie).
    Toch kan ik me er echt niet aan storen.
    We wonen nu eenmaal in een buurt en dan ondervind je weleens " overlast" van elkaar.

Madeliefke vindt dit leuk.
  15. Lindavvv

Lindavvv Fanatiek lid

8 sep 2016
    1.414
    1.272
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben twee katten. Jarenlang waren het binnenkatten. Toen hadden we een tuin waarin ze niet uit konden ontsnappen en dit was geweldig. Ze konden naar buiten (alleen als wij thuis zijn en echt niet elke dag). Nu hebben we een tuin die echt niet af te schermen is.
    Maar het zijn een stel watjes (gelukkig) en ze mogen nog steeds niet elke dag naar buiten. Alleen wanneer wij langer overdag (bij daglicht) thuis zijn dan mogen ze een poosje naar buiten. We zien ze nu rondjes rond het huis lopen, ze blijven in de buurt en komen elk uur wel een keer of 3 naar binnen. Dus we doen de deur veel open/dicht. Maar zo houden we wel meer controle.

Ik blijf onze katten 'huis-dieren' vinden, dus nadruk op huis.

16. Suzanne01

Suzanne01 Bekend lid

7 mei 2018
    528
    392
    63
    Vrouw
    Deze horen jullie vast niet vaak, maar wij hebben een kat... die schijt gewoon netjes in onze eigen tuin!:roflmao:

Louise11110, catlady, DN2017 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ook ik vind kattenschijt van andermans katten in mijn tuin vréselijk goor maar wat zijn wij als mensheid toch ver verwijderd van de natuur.

Kilo’s vlees in de supermarkt kopen, onherkenbaar als dier want ohhhhh anders is het zielig!!! Maaaaaaar ondertussen lopen janken omdat er vogeltjes door katten worden afgemaakt. Want dat is zoooooooo zielig...

Dus...
    Katten horen buiten. Net zoals olifanten en tijgers in de natuur horen, horen katten ook in de natuur. Ik vind het gezellig om een huisdier te hebben, maar een kat het geluk van buiten te mogen rondstruinen ontzeggen vindt ik verre van diervriendelijk.

Nellie4, Louise11110, KleineLai en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
  19. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Ik vind dit altijd een interessante discussie tussen de wel en niet kattenliefhebbers.
    Ik heb zelf op dit moment 4 katten, die eigenlijk altijd binnen blijven tenzij ze weleens naar buiten glippen. Maar ze mogen hier dan ook niet standaard naar buiten vanwege een drukke weg.

Er valt veel over te zeggen van beiden kanten, ja katten kunnen muizen vangen en allerlei ander ongedierte zodat de plagen niet groter kunnen worden maar.. Vaak lopen wij Nederlanders al met gif te strooien die zo'n muis opvreet en dan wordt gepakt door een kat met alle gevolgen van dien voor die kat.

Ik vind die argumenten van een kat hoort die vrijheid te hebben dan eigenlijk ook nergens opslaan. Want als je het gewoon heel zwart wit bekijkt wilt elk dier die vrijheid, dat zit gewoon in de genen in het aard van het beestje. Als je die argumentatie wilt gebruiken zou dat betekenen dat je alle honden ook maar op straat moet laten lopen en wel ziet wanneer het weer thuis komt, of dat je een paard in het bos laat rondlopen en wel weer ziet wanneer hij op stal terug komt.

Er blijft altijd een verschil tussen huisdieren en wilde dieren, dus ook het habitat. Als jij een dier aanschaft maakt niet uit welk dier, dan bij de aanschaf zeg jij eigenlijk dat je verantwoordelijk bent voor dat dier en dus de zorg op je neemt. Dan is het eigenlijk ook jouw plicht om er voor te zorgen dat jouw dier geen overlast veroorzaakt voor anderen.
    En ja katten zijn heel schoon van zichzelf en kiezen daarom vaker de tuin van de buren dan de tuin waar hij woont. Eigenlijk wat die kat doet is zijn geur verspreiden over meerdere tuinen om zo buurtkatten te weren. Dat is ook vaak de reden waarom je 's nachts wakker kunt worden van vechtende katten onder je raam.

Eigenlijk zeggen de katten buiten voorstanders dus gewoon van mijn kat heeft die vrijheid nodig en is een dier wat graag rondstruind dus moet iemand anders de overlast van voornamelijk kattenpoep maar voor lief nemen.
    Dat vind ik te gek voor woorden, want als men zo over honden praat is het huis te klein want je hoort de hondenpoep gewoon op te ruimen. Mijn honden horen ook hun poten te kunnen strekken en hun energie kwijt te kunnen, gaat mij ook niet lukken met alleen een grote wandeling aan de riem. Zij moeten af en toe ook gewoon kunnen ravotten, maar ik gooi ze dan toch ook niet overal los?

Het is rekening met elkaar houden, en aangezien een kat niet kan inleven wat de mens vervelend aan ze vind hoort een katten eigenaar dat te doen en daar rekening mee te houden.
    Want als mensen het zat zijn, zijn de katten de dupe die worden vergiftigd of beschoten. Terwijl zij buiten worden gelaten door hun eigenaar.

En je moet ook niet vergeten dat het niet één kat is he die een tuin helemaal onder poept, waar eenmaal een kat heeft gezeten blijven meerdere katten poepen ivm territoriaal gedrag en dan kun je wel degelijk last ondervinden.

Wat betreft de natuur ben ik van mening dat een kat zeker kan bijdragen aan de populatie van bepaalde dieren. Maar dat vind ik met alle dieren, alleen moet het wel in verhouding zijn. Niet dat je er meer last van ondervind dan profijt.

Daarom blijft dit een lastige discussie tussen de wel en niet voorstanders.
    Ik ben blij dat die van mij niet buiten komen, durf het ook gewoon niet. Bang om ze te kwijt te raken. En ik heb gewoon luie katten die liggen nu liever bij de verwarming te chillen dan wanneer ze van mij naar buiten mogen. :D

Maslov, pluk, spruitje80 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113
    Hier in de buurt lopen ook veel katten en we hebben er zelf 1 maar ik hoor nooit iemand klagen. Zelf vinden we ook nooit wat. De overlast heb je hier meer van de honden die mensen o zo braaf aan de lijn laten lopen en dan vrolijk in de kleine boomgaarden laten schijten en het niet opruimen. Leuk als ik daar met mijn kind loop om appels te plukken en je meer drollen dan appels vind.
    Zelf hebben we ook nog 3 honden en daarvan ruim ik het ALTIJD op, de 5 caafjes zitten binnen.
    Ik vind het wel best maar ben ook wel makkelijk daarin. Als ik zou moeten klagen om alles wat ik eigenlijk als overlast beschouw dan kan ik beter verhuizen naar niemandsland. Natuurlijk hou ik wel rekening met onze buren en ze weten ook dat komt er een vreemde kat in de tuin en de hond ziet het, ze fijn pech hebben. Maar zoals ik al zei, geen overlast hier.

Deel Deze Pagina