https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4900896/ratten-en-muizen-invasie-groet-verder-maar-kabinet-zit-te-veel-stil Katten ook naar binnen en ratten en muizen hebben helemaal vrij spel
Nee joh... De meeste katten die een muis vangen die spelen er alleen mee. Ze draaien zich om omdat het niet meer leuk is en muis gaat er vandoor. Die enkele muis die door een kat gevangen en gedood wordt is verwaarloosbaar. En weinig katten die een rat vangen. Ratten zijn groter en bijten meer van zich af dan een muis dus een gemiddelde kat zal zich daar niet aan wagen. Een landelijke Ratten of muizenplaag wordt dus echt niet voorkomen door katten maar los te laten lopen hoor. Katten krijgen genoeg te eten dus zE hoeven ook niet echt op jacht voor hun eten.
Heb je hier cijfers en onderzoeken van? Wij hebben dagelijks doden muizen in de tuin die onze kat vangt. Alle boeren in mijn buurt hebben ook katten om die reden, anders hebben ze nl echt een muizenplaag. Mijn ervaring is dat katten wel graag met kikkers spelen, maar muizen worden toch echt bruut vermoord.
Worden inderdaad bruut vermoord, nadat ze eerst een half uur ermee gespeeld hebben. Of kleine vogeltjes uit een nestkasten halen, en misschien wel of niet opeten etc. Nee, als je katten hebt, neem je verantwoordelijkheid en zet je hele tuin af zodat je kat niet meer weg kan. En als er dan toch een vogel in je tuin komt, had hij dat niet moeten doen. Net als die reiger in een leeuwenverblijf....
Toen wij onze kat nog hadden, kregen we ook wekelijks wel minimaal 5 dode muizen kado bij de achterdeur. En dat beest had echt geen honger, die kwam thuis niets te kort. Ik kan me niet voorstellen dat hij een uitzondering qua jaaggedrag was. Ook ik moest aan de boerderij katten denken die daar speciaal voor worden ingezet.
Tja, ik en mijn hele buurt zijn juist blij met katten. Wij wonen op het platteland en een muizenplaag is hier geen mythe en heeft juist narr gevolgen.
Ik ben ook voorstander van een kat op eigen terrein. Ik zou niet willen dat mijn kat overlast veroorzaakt voor mensen in mijn buurt. Ik hoor mijn buurvrouw altijd klagen. Ze plant haar tuin vol mooie bloemem en nog geen dag later is alles stuk gegeten. Katten poep in de tuin. Of een kat die snachts op jouw loungeset slaapt of als je pech hebt plast... Toen ik 18 was en net op mezelf woonde en een kat had, woonde ik achteraf op een bedrijventerrein. Ik had 1 kat die liep buiten, er woonde immers toch niemand in de buurt. Opeens kwam hij niet meer thuis. Destijds hadden katten nog een tatoo in hun oor ipv een chip. Na weken kwam er bericht uit engeland meneer was daar uit de vrachtwagen gekomen. Ik woonde zelf in het oosten van Nederland. Hij was bij mijn buurman in de vrachtwagen geklommen en is op de boot mee naar Engeland gegaan. Daar wilde ze hem eerst laten inslapen, maar er was iemand die vond hem er zo verzorgerd uitzien, dat het geen zwerfkat kon zijn. Uiteindelijk ontdekte ze z'n tatoo en zijn ze via via bij mij terecht gekomen en is hij met het vliegtuig terug gevlogen naar Schiphol. Wat overigens nog een heel gedoe was, want eigenlijk moest hij eerst een maand, dacht ik, in quarantaine. Wat uiteindelijk niet hoefde gelukkig. Maargoed ik was blij dat ik hem weer terug had!! Alleen werd hij heel kort daarna dood gevonden bij mijn huis. Dus ik nam me voor nooit mijn kat meer vrij rond te laten lopen. Nu hebben wij sinds 2,5 jaar, 2 katten. Totaal onverwachts. Een zwerfkatje dat bevallen is op vakantie bij ons onder het raam. Wij zijn voor haar en de kittens gaan zorgen. Goed over nagedacht, mijn man heeft in eerste instantie een ren gebouwd aan de openslaande deuren van onze woonkeuken. Wat prima was. Mama poes bleek het fijner te vinden binnen en komt enkel even buiten om te zonnebaden of een frisse neus te halen. Maar haar kitten, we hebben er 1 gehouden, bleek toch graag op ontdekking uit te gaan. Dus mijn man heeft de hele tuin catproof gemaakt, wat nog best een ding was omdat we vrijstaand wonen en een vrij grote tuin hebben. Maar het is gelukt. En nu kunnen ze naar buiten waneer ze willen, zonder overlast te veroorzaken en zonder zelf gevaar te lopen. En tja.. Zelfs dan.. Is het een keer gebeurd dat er ineens een geel parkietje in mijn tuin zat. Ik kon nog niet eens met mijn ogen knipperen. Ik dacht nog, waar zijn de katten, maar voor ik mijn gedachte afmaakte zag ik één streep door de tuin schieten en de vogel was al gepakt direct dood, geen bloed, gebroken nek denk ik. Laatst had ik de tuindeuren op een kier, en hoorde ik een gek geluid, ik keek en zag onze kat in de keuken (mannetje) hij lag plat op de grond en in de hoek stond een muis, rechtop pootjes in de lucht, te gillen!! Leek serieus wel een tekenfilm, heb nog nooit een muis gezien hier laat staan horen gillen?! De kat had hem gevangen blijkbaar en mee naar binnen genomen. Gelukkig had hij niets, enkel van zich af gepoept van schrik en mijn man heeft hem buiten onze tuin vrijgelaten. Zodra het schemert in de zomer zie ik onze katten de hele tijd voor de klimop zitten. En ze vangen de ene naar de andere mot en vlinder die ze vervolgens opeten... Tja dat vind ik oprecht zielig maar daar kan ik echt niets aan doen. Ik vind dat wij echt onze verantwoordelijkheid nemen qua onze katten en niemand overlast bezorgen. Maar het blijven katten, en als er zich een vogel of ander diertje zich in onze tuin waagt... Tja dan kan het verkeerd aflopen. Soms zit hier een heel grote reiger, maar daar vluchten ze zelf voor naar binnen gelukkig maar, moet er niet aan denken dat ze zo'n groot dier aanvalllen Ik ben dus een voorstander voor je katten op je eigen terrein houden. En dat is echt niet onmogelijk. Ook wij hebben nieuwe hekken moeten plaatsen waar ze niet overheen kunnen en alles (netjes) moeten afzetten. En je moet altijd rekening houden dat je niet iets te dicht bij de omheining zet, want met een goede opstap zouden ze dan kunnen ontsnappen. Maar het gekke is, ze hebben het nog nooit geprobeerd, ze hebben het te goed bij ons denk ik
Laat onze kat 's nachts buiten en er ligt gegarandeerd een dode muis voor de deur. Ze spelen daar echt niet alleen mee.
Die van ons vangt er ook gemiddeld 3 per dag, en eet hem met huid en haar op. Heerlijk dat gekraak. Zielig vind ik het wel maar liever dat ie hem opeet dan dat ie alleen als speeltje word vermoord zoals de meeste katten doen.
Nou ik kan het toch niet laten om te reageren en een tegengeluid te laten horen. Valt me op dat er hier zoveel voorstanders lijken te zijn (of die reageren) om katten binnen te houden, en dan met name vanwege het argument overlast. Wij hebben geen kat. Waar ik nu woon zie je wat minder katten, een heel enkele keer piest of poept er een in onze voortuin, maar sinds we van die cacaodoppen hebben gestrooid is dat niet meer gebeurd (tip!). Bij ons vorige huis werd onze tuin door zon beetje alle katten in de buurt gebruikt als terrein om kattenvetes uit te vechten/te jagen op vogels/te plassen/te poepen/ onze loungebank te confisceren, en er liep ook wel eens een brutaal exemplaar naar binnen. Nou vind ik katten leuk, dus dat scheelt, maar toch echt wel af en toe wat overlast gehad. Maar nooit zo ervaren, en al helemaal nooit gedacht dat het dan maar een beter idee was om alle katten voortaan binnen op te sluiten, alleen omdat ze overlast zouden veroorzaken. Ik heb ook last van vogels die de boel onder schijten, die gaan we toch ook niet allemaal vangen en opsluiten? Vind echt dat we doorschieten in Nederland met maar alles onder controle en binnen de lijntjes willen houden.... Katten zijn echt buitendieren, en de vergelijking met honden is ook niet helemaal terecht, honden zijn veel meer gedomesticeerd en mens-gericht, en gevaarlijker als ze rond zouden zwerven. Hondenpoep trouwens veel meer last van dan kattenpoep. Dat katten een bedreiging zouden zijn voor flora en fauna lijkt me ook zwaar overdreven, maar goed, ben geen expert op dat gebied. Waar ik wel voorstander van ben is meer steriliseren en castreren en kittens niet maar over al te koop aan kunnen bieden, doorfokken etc.
Ik ben hierom dus wel blij met een vreemde kat in onze achtertuin. De muizen waren echt n plaag (al vind ik ze erg schattig hoor)... Maar nu is het een stuk rustiger en loopt er af en toe nog 1.
Hier 3 binnen katten gelukkig, maar vind buiten katten vaak wel erg gezellig. Ja de voortuin word wel als kattenbak gebruik maar die hou ik gewoon schoon elke week. Echt nodig vind ik het niet, in een drukke woonwijk/stad een kat naar buiten te doen. Vooral voor hun eigen veiligheid. Maar vergis je niet hoe belangrijk katten zijn op het platteland/boerderij. Die houden de muizen en ratten redelijk onder controle. Ik zie het bij elke boer om ons heen.